
תרבות הפנאי של הקראוונים החלה להתפתח בישראל רק בשנים האחרונות אמנם, אבל בארה"ב מדובר באחד התחביבים הכי פופולריים מזה עשורים, ויש לכך גם גיבוי במספרים – תעשיית ה-RV מגלגלת כ-140 מיליארד דולר בכל שנה.
בכלל, נראה שמאז שיש לאמריקנים טנדרים הם חיפשו מה לרתום אליהם.
כידוע בארה"ב, במקרים רבים הטנדר משמש את בעליו כרכב משפחתי לכל דבר ועניין – במהלך השבוע משתמשים בו לקחת את הילדים לחוגים, לעשות קניות בוולמארט ולתת "מכות גז" ברמזור כדי להשוויץ במערכת הפליטה החדשה וכשמגיע סוף השבוע, הטנדר משמש בעיקר לצרכי פנאי – בדרך כלל כשמאחוריו נגרר משהו – סירה או קראוון.
עד לאחרונה הכל היה בסדר – האמריקנים השתמשו בטנדרים שלהם עם מנועי הבנזין או הדיזל האימתניים כדי לגרור את הטריילרים שלהם בדרך לעוד סופ"ש של לינת "שטח" ברמה של 5 כוכבים עם כל הפסיליטיז הדרושים כדי להעביר סופ"ש בטבע בנוחות אמריקנית אופיינית – הגרירה של הטריילר גרמה לעלייה בצריכת הדלק אבל לא השפיעה בצורה ניכרת על מהלך הנסיעה.
אבל אז הגיעו הטנדרים החשמליים, מחירי הדלק עלו ויותר אמריקנים ויותר אמריקנים אמרו לעצמם פתאום היי! אני יכול לנסוע בטנדר חשמלי שנראה כמו טנדר רגיל לגמרי (עד שיגיעו שאר המתחרים, אנחנו מדברים בעיקר על F-150 לייטנינג של פורד או R1T של ריביאן) ולחסוך מאות דולרים על דלק בחודש!
אבל יש בעיה, והיא די משמעותית, ברמה כזו שהאמריקני הממוצע עשוי לוותר על רכישת טנדר חשמלי בגללה, וזה לא מה שאנחנו רוצים שיקרה.
הבעיה היא שהגרירה משפיעה מאד על צריכת האנרגיה של רכבים חשמליים ומצמצמת את טווח הנסיעה – לעיתים במאות קילומטרים של ממש, מה שמונע מבעלי קראוון לעבור לרכב חשמלי. במקרה הזה, צריך לעצור לטעון את הרכב לעיתים קרובות מאוד, או שהיעדים האפשריים לטיול של סופ"ש ארוך או חופש עקב חג כזה או אחר מצטמצמים משמעותית.

בעבור לא מעט אמריקנים טיול ב-RV הוא הדבר שהם מצפים לו במהלך כל שבוע העבודה שלהם, ואם הם יאלצו לבחור בין להמשיך ליהנות מהתחביב האהוב שלהם לבין רכישה של רכב חשמלי, נדמה לנו שרובם יבחרו באופציה הראשונה.
את הבעיה הזו בדיוק, חברת ההזנק Lightship מתכוונת לפתור.
תחילת הדרך
החברה הצעירה שפועלת מסאן פרנסיסקו שבקליפורניה ומהעיר בולדר שמדינת קולורדו, הוקמה בסה"כ ב-2020 – וכבר מגדירה את עצמה כ"חברת ה-RV החשמליים" הראשונה אי פעם וכמי שהולכת לעשות מהפכה של ממש בתחום.
היזמים הם בן פארקר וטובי קראוס, ואת הניסיון שלהם בענף הרכב החשמלי הם צברו בעבודה בענף אצל המעסיקים הקודמים שלהם – פרוטרה (יצרנית אוטובוסים חשמליים), שאת הסוללות שהיא מייצרת אפשר למצוא בין השאר באוטובוסים הצהובים החשמליים שמסיעים תלמידים אמריקנים לבית הספר וגם (איך לא) טסלה.
