fbpx

בשנים הקרובות: רוב הרכבים החדשיים בסין יהיו חשמליים

תחזית חדשה צופה כי עד 2030, כ-60% מהרכבים החדשים בסין יונעו באמצעות סוללה, בזכות הגדלת התשתית והיצע הרכבים החשמליים. הלחץ בשוק הרכב הגדול בעולם עולה – וחברות ההזנק הסיניות צוברות מיליארדים בבורסות.

על פי תחזית חדשה של הבנק השוויצרי UBS, בתחילת העשור הבא התחבורה הסינית תהיה יותר חשמלית מאשר מבוססת על דלקים מאובנים. בשנים הקרובות המטוטלת תטה לכיוון החשמל ועד סוף העשור הניצחון החשמלי כבר יהיה ברור לכולם. 

קצב החשמול בסין צפוי להאיץ בשנים הקרובות, וב-2025 צפויים להימכר בה 6.6 מיליון רכבים חשמליים – כרבע מכלל מכירות הרכב באימפריה. עד 2030 המספר הזה עשוי להגיע לכדי 18 מיליון, שמהווים את רוב השוק. 

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

כמו כן, צופים בשוויץ כי עד 2040 כל הרכבים החדשים ברחבי העולם יהיו חשמליים ויונעו באמצעות סוללות. בדו״ח שפורסם על ידי UBS, הסוללות יהוו ״המוקד לטווח הקצר כשהמחירים ממשיכים לרדת, בעוד אספקה (כולל כריית מתכות) תהיה המוקד הבא״. השוויצרים גם חוזים שהרכב החשמלי יגיע לשוויון בעלות הייצור לרכבי בעירה פנימית עד 2025, בדומה לתחזית של בלומברג.

האנליסטים יותר אופטימיים מהממשלה

התחזית שפורסמה אופטימית יותר ביחס לרכבים החשמליים מאשר מכוונת הממשלה עצמה. 

תחת התכנית של הממשל בבייג׳ינג, היעד עבור 2025 הוא שחמישית ממכירות הרכב תהיה של רכבי ׳אנרגיה חדשה׳ – תווית שכוללת בתוכה רכבים חשמליים, אך גם רכבים היברידיים וכאלה שיונעו במימן. מדובר על כארבעה מיליון רכבים חדשים שאינם מבוססים באופן מוחלט על דלקים מאובנים. 

מנגד, כשבוחנים את רכישות הרכב בעולם, ובפרט בשנה האחרונה, אפשר לראות שהנטייה של רבים היא להעדיף רכב חשמלי על פני היברידיים למיניהם. בשווקים רוויים יותר (כמו בנורווגיה או בגרמניה) אפשר כבר לראות שההיברידיים הגיעו לביקוש ׳יציב׳ בעוד שהביקוש לרכבים חשמליים ממשיך לטפס – מה שאולי משקף את השיקול הסביבתי שאינו שולי עבור אלו שמחפשים את הרכב הבא.

בשנה שעבר הציג המשרד לתעשייה וטכנולוגיה בסין תכנית דרכים להפיכת מחצית משוק הרכב לחשמלי עד 2035. לפי UBS, סין עשויה למצוא את עצמה חשמלית מוקדם מהצפוי, כך שהשקעה מוקדמת וגדולה יותר בתשתיות מתאימות מתבקשת. 

בפברואר הייתה ירידה במכירות, אבל ב-Nio מרוצים

מבט על הניו ES8 החשמלית מקדמת הרכב, בצבע אפור
ניו ES8 החשמלית

בזמן שאנחנו עסוקים בעשור הבא, נראה שדווקא פברואר היה חודש שנוי במחלוקת בשוק הרכב הסיני. במהלך החודש נמכרו 97 אלף רכבים חשמליים או היברידיים, כך לפי המקורות בסין, שלמרות שבהשוואה לפברואר 2020 (הסגור לשמצה) מדובר במספרים מרשימים מאד – מדובר על ירידה של יותר משליש ביחס למכירות בחודש הקודם, בינואר 2021. 

