טעינה דו כיוונית או V2G (Vehicle-to-Grid) הוא מונח שילך ויעשה נפוץ וחשוב יותר בעולם הרכב החשמלי, שעם כניסתם הגוברת למשק יהפכו לכלים חשובים באיזון רשתות החשמל – הדרך בה אנו נוכל לנצל את הסוללות העצומות על גלגלים במקרים של ביקוש גבוה, תקלות בייצור או אפילו אסונות טבע שיפגעו במערכות ההולכה.
כבר כמה חברות התייחסו לתכונות אלו של הרכבים החשמליים עד כה, כמו ניסאן, יונדאי ופורד, אך המובילה בתחום היא ככל הנראה תאגיד הרכב פולקסווגן, תחתיו נמצאות גם אאודי ופורשה, שכולן משקיעות רבות בפיתוח תכונות אלו.
כעת פורשה הציגה לראשונה את היכולת של טייקאן לספק אנרגיה בחזרה לרשת החשמל ולמעשה לתפקד כגורם מאזן עבורה. החברה עשתה זאת בעקבות שיתוף פעולה עם חברת TransnetBW, ספקית אנרגיה גרמנית מקומית. במסגרת הניסוי חוברו חמישה רכבים לרשת החשמל לאחר שעברו עדכון תוכנה מתאים (וללא אף שינוי פיזי בחומרה) – והרכבים הצליחו לספק אנרגיה בחזרה לרשת החשמל.
לאחר פרסום תוצאות הניסיון של החברה התייחס סמנכ״ל החברה לוץ משקה לעניין של פורשה בתכונות V2G עבור רכביה: ״טכנולוגיית הטעינה של פורשה טייקאן ושל תוכנת ניהול האנרגיה הביתית שלנו מספקת פוטנציאל רב לעתיד: מחקר הפילוט הוכיח זאת, ולא מדובר רק באיזון רשת החשמל.״
אם הרכבים החשמליים יזינו בחזרה את רשת החשמל, ניתן יהיה להגביר את השימוש במערכות ירוקות לייצור אנרגיה: לדוגמה שימוש ביתי במערכת פוטו-וולטאית להפקת חשמל, יחד עם מערכת אגירה ביתית ורכב חשמלי שמאזנים את השימוש בשעות בהן השמש חלשה או בשעות הלילה.
בצורה זו מערכות ירוקות להפקת אנרגיה ורכבים חשמליים מזינים זה את זה, ויגבירו את התפוצה של שניהם – מה שיהווה בסופו של דבר מנוע שיאיץ את הגמילה מדלקים מאובנים הן בתחבורה והן באנרגיה.
על פי התכנית ארוכת הטווח של פורשה, בסופו של דבר ניתן יהיה לחבר את הרכב למערכת מנוהלת מרחוק המבוסס על טכנולוגיית ענן ו-AI, ולאפשר בזמן אמת העברה דו-כיוונית של אנרגיה מהרשת המרכזית אל הרכבים או להיפך.