fbpx

תוכנית התשתית החשמלית של ניו יורק יוצאת לדרך

מושל ניו-יורק הכריז על יישום מספר יוזמות שנועדו ליצור תשתית רחבה לטעינה של רכבים חשמליים בעלות של 750 מילייון דולר כחלק מהתכנית להתמודדות עם משבר האקלים.

בניו יורק הוכרזה לאחרונה תכנית ״EV Make Ready״, יוזמה שמטרתה היא הרחבת השימוש ברכבים חשמליים במדינה באמצעות תמיכה בהקמתן של למעלמה מחמישים אלף עמדות טעינה בדרגה 2 וכ-1,500 תחנות טעינה ציבוריות המתבססות על מטעני זרם ישיר מהירים.

ב-16 ביולי אישרה הועדה לשירותים ציבוריים במדינה את יישום התכנית כחלק ממהלך רחב יותר של קידום יוזמות שיאפשרו למדינה לעמוד בהתחייבויותיה לעבור לתחבורה נקייה יותר, כך לפי הודעה שפורסמה ממשרד המושל אנדרו קואומו (Andrew Cuomo).

קואומו עוד הדגיש שתכנית זו היא רק חלק מסל יוזמות שנועדו לקדם ולתמוך בשינוי שעובר ענף התחבורה במדינה למען הפחתת פליטות גזי החממה שבאחריותו. על פי התכנית, עד שנת 2050 תצומצם פליטת גזי החממה בניו יורק בשמונים וחמישה אחוזים.

יוזמת הרכבים החשמליים של ניו יורק מהווה גם חלק משיתוף פעולה שכולל 14 מדינות ומחוזות נוספים בארצות הברית, שהסכימו כולם יחד על שדרוג משמעותי של תכניות המעבר לתחבורה ירוקה – בפרט זו הציבורית והכבדה – עד שנת 2050.

שיתוף פעולה בין המדינה לחברות התשתית

״ניו יורק היא המדינה המובילה במאמצי ההתמודדות עם שינוי האקלים ובהסתכלות המחודשת על מערכות האנרגיה שלנו עם מדיניות אנרגיה נקייה חדשנית. אנחנו לוקחים צעדים משמעותיים על מנת להפחית את פליטות הפחמן של רכבים, כולל רכבי שירות קלים ועד משאיות כבדות ואוטובוסים״ אמר קואומו בהצהרה בנושא.

חברות תשתית בבעלות פרטית יעזרו לממן את התכנית להקמת תשתית הטעינה החשמלית, בתמורה לתמריצים שיעודדו הקמת עמדות טעינה באזורים שיקלו ככל הניתן על ציבור הנהגים. בהתאם להחלטת הועדה, מימוש התכנית יתוקצב בשבע מאות מיליון דולר עד שנת 2025.

רשות האנרגיה של לונג איילנד יחד עם חברת האנרגיה המקומית הציבו יעד לתמיכה במאה ושמונים אלף רכבים חשמליים חדשים בשטח האי כולל הקמה של 4,650 עמדות טעינה בחמש השנים הקרובות, החל מהשקעה מתוכננת של כמעט ארבע וחצי מיליון דולר בשנה הבאה כשלב ראשון בתהליך.

בנוסף, מחלקת המדינה לענייני שימור הסביבה הקצתה כ-49 מיליון דולר שהתקבלו במסגרת הסכם הפיצויים של פולקסווגן עם המדינה אחרי פרשת דיזלגייט על מנת לתמוך במפעילי אוטובוסים חשמליים ובחברות טעינה חשמלית.

העם רוצה צדק חברתי ו-2.5 מיליארד דולר בחיסכון

טסלה מודל X שחורה בכביש בעיר ניו יורק, ארצות הברית
טסלה מודל X בניו יורק (צילום: Ivan Marc / Shutterstock.com)

תחבורה מהווה את הגורם המוביל בפליטת גזי חממה במדינת ניו יורק. על פי הודעת המושל, התכנית הנוכחית תעודד מעבר מואץ של התחבורה לכיוון החשמלי בשלושים השנים הקרובות ותאפשר לתושבי המדינה להרוויח שניים וחצי מיליארד דולר בדמות הטבות וחסכון בהוצאות הקשורות להתמודדות עם זיהום האוויר ושינוי האקלים.