המובילה במכירות בסין היא עדיין ג׳נרל מוטורס, בשיתוף הפעולה שלה עם SAIC-Wuling, במכירת יותר מעשרים אלף רכבים זולים במיוחד מדגם המיני שהושק לאחרונה. במקום השני ניצבה טסלה עם 18 אלף רכבים, מתוכם כמעט חמשת אלפים הם מודל Y, שהתחיל להימסר בסין.

הבולטות לטובה הן חברות ההזנק הסיניות, שזוכות למעקב הדוק מצד שוק ההון ועיתונות הרכב – הן NIO והן Xpeng מכרו בהיקף שהותיר אותן, ואת איגוד הרכבים הסיני, מסופקות, בזכות הגדילה במספרי המכירות.

במהלך פברואר מכרה ומסרה NIO כ-5578 רכבים, ו-Xpeng 2223 – אך הצליחו לגרוף למעלה מעשרה מיליארד דולר של צמיחה בערכן בבורסה האמריקאית. במקביל לעליה בייצור, הן זכו ליחסי ציבור טובים בזכות החשיפה כי הן צפויות להביא את רכביהן גם להונג קונג בקרוב.

ב-NIO מקווים להגיע לעשרים אלף משלוחים ברבעון כולו, בעוד שב-Xpeng מסתפקים ב-12 אלף. למרות שאלו עוד רחוקות ממכירות גלובליות, הסחר בהן בשוק ההון, יחד עם התמיכה הממשלתית והעיסוק התקשורתי האינסופי, כבר מציב אותן בפורומים רבים כתף אל כתף עם טסלה, שמפגינה יכולות ייצור ופיתוח תשתית טעינה מדהימה בסין.

מוקדם משאנחנו חושבים

התחרות בשוק החשמלי היא קשה למדי – הן משום הפיתוח הטכנולוגי שחברות רבות עסוקות בו (וששואב את כספן) והן משום הנוכחות הבולטת של עולם הרכב הישן, עם חברות הענק שמנהלות אותו והשמידו באפקטיביות את התחרות במשך שנים רבות.

כעת, עם ההפיכה של רכבים חשמליים למיינסטרים ברחבי העולם, זוכות דווקא החברות הקטנות, שעוסקות רק בתחבורה חשמלית, להצלחה והתייחסות לא מבוטלים. ככל הנראה, וכפי שנכתב כאן לאחרונה, אחד האתגרים המרכזיים של התעשייה החשמלית בעתיד יהיה בהבטחת אספקה רציפה של מרכיבים לסוללות, תוך הגדלה של יכולות האספקה.

בהקשר הזה, לחברות ותיקות ועשירות יש יתרון מובנה. הן בעלות ממון מספק לצורך שריון חוזים שנים קדימה, כפי שמבצעות פולקסווגן ווולוו בימים אלו, כך שמכרות שטרם קמו כבר משויכים להן. היתרון השני של חברות ותיקות הוא באמינות שלהן: בעוד שחברות ההזנק הסיניות עדיין תלויות בתמיכה ממשלתית לצורך קיומן, חברה כמו ג׳נרל מוטורס מתבססות על מקורות הכנסה מגוונים. 

בדרך להצפת השוק הסיני ברכבים חשמליים, קשה לדעת לאן תנוע ההעדפה – אל חברות מקומיות להן יתרון בשוק הסיני, אל אלו שיציעו את המחיר הנמוך ביותר, או דווקא אל חברות גדולות יחסית שמציעות ביצועים איכותיים.

כך או כך, הממשלה בסין צריכה להתכונן לשינוי מהיר מהצפוי על כבישיה. באופן דומה יכולה וצריכה גם ממשלת ישראל להבין כי חשמול צי הרכבים יהיה מהיר ומוקדם, וחוסר ההערכות עלול לגרור אותנו לפיגור עמוק אחרי העולם. 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button