חברת רכבי היוקרה השוודית פולסטאר (Polestar), תחת בעלות גילי הסינית, מייצרת יותר ויותר כותרות בתקופה האחרונה. אחרי ההשקה של פולסטאר 2, הדגם החשמלי השני של החברה שנועד גם להיות רכב הדגל ולהימכר בנפח גדול, נראה שהחברה פועלת על מנת למצב את עצמה כשחקנית בולטת בנוף התחבורה החשמלית.
ראשית מתוכננת הרחבה של רשת אולמות התצוגה שלה בסין, שדה הפעילות החשוב ביותר עבור החברה כרגע. בפולסטאר מתכוננים יותר מכל להתחרות במודל 3 של טסלה שהולך וצובר תאוצה במדינה.
פולסטאר 2 יחל להימכר במדינה החל מיולי, אך כעת מוצג באולם רק בבייג'ינג, בעוד טסלה מחזיקה למעלה מחמישים אולמות ברחבי סין. לפי התוכניות שחשפה החברה, היא תקים עוד עשרים אולמות במדינה, כשרובם יפתחו עד ספטמבר, החל בשנגחאי ואחר כך דרומה לאורך חוף המדינה, בעיקר בקניונים.
תוספת של אולמות תצוגה ונוכחות פיזית בערים הגדולות של סין הפכו למטרות עיקריות עבור החברה הסינית-שוודית שרוצה לבלוט בשוק הרכב החשמלי הגדול בעולם. בעקבות טסלה, מודל המכירות של פולסטאר יהיה בעיקר ישיר ולא באמצעות מתווכים או ידוענים.
למרות שבסין מתוכננים הדגמים להימכר רק ביולי, כבר החל הייצור עבור מכירות ראשונות באירופה ובארצות הברית.
אולמות תצוגה ראשונים בארצות הברית תוך שנה
גם באמריקה הודיעה החברה על הקמה של אולמות תצוגה ראשונים משני קצות המדינה – בניו יורק ובקליפורניה, המדינות המשמעותיות ביותר כרגע מבחינת תעשיית הרכב החשמלי בארצות הברית. בקליפורניה יוקמו שני אולמות – המכונים "חללי פולסטאר" – במפרץ סן פרנסיסקו ובלוס אנג'לס.
חללי פולסטאר, לפי החברה, הם חללים נטולי לחץ שמאפשרים לצפות בדגם מקרוב ולבחון את יכולותיו. בכל עת יוכלו הלקוחות הפוטנציאלים גם לחקור, לבחון ולהזמין את דגמי החברה באופן מקוון.
דגם המכירות בארצות הברית יהיה דומה גם הוא למתרחש באולמות של טסלה, המכוונים ליצירת חווית בוטיק. מיקום החללים יהיה בסביבת שכונות צעירות ועשירות, בניגוד למיקום הקלאסי של אולמות תצוגה ומכירה של רכבים באזורי תעשייה.
במקביל, יצרה פולסטאר שיתוף פעולה עם איגוד מתווכים של רכבי יוקרה על מנת להקים את חללים עתידיים בזכיינות וליצור קו מקביל של מכירה באמצעות מתווכים. האולמות מתוכננים להיפתח עד אמצע השנה הבאה, כשעד אז מתכננת החברה להשלים את כל ההכנות להרחבת הפעילות לערים מרכזיות נוספות בארצות הברית כמו בוסטון, וושינגטון ולהתחיל לפעול בפלורידה, דנוור וטקסס.
הזמנתם רכב באינטרנט? החברה תקים לידכם סוכנות
בניגוד לסין, בה מתכננת החברה להקים אולמות בכל הערים הגדולות תוך מספר חודשים, בארצות הברית הפעילות גמישה יותר ומיקום האולמות יתבסס על הביקוש ועל ההזמנות שיבוצעו במהלך השנה הקרובה באינטרנט.
בחברה אמנם מציינים שהמכירות מתוכננות להתבצע בכל חמישים המדינות, אך גם אומרים ששמונים אחוזים מכלל הקונים של דגמי החברה בשנה הקרובה יחיו בטווח של מאתיים וחמישים קילומטר מאולם תצוגה – כך שנראה שבחברה לא מתכננים להצליח ביותר מעשר מדינות, לפחות בהתחלה.
לקוחות שיגורו לטווח הרחב עלולים למצוא עצמם גם משלמים יותר עבור טיפולים ושירות מצד החברה, מה שאולי עשוי להפחית את הביקוש באזורים כפריים או בערים קטנות בהן לא יוקם חלל פולסטאר.
באירופה מנוי טעינה בינלאומי משמש תמריץ לרכישה
באירופה כרגע לא מתוכננים אולמות ייעודיים לפולסטאר, אלא שימוש בחללי תצוגה של וולוו – שכבר עובדת בצורה נרחבת ביבשת. קידום המכירות באירופה מתמקד דווקא בתשתית טעינה כלל-אירופית כתמריץ למכירת הרכבים.
בפולסטאר מתכננים לתמוך במדיניות הפרו-חשמלית של האיחוד ובהתאם להודעת החברה מהחודש האחרון היא תשתף פעולה עם חברת הטעינה פלאגסרפינג (Plugsurfing) שפועלת בכל רחבי אירופה על מנת להקים יותר ממאה תשעים וחמש אלף עמדות טעינה עבור לקוחותיה.
פלאגסרפינג היא רשת טעינה ייחודית באירופה משום שאת החיוב עבור השימוש במטעניה היא מתכננת לבצע בצורה חודשית (בהתאם לצריכה) דרך האשראי או חשבון הבנק ולא באמצעות תשלום מידי. כך, הנהגים האירופים יוכלו לנסוע מחוץ למדינה בלי לדאוג לשימוש רשתות טעינה שונות, שבמקרים רבים דורשות רישום כמנוי מקומי או חשבון בסניף בנק במדינה.
דגמי פולסטאר 2 שיסופקו ביבשת יגיעו עם מספר מנוי לרשת הטעינה של פלאגסרפינג ומאפשרים טעינה בינלאומית של הסוללות באופן יחסית מידי. על אף שלא מדובר במהלך דרמטי מדי, הוא מאפשר הקלה דרמטית בחרדת הטווח של אלו שרוצים לחצות את גבולות אירופה בלי אגזוז.
מתאימה עצמה לקהל היעד – וגם דואגת לנוכחות פיזית
פולסטאר פועלת בכל זירות התחבורה החשמלית באופן מרשים ומעורר עניין. מעט מאד חברות פועלות בצורה אקטיבית על מנת להיכנס לדעת הקהל של ציבור הנהגים ועל אחת כמה וכמה לא נוהגות להפגין קשב בולט כל כך לביקוש ולצרכים של הנהגים על הכביש.
הפעילות בכל זירה מותאמת לגישות הכלכליות והצרכים השונים של הקהילות השונות ברחבי העולם ומעידות על יכולת הגמישות של פולסטאר – נתון מעודד שאולי יעניק לה את הרוח הגבית הדרושה למכירות רכבים בנפח גדול מספיק על מנת להמשיך בצמיחה.
על אף שקשה להבין במה מיוחד או שונה "חלל פולסטאר" מכל אולם מכירות רגיל, אפשר לקבל בהבנה יחסית את התרגיל השיווקי שמנסה למצב את החברה כשוות ערך לטסלה – הרי בה פולסטאר מתכוננת להתחרות.
אני לא ממהר לסמוך על יצרנים חדשים בשוק. אני לא חושב שרכב חשמלי מסתכם במנוע חשמלי ומסך גדול.