הצהרות נועזות הן חלק נכבד במערך יחסי הציבור של אילון מאסק. כבר התרגלנו לראות התלהבות נסערת (ולעתים קצת מוגזמת) בעקבות כל ציוץ בטוויטר עם עדכון הנוגע למכוניות החשמליות האהובות או חלונות עמידים. הבעיה מתחילה עם החיבור למציאות:
כבר באפריל שנה שעברה אמר מאסק שהחברה נמצאת על סף השקתם של רכבים אוטונומיים שמסוגלים לנסוע בבטחה בכל כביש, והבטיח שטסלה תתחיל להפעיל צי של "רובו-מוניות" עד סוף השנה הנוכחית.
במצגת שערך במשרדי החברה בקליפורניה אמר שהוא "משוכנע לחלוטין שבעתיד יוציאו מהחוק נהיגה על-ידי בני אדם, בגלל שהיא תהיה לא בטוחה מספיק" בהשוואה לרכבים אוטונומיים.
אילון מאסק נוהג באופטימיות קיצונית, בלשון המעטה, לדעתם של מומחים שונים בתחום – על אחת כמה וכמה במחשבה שהשינוי יקרה בקנה מידה משמעותי עוד השנה.
חלומות גדולים, מילים גדולות יותר
במקרה שבו מאסק טועה בתחזית ושרכבים אוטונומיים לא יצליחו לעמוד בקבלת ההחלטות המורכבות שנדרשות לעתים בזמן אמת זו לא תהיה הפעם הראשונה שהמנכ"ל מפספס:
בעבר, חזה המנכ"ל שבשנת 2018 טסלה תייצר כחצי מיליון רכבים, פי שניים מהמציאות. לפני שנה וחצי הצהיר שעשרת אלפים רכבים ממודל 3 ייוצרו בשבוע, בערך מחצית מהכמות שיצאה מהמפעלים במהלך 2019.
כאשר הציג יחד עם בכירים אחרים בחברה את התקדמות הפיתוח של טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית אמר שטסלה פיתחה את "המחשב המהיר בעולם" לצורך המאפיין החדשני, בהציגו מחשב שמסוגל לבצע 144 טריליון (144,000,000,000,000) פעולות בשנייה.
אמירה זו התגלתה שוב כמנופחת כשיצרנית שבבי התוכנה NVidia, בעברה ספקית של טסלה, הגיבה לאמירה בהציגה מחשב שמבצע 320 טריליון פעולות בשנייה.
4 מקרי מוות בתאונות טסלה שהכו גלים
טסלה הציגה את אופציית הטייס האוטומטי (אוטו-פיילוט) באוקטובר 2015. הרעיון פשוט: בעזרת מצלמות וסונר הרכב סורק את הדרך בחיפוש אחר מכשולים ורכבים אחרים, עוקב אחר קווי ההפרדה בכביש ושומר על הנתיב, מסוגל לעצור או להאיץ ואפילו לעקוף רכבים אחרים בעזרת תמיכה מועטה יחסית מצד הנהג.
עם זאת, ארבע תאונות קטלניות הכניסו את המערכת לבדיקות מחודשות. בשנת 2016 נהרג אדם במדינת פלורידה בארה"ב לאחר תאונה בין טסלה מודל S שנהג בו ובין טרקטור שחצה כביש מהיר כשאוטו-פיילוט לא זיהתה את הטרקטור והיא או הנהג לא בלמו. על אף שבחקירה פדרלית לא נמצא פגם טכנולוגי בתוכנה, דו"ח בנושא ציין שהיא שיחקה "תפקיד מרכזי" בתאונה.
באותה שנה נהרג נהג בסין כשאוטו-פיילוט לא זיהתה רכב לניקוי הכביש, ב-2018 נכשלה בזיהוי מעקה בטון בכביש מהיר וגרמה למותו של אדם נוסף בארה"ב ובשנה שעברה נפתחה חקירה פדרלית נוספת לאחר תאונה קטלנית נוספת בפלורידה שגרמה לשריפה ולמותו של אדם נוסף.
חשוב כמובן לזכור שתאונות דרכים הן נפוצות מאוד גם בקרב מי שלא נוהג בטסלה, אך יש משהו בהצהרות היומרניות של טסלה, כמו גם בהרגשת חוסר השליטה ברכב- שגוררת אליה תשומת לב מוגברת.
בטסלה לא מתבלבלים, אבל לא לפתח ציפיות
בינתיים, מאסק וטסלה מפזרים עוד ועוד רמזים בנוגע לצי הרכבים האוטונומיים שלהם שקרוב להשקה, החל מאופציית הזימון ועד לפניה בדיבור אל העוברים והשבים כסממנים לפריצת הרכב האוטונומי מהדמיון למציאות.
מצב הנהיגה האוטונומית המלאה כבר קיים היום בצורה בסיסית, ולפי מאסק בסופו של דבר יוכל הרכב לצאת מהחניה הביתית ולנסוע בכבישים עירוניים ובינעירוניים בכל מצב תחבורתי, בכל מזג אוויר ולחכות לכם ביציאה מהמשרד.
למרות הציוץ בטוויטר לאחרונה על כך שנהיגה אוטונומית מלאה תגיע "בקרוב", לא האוטו-פיילוט ולא "נהיגה עצמית מלאה" (Full Self Driving), כפי שמכונה בחברה, מאפשרת באופן מלא את שמרמז השם – פשוט משום שהטכנולוגיה (בעולם האזרחי לפחות) עדיין לא שם, וזה עוד בלי שדיברנו על ההיבטים החוקיים של הנהיגה האוטונומית.
יחד עם העובדה שכרגע משרד התחבורה הבהיר לטסלה שאוטו-פיילוט לא יורשה לפעול בישראל ושעלון החברה עדיין מציין שהרכב לא מסוגל לזהות כל מכשול ולהצליח להתמודד איתו כראוי, כנראה שלא נוכל לנמנם מאחורי ההגה בזמן שמודל 3 לוקח אותנו לאילת בלילה, לפחות לא בשנים הקרובות.