fbpx

המרצדס החדשה של 'אגד', והיא חשמלית לגמרי

ה-eCitaro, האוטובוס החשמלי החדש של דיימלר, החל להיבחן על ידי אגד במטרה להצטרף לצי האוטובוסים העירוניים שלה. הדגם, שמונע באמצע סוללת ליתיום במצב מוצק, יזכה לשדרוג של טווחי הנסיעה שלו כבר בשנה הבאה. דן הכריזה על קניית 120 אוטובוסים חשמליים נוספים.

לאחרונה הודיעו חברת אגד וכלמוביל, היבואנית של מרצדס לישראל, על פיילוט חדש לאוטובוסים עירוניים חשמליים תוצרת מרצדס – דגם eCitaro החדש שעלה לכבישים בעולם רק לפני מספר חודשים.

עיקר המעבר לאוטובוסים חשמליים מתמקד באוטובוסים העירוניים, להם טווח נסיעה יומי קצר יותר ויכולת להיטען במהירות לאורך היום וכך לחסוך בעלויות הסוללה.

נכון לעכשיו, אגד עדיין בוחנת את שילוב האוטובוס בצי רכביה וטרם פורסמו פרטי הזמנה ואספקה, אם בוצעו. עם זאת, לאור תכנית משרדי התחבורה והגנת הסביבה להוביל שינוי מהיר בציי האוטובוסים של ישראל, לא נופתע אם נראה הזמנה של כמה עשרות אוטובוסים חשמליים עוד השנה. 

ה-eCitaro הוצג לראשונה בקיץ 2018 אך רק בשנה האחרונה החלו המשלוחים הראשונים של הדגם ברחבי העולם. הגרסה החשמלית של אחד האוטובוסים העירוניים הפופולריים בעולם מופעלת על ידי סוללת ליתיום עם יכולת אגירה של 243 קילוואט-שעה.

סוללה חדשנית וטווח משופר (גם בלי שביקשנו)

ה-eCitaro של דיימלר כבר ניצב כאחד המובילים בתחום הזה, אחרי שבחודשים האחרונים הודיעו בחברה על תחילת הייצור של הדגם עם סוללת ליתיום מוצקה (Lithium Polymer Battery – LMB). 

לפי החברה, סוללת LMB מאפשרת אורך חיים ממושך לסוללת הליתיום כמו גם דחיסת אנרגיה גבוהה יותר בעשרים וחמישה אחוזים ביחס לסוללות המיוצרות היום. כך, דיימלר מתכננת להגדיל את יכולת האגירה של הסוללות ל-441 קילוואט-שעה, המסודרות בחמישה מודולים המורכבים על גג האוטובוס. 

טווח הנסיעה של האוטובוס, בתנאי מזג אוויר נוחים, עשוי להגיע עד 220 קילומטרים. כאמור, בשל מסלולי הנסיעה הקצרים יחסית של אוטובוסים עירוניים והשימוש במטענים מהירים במיוחד המיועדים לאוטובוס – טווח הנסיעה אינו מגביל את השימוש בהם. הדגמים הראשונים המונעים כך אמורים להגיע ללקוחות בתחילת 2022.

תחנת טעינה מרכזית לאוטבוסים חשמליים בגרמנה, עם ארבע אוטובוסים חונים ונטענים בתחנה
תחנות טעינה מהירות לאוטובוסים של מרצדס (תמונה: Daimler)

ה-eCitaro מגיע במספר עיצובים עם 2 או 3 דלתות וגם אפשרות לאוטובוס מפרקי בעל 3 או 4 דלתות. כמו רכבים חשמליים רבים, העצירה מבוססת על בלימה רגנרטיבית המאפשרת נהיגה בדוושה אחת. האנרגיה האגורה בסוללות האוטובוס נמצאת במודולים המורכבים על גג האוטובוס, כאשר בכל אחד מהם תריסר תאי סוללה, עם תוספת של תאי סוללה באחורי האוטובוס ומערכת קירור. 

הגובה ורוחב הבסיס של הדגמים השונים זהה, כמו גם גובה התקרה הפנימית, מערכות המחשוב והתמך לנהג ומערכות הבלמים. הגרסה החד מפרקית מאפשרת להסיע 83-85 נוסעים מתוכם 26-29 בישיבה, בהתאם למספר הדלתות. הגרסה הדו-מפרקית מאפשרת הסעה של 145 נוסעים, מתוכם 41-45 נוסעים בישיבה בהתאם למספר הדלתות.

