מעטים האנשים שלא שמעו אף פעם על מותג סקודה, ובמיוחד בישראל בה נמכרים אלפי רכבי סקודה חדשים בכל שנה. אבל כמה מכם שמעו אי פעם על חברת לורין & קלמנט?
לורין & קלמנט, צמד צ'כים שהקימו בשנת 1895 את החברה שנקראת על שמם, החלו את דרכם בייצור אופניים ואופנועים. עשר שנים לאחר מכן, החל הצמד לייצר גם מכוניות ובשנת 1925, נרכשה החברה על ידי חברת Skoda Works, שהייתה אחת מחברות התעשייה הגדולות ביותר במדינה בתקופה ההיא.
מבחינת סקודה, לרכישה של חברת הייתה מטרה אחת ברורה – להפוך ליצרנית רכב מובילה. וכך עם הניסיון של לורין & קלמנט והגב של Skoda Works, נולד מותג רכב חדש – סקודה. והשאר? היסטוריה.
אז לורין & קלמנט כמובן כבר מזמן לא בין החיים, אבל רוחם עדיין נושבת – השם לורין & קלמנט הפך לסימן ההיכר של רמות גימור יוקרתיות שסקודה מוציאה מידי פעם לדגמים שלה – ועכשיו הגיע תורו של האניאק החשמלי על צמד גרסאותיו.
לא פעם אנחנו רואים, גם בתחומים שלא קשורים לתעשיית הרכב, שיצרניות כאלו או אחרות מציגות גרסה חדשה למוצר קיים ומנסות לייצר באזז גדול מסביב – רק שלעתים, מתגלה שמדובר בעיקר בשינויים עיצוביים או קוסמטיים, שינויים יותר בסיסיים, ולא כאלו שמשנים את המוצר בצורה משמעותית.
אבל במקרה של גרסאות לורין & קלמנט של הסקודה אניאק והסקודה אניאק קופה, ההפך הוא הנכון – לא מדובר רק בשינויים חיצוניים, אלא בצמד דגמים חשמליים שמצוידים במנועים גדולים יותר, מציעים טווח נסיעה ארוך יותר, זמני טעינה קצרים יותר, שדרוגים בתוכנה ועוד.
סוללה, טווח והנעה
סקודה תשווק את גרסאות ה-L&K של האניאק עם מנוע ה-APP550 החדש שחשפה חברת האם פולקסווגן ממש לאחרונה, כחלק מהחידושים בפלטפורמת ה-MEB בה עושים שימוש כל המותגים שפועלים תחת המטריה של פולקסווגן. המנוע החדש מציע הספק גבוה יותר, של 210 קילוואט (282 כ"ס) לעומת 150 קילוואט (201 כ"ס) בגרסה הקודמת.
כמובן שעם העלייה בהספק כך השתפרו גם התאוצות – גרסת ההנעה האחורית של האניאק תאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 6.7 שניות – מהיר יותר בכמעט 2 שניות שלמות מגרסת ההנעה האחורית של האניאק ה-"רגיל", ה-iV80. גרסת ההנעה הכפולה תאיץ אף מהר יותר, ותגיע ממצב עמידה למהירות של 100 קמ"ש בתוך 6.6 שניות.
הסוללה שופרה אף היא וטווח הנסיעה גדל – בגרסת ההנעה האחורית האניאק יכול להגיע לטווח נסיעה מקסימלי של 570 ק"מ ובגרסת ה-X, ההנעה הכפולה, טווח הנסיעה נמוך במעט ועומד על 550 ק"מ. סקודה לא חשפה פרטים על נפח הסוללה, אך סביר כי הגרסאות החדשות מצוידות בסוללה מעט גדולה יותר (גם לפי שם הדגם, שנקרא 85, לעומת 80 בגרסאות הקודמות).
