עובדים רבים בישראל מקבלים רכב צמוד ממקום עבודתם המשמש אותם לצרכיהם האישיים ולצרכי העבודה. בדומה להטבות אחרות שעובדים מקבלים מהמעסיק, העובדים נדרשים לשלם מס גם על הרכב הצמוד. לצורך כך, רשות המסים בישראל הגדירה שווי שימוש, שנזקף לחישוב המס של העובד.
שווי השימוש עומד כיום על 2.48% ממחירו של הרכב, לדוגמה עבור רכב שמחירו 100 אלף שקלים, ייזקף לחובת העובד שווי שימוש של 2,480 שקלים בכל חודש, ועבור רכב שמחירו 170 אלף שקלים, ייזקף לחובתו של העובד שווי שימוש של 3,968 שקלים.
נכון להיום, ישנה הטבת מס לרכב חשמלי בשווי השימוש, שעומדת על 1,260 שקלים. כלומר, שווי השימוש של הרכב יהיה נמוך ב-1,260 שקלים מהשווי המקורי. כך לדוגמה, לרכב חשמלי שעולה 170 אלף שקלים שווי המס יעמוד על 2,708 בלבד, לעומת 3,968 שקלים עבור רכב בנזין.
החישוב המדויק של השפעת ההטבה על הנטו של העובד תלויה בפרמטרים רבים, בין היתר בשכר של העובד ובמחיר הרכב, אך היא צפויה לנוע באיזור ה-400 עד 600 שקלים תוספת לנטו לרוב העובדים. הטבלה הבאה מציגה הערכה להשפעה של הטבת המס במעבר לרכב חשמלי על השכר:
שכר חודשי | השפעה משוערת על הנטו* |
---|---|
10,000 | +400 ש״ח |
15,000 | +550 ש״ח |
25,000 | +600 ש״ח |
גם במקרים בהם העובד מחליף את רכבו לרכב חשמלי יקר יותר, כמו לדוגמה במעבר בין רכב בנזין שעלותו 140 אלף שקלים, לרכב חשמלי שמחירו עומד על 160 אלף שקלים, שווי השימוש יעמוד על 2,708 לרכב החשמלי, לעומת 3,472 שקלים עבור רכב הבנזין (או הדיזל).
תמריץ לעובד, יתרון לחברות ומעסיקים
הטבת שווי השימוש על רכב חשמלי מאפשרת לעובד לקבל רכב משודרג, נקי ומאובזר יותר, ובנוסף להגדיל את ההכנסה השנתית שלו בעוד אלפי שקלים בנטו. מדובר בתמריץ חשוב, שכן הוא מעודד יותר ויותר עובדים לעבור לרכב חשמלי, ומאפשר למעסיקים ולחברות להמיר את צי הרכב שלהם לחשמלי.
מעבר לצי רכב חשמלי יכול לחסוך כסף רב לארגון, שכן עלויות הטעינה של רכב חשמלי מתגמדות לעומת עלויות דלק מקבילות של רכב בנזין, ואפילו של רכב היברידי. בנוסף, בשנה האחרונה חברות הליסינג יצאו עם הצעות משתלמות לרכבים חשמליים, כך שמעבר לרכב חשמלי יכול לחסוך לחברה ולמנהלי הציים אלפי שקלים בשנה לכל רכב.
למידע נוסף על שווי השימוש לרכב חשמלי ניתן לפנות לאתר רשות המסים, שהעמידה כלי לחישוב שווי השימוש לכל רכב בישראל. הטבת המס על שווי השימוש תקפה עד סוף 2025 (עד ה-31.12.2025).
שכחתם לציין שהרבה חברות לא משלמות עבור טעינת הרכב וזה הופך את הרכב החשמלי ללא כדאי (למשל אמדוקס ואפלייד מטריאלס)