המדינה מחייבת לרכוש לפחות 60% אוטובוסים חשמליים 

לפי התכנית של המשרד להגנת הסביבה, כבר השנה אמורים לפחות שלושים אחוזים מהאוטובוסים החדשים במדינה להיות חשמליים, עם סף של שישים אחוזים לאוטובוסים חשמליים במכרזי רכש. תוך חמש שנים מתכננים משרדי הממשלה להורות על רכישה של אוטובוסים חשמליים בלבד, שאמורים להביא להטמעה מלאה של תחבורה ציבורית חשמלית בישראל עד אמצע העשור הבא.

תמיכת המשרד להגנת הסביבה לרכישת אוטובוסים חשמליים עמדה בשנה שעברה על 47 מיליון ש״ח, עם תמיכה של רבע מיליון ש״ח לכל אוטובוס חשמלי. השנה, למרות העדר תקציב בחקיקה, אמורה התמיכה מצד המשרד להגנ״ס לעמוד על 40 מיליון ש״ח, עם תמיכה מרבית של 200 אלף שקלים לכל אוטובוס – שתקל על רכישה של מאתיים אוטובוסים חשמליים.

עם זאת, עלותם של אוטובוסים חשמליים גבוהה בכמעט חמישים אחוזים מעלותם של אוטובוסים המונעים בדיזל. על אף השיפור בטכנולוגיית הסוללות, טרם הורגשה ירידה מספקת במחיר האוטובוסים על מנת שייהפכו לכדאיים מצד החברות המפעילות – בפרט כאשר תשתית הטעינה אינה פרוסה מספיק – כך שלא בטוח שמאתיים, ואפילו מאתיים וחמישים אלף שקלים מספיקים כדי להביא לשינוי מגמה.

דן קונה 120 אוטובוסים חשמליים נוספים 

מסיבה זו, חברות האוטובוסים נדרשות לבחון ולבחור את ספקיות האוטובוסים החשמליים עמן יעבדו. רק לאחרונה פרסמה חברת ׳דן׳ מכרז לרכישה של 120 אוטובוסים חשמליים עם אופציה לרכישה של עוד מאות אוטובוסים חשמליים, אליו ניגשו חברות רבות – בעיקר חברות אוטובוסים סיניות כמו BYD, גולדן דרגון ואפילו סולאריס הפולנית.

אגד, לעומת זאת, בוחנת כעת שיתוף פעולה עם מרצדס-בנץ – איתה היא משתפת פעולה כבר שנים רבות. לאחרונה גם רכשה אגד מאות אוטובוסים לא חשמליים מדיימלר. 

במסגרת תכנית ההצטיידות של אגד, מתוך 699 אוטובוסים עירוניים שיועדו לרכישה בין השנים 2019 ל-2022, כמאה וחמישים הם חשמליים. בניגוד לרכש האחרון של אוטובוסים חשמליים בחברה, אגד מבצעת בחינה של דגמים שונים טרם תחליט על הדגם שייקנה.

עיקר ההפעלה של אוטובוסים אלו צפוי להיות במטרופולין חיפה, שם תשתית הטעינה החשמלית טובה יותר וגם צפויה לגדול. במטרופולין ירושלים כבר מופעלים מספר אוטובוסים חשמליים מאז השנה שעברה, אך גם שם וגם במטרופולין תל אביב הנוכחות החשמלית אינה משמעותית דיה.

מאמרים נוספים

2 תגובות

  1. עצוב מאוד שתהליך הזה ככ איטי.
    כל נושא החשמול בארץ…. גם לרכבות, לרכבים, תחבורה ציבורית – פשוט ישנים בעמידה.
    השקיעו מיליארדים על גבי מיליארדים לתחבורה ציבורית מזהמת, מסריחה, מרעישה(מאוד), יקרה ולא יעילה, במקום לחשמל. בעולם יש כבר עשרות שנים רכבות חשמליות.
    אוטובוסים – שנים יש רכבים חשמלים בעולם…. איפה הייתם כל השנים האלו? ומה עשיתם עם הכסף שלנו??

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button