גרסה | טווח נסיעה (ק"מ) | הנעה | הספק הנעה (קילוואט) | תאוצה (שניות) |
---|---|---|---|---|
אניאק 85X L&K | 550 | כפולה | 210 | 6.6 |
אניאק 85 L&K | 570 | אחורית | 210 | 6.7 |
אניאק iV 80 | 534 | אחורית | 150 | 8.6 |
אניאק iV 80x | 496 | כפולה | 195 | 6.9 |
אניאק קופה iV RS | 505 | אחורית | 220 | 6.5 |
אניאק קופה iV 80x | 520 | כפולה | 195 | 7 |
אניאק iV RS | 420 | כפולה | 220 | 6.2 |
תכנה משודרגת ושיפור במהירות הטעינה
גרסאות ה-L&K של האניאק יהיו הראשונות לקבל את תוכנת ה-ME4 החדשה, שתכלל גם בשאר דגמי האניאק שיוצרו מהשנה והלאה. על פי סקודה, התוכנה מציעה עשרות חידושים טכנולוגיים מתקדמים – החשוב מבניהם היא האפשרות לבצע חימום מוקדם של הסוללה לקראת טעינה מהירה (Preconditioning).
השדרוג הזה מאפשר לרכב להביא את הסוללה לטמפטורה המיטבית לצורך טעינה מהירה עוד בטעם הגעה לעמדה, ויש לו שני יתרונות. הראשון, שמירה על הסוללה – סוללה שנטענת בטמפרטורה אידאלית תשמור על הקיבולת שלה לאורך זמן רב יותר.
היתרון השני הוא מהירות הטעינה, סוללה שלא חוממה מראש לטמפרטורה אידיאלית לא תוכל לקבל את ההספק המקסימלי, מה שאומר שהטעינה תהיה פחות יעילה. שימוש ב-Preconditioning יגביר את הספק הטעינה בפועל, ויקטין את זמן הטעינה.
מערכת כזו היא קריטית במדינות בהן מזג האוויר קר מאוד – וכנראה חשובה מעט פחות בישראל החמימה שלנו, למרות שמדובר ביתרון שניתן להינות מביצועי טעינה מקסימליים, גם בחורף או כשהסוללה קרירה.
למערכת החדשה של סקודה שני מצבים – באחד הנהג צריך להפעיל עצמאית את חימום הסוללה ובמצב השני, זה קורה באופן אוטומטי – בדומה לרכבים של טסלה, שמווסתים את טמפרטורת הסוללה בעת ניווט למטען מהיר.
עיצוב הרכב
במבט ראשון, גרסאות ה-L&K של האניאק נראות כמעט זהות לגרסאות האחרות, אבל כשמתעמקים ניתן בכל זאת להבחין בכמה הבדלים – כמו פגושים שונים, "חצאיות צד", נגיעות כרום במספר נקודות ברכב, חלונות כהים, חישוקי 20 או 21 אינטש וכמובן גריל נורות לד מואר, שאנחנו מכירים מרמות הגימור היוקרתיות של דגמי האניאק הנוספים.
בנוסף בגרסאות החדשות מופיע הכיתוב Laurin & Klement בצידי הרכב ועל המושבים. לקוחות שירכשו את האניאק בגרסת L&K יוכלו לבחור בין שני עיצובים, בשניהם מושבי עיסוי קדמיים עם אופציה לחימום וקירור על פי דרישה.
שדרוגים טכנולוגיים
בסקודה מצהירים שבצמד הגרסאות החדשות הוצג שיפור משמעותי בחוויית המשתמש, הכולל שיפור בצבעים בתצוגה העילית לנהג, הגדלת תצוגת המפה לניווט יעיל יותר, צמצום של מתגי הפעלה שונים במסך ו"פישוט" מערכת המולטימדיה, דרכה שולטים על הפונקציות השונות שמציע הרכב, כולל אפשרות ליצור קיצורי דרך בהתאמה אישית. בנוסף לכך, מציעות גרסאות ה-L&K של הסקודה אניאק גם נעילה ופתיחה של דלתות הרכב ללא שימוש במפתח, ותאורת Welcome שמקרינות המראות.
עדיין מוקדם לדעת האם תהיה לישראלים האפשרות לרכוש כאן בישראל את גרסאות ה-L&K של הסקודה אניאק. אם לקחת בחשבון את הזמן שלקח לדגמי האניאק ה"רגילים" מההשקה ועד שהרכבים נמסרו ללקוחות – אז אנחנו פחות אופטימיים, אבל ימים יגידו.