כנסת ישראל יצאה השבוע לפיילוט לשילוב רכבים חשמליים. במסגרת הפיילוט יקבלו חברי הכנסת אברהם בצלאל וארז מלול מש״ס, ויוראי להב-הרצנו ומיכל שיר מיש עתיד – רכבים חשמליים, מסוג סקודה אניאק או קיה EV6. בנוסף לשני עובדים שיקבלו רכב מסוג BYD אטו 3.
״מדובר במהלך ראשוני בכנסת המשלב קידמה טכנולוגית, צמצום בזיהום אוויר הסביבה וחיסכון בכספי משלם המיסים.״ אמר על הפיילוט מנכ״ל הכנסת, משה צ'יקו אדרי, ״בהנחה שהפיילוט יוגדר בהצלחה, הכוונה להגדיל את השימוש ברכבים מופחתי זיהום בכל שנה בטווח של בין 20-30%, כ-33 רכבי ח"כים ו-12 רכבי עובדים. צעד זה מחזק את מעמדה של הכנסת כאחד הפרלמנטרים הירוקים והמתקדמים בעולם בתחום ואנו תקווה כי ישמש דוגמה לתושבי ישראל״.
במסגרת הפיילוט הותקנו בבתי העובדים עמדות טעינה לרכב חשמלי, בנוסף לעמדות שהותקנו במשכן הכנסת, כך שהמשתתפים בפיילוט יוכלו להתנייד ולהטעין בקלות את הרכב. לאורך השנה ישיבו המשתתפים על סקרים ושאלונים כדי ללמוד על תמהיל השימוש לצד הבנה על איכות הרכבים, מרחקי נסיעה, יעילות עמדות הטעינה ועוד.
״המעבר לשימוש ברכב חשמלי מקטין את זיהום האוויר, שכן רכב חשמלי אינו פולט מזהמים לאוויר הפתוח.״ אומרת תמר בר-און, ראש תחום איכות הסביבה בכנסת, ״מהלך זה מצטרף לפעילות הכנסת בתחום הקיימות, בין היתר למהלך רחב שיושם בשנה האחרונה בהצלחה לצמצום השימוש בכלים חד פעמיים לסוגיהם בעשרות אחוזים״.
חסכון כספי, חסכון בזיהום אוויר
המעבר לרכב חשמלי צפוי לחסוך לא מעט כסף לכנסת. למרות מחירם הגבוה יותר של הרכבים, בליסינג או במעמד הקניה, עלויות התחזוקה והחשמל הן נמוכות משמעותית מאלו של רכבי בנזין או דיזל.
מתוך עבודתי עם החברות הגדולות במשק, ולאחר ניתוח נתונים של אלפי רכבים בישראל, חסכון בהוצאות האנרגיה בפועל יכול להגיע עד 15 אלף שקלים לרכב בשנה. לרוב ההפרש במחיר הליסינג הוא נמוך משמעותית (לעתים עף לא קיים), ולכן החסכון לרכב יכול לחצות את העשרת אלפים שקלים בשנה לרכב.
מעבר לכך, המעבר לרכב חשמלי מפחית פליטות, ומפחית את זיהום האוויר. לפי מחקר של חוקרים ממשרד הבריאות, ולפי ארגון הבריאות העולמי, זיהום האוויר גורם לכ-2,500 מקרי מוות בכל שנה בישראל, ולהוצאות שנתיות שנעות בין שניים לארבעה מיליארד שקלים, שעיקרן הוצאות של מערכת הבריאות.
מעבר להוצאות של מערכת הבריאות, זיהום אוויר גורם למחלות נוספות, כגון מחלות שונות בדרכי הנשימה, מחלות לב, אסתמה, משקל לידה נמוך בילדים ואף לנזק למוחם של ילדים, המוביל לבעיות קוגניטיביות ולהפרעות קשב וריכוז.
הזווית שלנו
מדובר במהלך חשוב מאוד. כבר היום יש מספר חברי כנסת ושרים שיש ברשותם רכב חשמלי. הגדלת השימוש ברכב חשמלי אצל נבחרי הציבור ואצל עובדים במשרדי הממשלה הוא יעד חשוב, שיעזור לשפר את התשתיות והחקיקה בכל מה שקשור לתחבורה חשמלית.
פעמים רבות ניסיונות ממשלתים או מקומיים לקדם תחבורה חשמלית נובעים מרצון טוב, אך לעתים בניתוק מהצרכים האמיתיים בשטח. התוצאה היא לעתים השקעות וחקיקה שכמעט ולא מקדמות את תחום התחבורה החשמלית. המעבר של חברי הכנסת לרכב חשמלי ייתן להם הבנה אמיתית של צרכי הנהגים, והבעיות הקיימות שהמדינה צריכה לפתור.
הבעיה הזו קיימת לצערינו גם בתחבורה הציבורית בישראל, שלרוב מתוכננת על ידי אנשים שנוסעים ברכבים פרטיים, ולא מבינים לעומק את הקשיים של ציבור הנוסעים.
הצעד הבא שיקדם את התחבורה החשמלית עוד שלב קדימה – מעבר של שרת התחבורה, שר האנרגיה והשרה להגנת הסביבה לרכב חשמלי.
חסכון בכספי המיסים? הרכב הזה בגרסה הבסיסית עולה 50 אלףשקלים יותר מסקודה סופרב
ברור. כל הטוב הזה על חשבון משלם המיסים שמממן את הפרזיטים האלה. טפילים שחיים על חשבון הציבור .אם לפחות היו עובדים למען הציבור….
מחיר המכוניות בארץ הוא מופרז ובמיוחד מחיר החשמליות,עכשיו החמדנים מעלים את המס . איך יממנו את כל הפרזיטים?
כשתתחילו להתייחס לפניות אישיות של אזרחים, אפילו רק להגיב ולא כדי לצאת ידי חובה ולעשות גוסטינג מיד לאחר מכן, זו תהיה הדוגמה האישית המשמעותית. עד אז הכל כאילו, למראית עין, חרטא, אוויר חם
הכנסת כאחד הפרלמנטרים הירוקים והמתקדמים בעולם בתחום ואנו תקווה כי ישמש דוגמה לתושבי ישראל״. על איזה דוגמה בדיוק מדברים ? כל המכוניות חשמליות ממוצע מעל 200 אלף ומכוניות דלק מאובנות יותר זולות כדי שתושבים יקנו הם צריכים להיות במחירים סבירים ולא מנופחים גם אחרי הסכם סחר עם קוריאה היבואן של יונדאי לא גלגל הטובות והנחות ללקוחות, כל היבואנים שותפים וגנבים, מדינה שאוכלת את תושביה.