התכנית של קואומו מנסה גם לתמוך בקהילה על ידי בניית התמריצים שיעודדו מיקום נגיש של עמדות הטעינה בצורה המותאמת לצורכי הקהילה, יחד עם הקצאה של 206 מיליון דולר מתוך התקציב המיועד לצורך הקמת פתרונות והנגשת התחבורה החשמלית לאוכלוסיות חלשות וממעמד סוציו-אקונומי נמוך – עד כדי מימון מוחלט של הקמת תשתית הטעינה בשכונות מצוקה.

על מנת לעודד מעבר של ציים מסחריים של רכבים בינונים וכבדים לחשמל, הורתה הועדה הפועלת על הקמה של גוף ייעודי שייבחן את הפעילות והתשתית התוך מדינתית והבין-מדינתית של חברות המשלוחים וציי המשאיות, על מנת לזהות ולכוון את החברות לשיתופי פעולה פוריים ומשתלמים יותר, הן כלכלית והן אנרגטית.

האם רשת החשמל תעמוד בשינוי?

החשש העיקרי סביב המהלך שמוביל המושל קואומו נוגע לשינוי שעשוי להתפתח בתבנית צריכת האנרגיה במדינה, עם שיאים קיצוניים דווקא בשעות שנחשבו לא עמוסות מבחינת צריכה עד כה – כעת תושבי המדינה יטעינו את רכביהם במהלך הלילה ובשעות היום הרגועות, כשבמקביל לא צפויה ירידה בצריכה האנרגטית במהלך שעות העבודה (אלא אם ההתאוששות מהמגיפה תהפוך את העבודה באמריקה לביתית הרבה יותר).

מחישובי הועדה עלה שהשינוי בצריכת האנרגיה הצפויה מתשתית טעינת הרכבים מוגבלת למדי אך עדיין מסוגלת להשפיע על מידות העומס כתלות בדרך בה תגבה עמלת הטעינה. הועדה דנה גם ביתרונות של טעינה מנוהלת, אקטיבית או פאסיבית: ניהול אקטיבי של טעינה מבוסס על שינוי של תעריפי או זמן הטעינה באיזורים שונים של הרשת בהתאם להחלטת מנהל רשת הטעינה וניהול פאסיבי הוא כזה שמגיב להתנהגות הצרכנים – כמו תעריף המשתנה בהתאם לעומס על המערכת ברגע נתון. 

בכל מקרה ממליצה הועדה על בחינה מעמיקה שתביא לתמרוץ נכון של הלקוחות לטעינה בשעות בהן העומס על המערכת הוא מינימלי, והנחתה את חברות התשתית להגיש הצעות בנוגע לניהול אקטיבי מול פאסיבי של רשתות הטעינה תוך חצי שנה.

מתקדמת להובלה באמריקה

ניו יורק משקיעה רבות על מנת לזהות ולהדגים את הדרך הנכונה להקמה ולניהול של תשתית טעינה ברמה הארצית. החלטת קואומו מצטרפת לשורה של מהלכים עצמאיים הננקטים ברחבי ארצות הברית (ובעיקר במדינות החוף) שנועדו למלא את החלל שהשאיר השלטון הפדרלי בכל הנוגע להתמודדות עם משבר האקלים.

היוזמה שהוצגה החודש על ידי המושל מהווה עוד הזדמנות לקירוב של כלל האוכלוסיה אל עבר תחבורה חשמלית ופירוק התדמית של הרכבים החשמליים כמוצר לעשירים בלבד. ההשקעה של כמעט שליש מתקציב הפרויקט בקידום תשתית חשמלית באוכלוסיות ממעמד סוציואקונומי נמוך מהווה פתח חשוב דרכו ניתן יהיה להעביר קהילות רבות להתנהלות נכונה יותר אקלימית – שהופכת לאט גם לפעילות הנכונה יותר כלכלית.

ההשקעה המאסיבית בתשתית ובפרט בכספים שהתקבלו במסגרת ההסכמים עם פולקסווגן מאותתת לציבור שההתעלמות ממשבר האקלים היא לא כדאית – לא לפוליטיקאים ולא לתאגידים העסקיים.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close