תעשיית הרכב הדו-גלגלית עדיין לא מצליחה להתגבר על אחד מהאתגרים הכי גדולים שלה – לייצר אופנוע חשמלי עם סוללות נשלפות וטווח רכיבה סביר. זה יקרה בקרוב? לא בטוח בכלל. קחו לדוגמא את צמד האופנועים החשמליים החדשים של קאוואסאקי, ה-Z e-1 הערום והנינג'ה e 1 עטוף הפיירינג שמגיעים עם צמד סוללות שכל אחת מהן במשקל של כמה ק"ג בודדים ונפח של 1.5 קוט"ש.
נפח כללי של 3 קוט"ש לכל אופנוע מתרגם בפועל לטווח רכיבה של 66 ק"מ, במצב רכיבה Road במהירות ממוצעת של כ-50 קמ"ש – נתונים לא מאד מחמיאים וזה בלשון המעטה.
בשביל להשיג טווח רכיבה של 150-200 ק"מ נדרשות סוללות בנפח גבוה בהרבה מ-3 קוט"ש, ולעלייה בנפח יהיה גם ביטוי במשקל הסוללה – מה שדי מבטל את האופציה להוציא את הסוללה ולהטעין אותה בנפרד מהאופנוע. ואולי פשוט כדאי שנתרגל לכך שלפחות בשנים הקרובות לא יהיה דבר כזה אופנועים חשמליים עם טווח רכיבה גדול וסוללות נשלפות.
טווח הרכיבה הקצר, שמושג ברכיבה במהירות נמוכה מגביל את השימוש באופנועים החשמליים של קאוואסאקי לשימוש עירוני בלבד – למרות שבפועל ניתן לרכב עליהם במהירות מירבית של יותר מ-100 קמ"ש.
עם ביצועים שלא משתווים אפילו לדגמי ה-125 של היצרן, שעושים שימוש במנועי בנזין 4 פעימות, כך שמזל שלפחות תג המחיר נמוך – מחירו של ה-Z e 1 עומד על 7,300 דולר, הנינג'ה e 1 מעט יקר יותר, ומחירו נקבע על 7,500 דולר. מחירים אלו רלוונטיים לשוק האמריקני, ומקאווסאקי נמסר כי האופנועים החשמליים שלהם זמינים לרכישה גם בבריטניה.
ה-Z והנינג'ה החשמלי של קאוואסאקי מונעים על ידי מנוע חשמלי בהספק מירבי של 5 קילוואט שהם כ-7 כ"ס. ישנם שני מצבי רכיבה, ECO בו ו-ROAD ומי שירצה להסיר את הרסן מעל לכל 6.7 כוחות הסוס של המפלצות הדו-גלגליות האלו יוכל לשלב, בלחיצת כפתור, את מצב אי-בוסט – מצב זה עובד במשך 15 שניות בלבד ובקאוואסאקי ממליצים לרוכבים "להשתמש בו בחוכמה". OK.
מבחינת ביצועים ראינו שלצמד האופנועים של קאוואסאקי אין הרבה מה להציע ועדיין, עצם זה שמדובר בכלי רכב חשמליים דו-גלגליים שמעוצבים כמו אופנועים מעניקים להם יתרון על פני קטנועים חשמליים, בעיקר בקרב רוכבים צעירים ותג המחיר הנמוך יחסית של 7,000-7,500 דולרים, כחצי מעלותו של ה-LiveWire Del Mar מבית הארלי דוידסון שמחירו עומד על 15,499 דולרים, מעניק להם יתרון נוסף, הפעם על פני אופנועים חשמליים. עם הספק של 84 כ"ס, מהירות מירבית של כ-150 קמ"ש וטווח רכיבה עירוני של כ-150 ק"מ, אנחנו כמובן לא מנסים להשוות את צמד האופנועים החשמליים של קאוואסאקי לדגם השני של מותג LiveWire ששייך להארלי דוידסון, הם מוזכרים כאן יחד רק בגלל ההפרש הגדול במחיר.
לשם ההשוואה, הנה עוד כמה דגמי דו"ג חשמליים ומחיריהם – חלקם זמינים לרכישה גם בישראל:
דגם | מחיר |
---|---|
קולטר TS1 | 5,995$ |
סונדורס מטה-סייקל | 6,500$ |
CSC RX1E | 8,495$ |
Ryvid Anthem | 8,995$ |
פורסנג E-TRACKER | 10,052$ |
סוויץ' eSCRAMBLER | 11,999$ |
זירו FXE | 60,000 ש"ח |
קייק Kalk& | 53,000 ש"ח |
מותג קאוואסאקי משווק בישראל על ידי חברת מטרו-מוטור אך נכון לכתיבת שורות אלו, אין לנו מידע האם צמד האופנועים החשמליים יגיעו לישראל – ומתי.