הכל התחיל כשפארקר יצא להפסקת האוכל במסגרת עוד יום עבודה שגרתי שלו כמהנדס סוללות במפעל של טסלה, והוא פשוט לא הצליח להתעלם מכמות זיהום האוויר שמשאיות האוכל מהן היו רוכשים עובדי טסלה את ארוחת הצהריים שלהם, פולטות. שם עלה לראשונה הרעיון לייצר RV חשמלי.
פארקר עזב את עבודתו בטסלה בתחילת מגפת הקורונה ויצא למסע של 6,000 מיילים ברחבי ארה"ב כדי לשוחח עם קרוואניסטים ולהבין את התחום לעומק – אז גם בחר שם למותג – Lightship. פארקר יצר קשר עם קראוס שעבד גם הוא בטסלה והציג בפניו את הרעיון – וכך, והודות לניסיון שצברו השניים בעבודתם בתחום, התחיל המיזם להתגלגל.
"אחת מכל 10 משפחות אמריקאיות מחזיקה קרוואן, אבל תעשיית הקרוואנים לא חוותה חדשנות במשך עשרות שנים…" כך אמר פארקר, מה שגרם לצמד להתחיל לחשוב על פתרון יעיל וחדשני, שמיישר קו עם הכיוון אליו צועד עולם התחבורה.
Lightship L1
וכך, לאחר 3 שנות פיתוח זה סוף סוף קורה – צמד יוצאי טסלה מציגים את ה-L1, קרוואן חשמלי המציע עיצוב אירודינמי-מודולרי אך חשוב מכך – מצויד בסוללה עצמאית בנפח של 40 או 80 קוט"ש, מה שאומר למעשה שהוא מניע את עצמו ולא גוזל אנרגיה מהרכב שגורר אותו, כך שטווח הנסיעה כמעט ולא מושפע מפעולת הגרירה. טווח הנסיעה של ה-Lightship מגיע עד 480 קילומטרים, לפי הפרסום של החברה, אך סביר להניח שבמשקל של כמעט שלושה וחצי טון, טווח הנסיעה בפועל יהיה נמוך מכך.
ראינו כבר נגררים חשמליים כאלו או אחרים, אבל שום דבר שמזכיר את ה-L1 בגודל או בביצועים. בנוסף, ב-Lightship אומרים שלאחר בדיקה הם גילו כי בזכות המבנה האירודינמי שלו, ה-RV החשמלי מביא לחסכון בצריכת הדלק גם ברכבים בעלי מנוע בעירה פנימית.
בנוסף, מצויד ה-L1 בפאנלים סולאריים בהספק של 3kW, לטובת השימוש במכשירים השונים שאפשר למצוא בו, כמו תנור אפייה, כירת בישול, מדיח כלים ועוד – מבלי להשתמש בדלק או גז.

ה-RV החשמלי של Lightship, שיכול להכיל בנוחות בין 4-6 נפשות, נמתח לאורך של קצת יותר מ-8 מטרים, רוחבו שניים וחצי מטרים וניתן לשנות את גובהו ממצב נסיעה ועד לגובה של 3 מטרים במצב Camp – כך שאתם יכולים להיות בטוחים ששום "אורח" לא רצוי לא יבוא לבקר אתכם בלילה.
אם אתם כבר בדרך לבנק לבקש הלוואה ומדמיינים את עצמכם יושבים בשטח מול מדורה כשה-RV החשמלי של Lightship ניצב מאחוריכם בגאון, כדאי שתדעו שהייצור לא אמור להתחיל לפני סוף שנת 2024 – וגם זה בתנאי שהיזמים יצליחו לגייס מספיק כסף כדי להגיע למצב שהם יכולים לייצר – עד עתה הושקעו כ-10 מיליון דולר בפרויקט.
תג המחיר של ה-L1 צפוי לעמוד על כ-125,000 דולר ומה שמפתיע שבתחום ה-RV, זה לא נחשב כמחיר גבוה והמחירים יכולים להרבה יותר גבוה מכך. על פי היזמים, המחיר יכול אף לרדת עוד, לפחות מ-120,000 דולר כהטבת מס בזכות הפאנלים הסולאריים. בכל מקרה, נראה שיש פה מוצר מעניין וחדשני שפותר בעיה גדולה ואנחנו מאד מקווים שלא נראה את הפרויקט הזה נגנז בגלל בעיות כספיות.