משרד האנרגיה השיק היום את אפליקצית CelloCharge, בשלב זה בגרסת בטא (גרסה ראשונית לפני הפצת הגרסה הרשמית) למשתמשי אנדרואיד בלבד, שמטרתה להציג נתונים מדוייקים ומעודכנים על עמדות הטעינה הפרוסות בישראל.
לפי הודעת משרד האנרגיה, האפליקציה תפעיל מערכת איסוף, שמירה והצגה של נתונים מכל מפעילי עמדות הטעינה בישראל, שזכו במכרזי משרד האנרגיה, ושל מפעילים נוספים שיהיו מעוניינים בכך. בהמשך צפויה לצאת גרסה גם למשתמשי iOS.
גרסת הבטא של האפליקציה מאפשרת לציבור הנהגים למצוא עמדת טעינה לרכב חשמלי ולקבל מידע רלוונטי כדוגמת מיקום מדויק וניווט אליה (באמצעות אפליקציה חיצונית), סטטוס זמינות, משך הטענה ותקלות. האפליקציה תציג לציבור גם את מחיר הטעינה כפי שנקבע על ידי מפעילי העמדות. עדכון הנתונים מתבצע בזמן אמת, ומתוך מטרה לסייע לנהג כלי הרכב החשמלי לקבל החלטה מושכלת לפני הגעתו לעמדה.
חיפוש עמדות באפליקציה
במבט ראשון האפליקציה נראת אינטואיטיבית ופשוטה לתפעול – פתיחה של האפליקציה מראה מפה עם מיקומי עמדות טעינה, בנוסף לשורת חיפוש. לחיצה על אחת העמדות תפתח את הפרטים על העמדה והמפעיל של העמדה.
שורת החיפוש לא מאפשרת לאתר עמדה לפי כתובת (וחבל), אלא החיפוש מתבצע למעשה לפי ״שם התחנה״ או הכתובת המדויקת של התחנה. לדוגמה אם תרצו להגיע לרחוב דרך יפו בתל אביב, למרות שיש תחנה ברחוב פינס הצמוד, האפליקציה לא תראה שום תוצאה בחיפוש ״דרך יפו״.
נראה שגם המסננים של האפליקציה דורשים עדכון, בין היתר ניתן לסנן לפי זמינות העמדות, שם תוכלו לבחור בין ״פנוי״, ״תפוס״, ״תקול״ ו-״לא ידוע״.
אני יכול להבין את הרעיון באפשרות לסנן עמדות פנויות בלבד. לא כל כך ברור למה שנהג יחפש עמדה תפוסה, או גרוע מכך, עמדה תקולה (ואיך משתמש אמור להתייחס לעמדה שמצבה ״לא ידוע״? לא ברור).
גם סוגי החיבורים (תקעים) באפליקציה דורשים עדכון, שכן אפשר לבחור במחבר שהוא "Unknown״, ובכלל נראה לי שעדיף לאפשר לנהג להכניס את הרכב שלו, ולהציג את העמדות הרלוונטיות לרכב, מאשר להציג רשימה של מלים שנראות כמו קללות בטורקית.
בנוסף האפליקציה מאפשרת לבחור בין ארבעה מפעילי עמדות טעינה בישראל – Gnrgy, EV Edge, אפקון וסונול EVI.
גם כשלוחצים על פרטי העמדה, מקבלים פירוט של העמדות עם ״אייקון״ של החיבור שלהן (צילומי מסך מטה). באופן אישי אני מכיר את כל סוגי החיבורים, ואני מבין שאנשים שמתעסקים עם עמדות טעינה מבינים מה אומרים האייקונים הקטנים האלו – אבל שוב, לרוב הנהגים האייקונים האלו לא אומרים הרבה.
הזווית שלנו
הרעיון להשיק אפליקציה שתציג את פריסת העמדות ומצבן בזמן אמת הוא חשוב, מדובר לצערי, בבעיה שהנהג בישראל עדיין מתקשה להתמודד איתה – מציאת עמדה יכולה להיות לעתים עניין מאתגר.
השקת האפליקציה, יחד עם עלויות הטעינה, הוא צעד חיובי בכיוון, אך להשיק אפליקציה נוחה ואינטואיטיבית, שתאפשר לנהג למצוא עמדה בקלות היא עניין לא פשוט. אני חושב שכדאי שמשרד האנרגיה ישקול גם להשיק שירות (API) המאפשר להציג את המידע על כל העמדות, כך אפליקציות שונות יוכלו לשלב את המידע על תחנות הטעינה בתוכן.
בסופו של דבר, אני מאמין שהפתרון הידידותי ביותר למשתמש הוא שכל העמדת, כולל זמינותן, יופיעו באפליקציות כמו וייז, גוגל מפות (כפי שקורה בארצות הברית) ואפל מפות (שמאפשרת לתכנן מסלול של רכב חשמלי).
אפליקציות הניווט כבר תומכות בהתממשקות לעמדות טעינה, ולנהגים מדובר בפתרון הרבה יותר פשוט ונוח. פחות או יותר כמו שתחנות הדלק בארץ מופיעות בהן. הנה דוגמה מווייז:
יתרון משמעותי נוסף שיש לאפליקציות הניווט – הן מובנות בחלק ממערכות המולטימדיה של הרכבים, ובאפל קארפליי ואנדרואיד אוטו. כך נהגים יוכלו למצוא עמדת טעינה ישירות על מסך הרכב (כפי שניתן לעשות כבר כיום בארצות הברית).
מוזמנים להוריד את האפליקציה מחנות האפליקציות של אנדרואיד.
נ.ב
לפי הודעת משרד האנרגיה – המשרד מאפשר למפתחי אפליקציות ייעודיות להתחבר למאגר המידע באמצעות API (ממשק המספק לתוכנות ואפליקציות גישה לנתונים). אם זה המצב – מדובר בצעד מבורך מאוד. בשלב זה לא נמסרו פרטים על הגישה אל מאגר המידע המדובר.