בנובמבר 2022, חברת נורת'וולט השבדית, יצרנית הסוללות עבור רכבים חשמליים, עצרה את הפרויקט שלה להקמת מפעל סוללות בעיירה הייד שבגרמניה, זאת בעקבות עליית מחירי האנרגיה באירופה שנגרמה כתוצאה מהפלישה של רוסיה לאוקראינה.
כעת נודע שהחברה בחרה בכל זאת להתקדם עם הקמת מפעל בגרמניה, זאת לאחר החלטת האיחוד האירופי להגדיל את גובה הסובסידיות כך שיהוו תחרות לתמריצים שמציעה ארה"ב – תמריצי חוק הפחתת האינפלציה של ממשל ביידן, המחזר אחר חברות ומציע להן לפתוח מפעלים ברחבי ארה"ב.
בעת עצירת הפרויקט, דובר החברה, ג'ספר ויגארדט, הסביר כי החברה תבצע הערכות מצב באירופה ובצפון אמריקה ועל פי כך תבחר איזה פרויקט היא רוצה לקדם. על פי המצב כיום, אם לא יהיה שינוי בסובסידיות של האיחוד האירופי, המפעל החדש אכן יוקם בהייד, עיירה בת 20,000 תושבים בצפון גרמניה. כמו כן, המפעל ייבנה בצמוד לתחנת רוח על מנת להוזיל עלויות אנרגיה. יחד עם זאת, פרויקט הקמת המפעל הצפון אמריקה לא נגנז ועלול לצאת לפועל בהמשך.
אז כיצד עובד הסבסוד? על פי דיווח של Automotive News Europe, נורת'וולט תשקיע בין 3 ל-5 מיליארד יורו ותקבל סובסידיות בגובה של מעל חצי מיליארד יורו. אם הקמת המפעל אכן תצא לפועל זו תהיה הפעם הראשונה שגרמניה מעניקה סובסידיות בעת בתקופת המשבר באיחוד האירופי שנובע מהמלחמה בין רוסיה ואוקראינה, ותדגים את המחויבות שלהם לתמיכה בפרויקטים של אנרגיה ירוקה.
הסובסידיות שמאפשרות הקמת מפעלים באירופה הן בשורה נהדרת עבור יצרניות רכב אירופיות, כמו פולקסווגן ו-ב.מ.וו, המחפשות להפחית את התלות בייצור סוללות מעבר לים. המפעל, שייקרא Northvolt Drei, צפוי להתחיל לייצר ב-2026 בכמות שנתית של עד 60 ג'יגה-וואט-שעה, והמשמעות היא שהמפעל יוכל לספק כל שנה סוללות עבור כמיליון רכבים חשמליים. בנוסף לכך, בזכות אותן הסובסידיות של האיחוד האירופי גם בצרפת צפוי לקום מפעל חדש באותה השנה, של חברת ProLogium מטאיוואן.
פיטר קרלסון, מייסד ומנכ"ל נורת'וולט, התייחס להקמת המפעל ואמר: "אנחנו אסירי תודה על כל המאמצים שנעשו על ידי הממשלה הפדרלית, ממשלת מדינת שלזוויג-הולשטיין, ועדת האיחוד האירופי והמועצה המקומית במחוז דיתמרשן [גרמניה]. תודות להתחייבות זו של הממשלה הפדרלית, נורת'וולט החליטה לבצע את ההתרחבות להייד".