הוא היה אמור להיות אחד הרכבים המעניינים והמדוברים של תערוכת הרכב העולמית בז'נבה שהייתה אמורה להתקיים בחודש שעבר אך בוטלה בשל הקורונה – ויונדאי פרופסי בעל העיצוב עוצר הנשימה מצא עצמו מושק באופן וירטואלי.
אף על פי כן לא נגרעה חוויית ההלם מול העיצוב היפה והמיסטי ותוך מספר ימים הלכו ונערמו תמונות של הקונספט החשמלי החדש מבית יונדאי – כמו גם שאלות מסקרנות.
העיצוב המקומר, המזכיר שילוב בין הבאט-מוביל ורכבים משנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת, מעניק תחושה של וינטג' מסורתי יחד עם עיצוב אווירודינמי וחלל גדול ונוח המאותתים לעתיד התחבורה.
בנוסף לעיצוב הבולט לטובה נמצא ההגה הייחודי והמעניין של הרכב – שאינו הגה בכלל אלא זוג מוטות דמויי ג'ויסטיק לנהיגה, הממוקמים לצדי הנהג ולא לפניו, מאפשרים חלל פנימי מרווח אפילו יותר.
מבחוץ: אווירודינמי וספורטיבי, פנסים אחוריים נאמנים למשפחה
קשה שלא לדבר על מראהו החיצוני והספורטיבי של הפרופסי. הפנסים הקדמיים משתלבים בטבעיות רבה עם קימורי הפגוש הקדמי בעוד האחוריים עוצבו למראה פיקסלים, בדומה לעיצוב המאפיין את רחבי יונדאי בשנים האחרונות.
אף הרכב שבולט תחת הפנסים משפר אפילו יותר את המראה והביצועים האווירודינמיים. המעבר החלק בין מדורי הרכב, יחד עם גג "מרחף" ועגלגל מעניקים מראה ספורטיבי וגמיש במבט מהצד.
דלתות הרכב נפתחות גם הן כמו רכבים מהמאה הקודמת – ציר הדלתות האחוריות נמצא מאחור, מה שמגדיל אפילו יותר את החלל הפנימי ומונע את הצורך בחלוקה מלאכותית של חלל הרכב – החלונות משתלבים וממשיכים זה את זה.
מבפנים: מה עושים כשאין הגה?
לפני הכל ומעל הכל בולט היעדר ההגה, וכלי ההיגוי ברכב מורכב משתי ידיות משני צידי הנהג (אחת צמודה לדלת והשנייה בקונסולה הנמצאת בין הנהג לנוסע). בנוסף ובאופן לא מפתיע אין אף כפתור פיזי על גבי המסכים הגדולים שממוקמים בקדמת הלוח המחוונים המכונף, ומאחר שאין שום מנוע שתופס את חלקו הקדמי של הרכב החלל עבור הנוסעים הוא עצום.
עוד טרם ברור כיצד ישתמשו בידיות אלו, אך מה שכן ברור הוא שזהו צעד עיצובי והנדסי חסר תקדים מצד יונדאי, שעוד קשה להבין האם ישרת את מכירות הרכב או שדווקא יפגע בהם – מי מאיתנו היה רוצה להיות הראשון שעולה על רכב עם מערכת היגוי לא מוכרת? בנוסף, מתבקשת שאלה במישור החוקי-תעבורתי: כיצד יתייחסו רשויות החוק לרכב נטול הגה? האם בכלל לחברת רכב מותר לבטל את ההגה, הן מבחינה פרקטית והן מבחינה חוקית?
פלטפורמה ייעודית ומערכות חכמות – כיאה לרכב חשמלי
פרופסי הצטרף כעת כדגם חשמלי שני שיונדאי השיקה המסתמך על פלטפורמה ייעודית שפיתחה החברה (באופן שדומה כבר לרוב חברות הרכב בהגיען לתכנון רכבים חשמליים) תחת השם "פלפטורמה חשמלית מודולרית גלובלית" (E-GMP).
עם זאת, כנראה שהעיצוב עוצר הנשימה של הפרופסי (שאולי גם עוצר לצד הכביש להסביר לשוטר למה אין הגה) והמרחב הפנימי המתוכנן היטב הם הגורמים העיקריים לפרסום הדגם על ידי יונדאי כעת – שכן לא נמסרו פרטים בנוגע למנוע, לטווח הנסיעה או לפרטי הסוללה והטעינה של הרכב.
גם במישור הנוחות לנהג נעשתה השקעה נוספת – והוספה מערכת תמיכה חכמה בתנוחה (SPCS) שמכוונת באופן אוטומטי את כיסא הנהג בהתאם למידע על הגובה והמשקל שהוכנסו מראש. לדברי החברה, ה-SPCSהיא מערכת שעברה תיקוף רפואי ותתאים גם את המראות וזווית התצוגה במסכים בהתאם לפרטי הנהג.
למרות הפיתוח העתידני, לא נראה אותו מגיע לכביש בקרוב
כאשר הרכב לא בנסיעה הוא יוכל להיכנס למצב רגיעה: כיסאות הנוסעים יוטו לאחור בעוד המסכים בקדמת הרכב יתרוממו ויוסטו על מנת לאפשר צפייה נוחה בהם, על מנת ליצור חלל בידורי בתוך הרכב.
ואם כבר בשאפתנות טכנולוגית עסקינן, ביונדאי מציעים לנהגים להימנע מפתיחת חלונות ולסמוך על מערכת סינון אוויר מתקדמת שתותקן ברכב, תסנן אבק ורעלנים נשימתיים אחרים ותאפשר כניסה של אוויר "צלול" לחלל הרכב. לדברי החברה הרכב יפעל כמטהר אוויר גם כשהוא עומד או נטען וכאשר האוויר בחלל הפנימי נקי מספיק – האוויר המסונן יפלט החוצה וישפר את איכות האוויר בסביבה.
אמנם קשה להאמין להצהרות טכנולוגיות שאפתניות רבות כל כך ברכב אחד, אך מכיוון שהרכב לא יגיע לייצור בקרוב אפשר להפחית את הביקורתיות במידת מה. נראה שכל שנותר לנו הוא לגלות האם העיצוב מגיע עם ביצועים מרשימים ומחיר תואם – וכמובן ללמוד איך לנהוג עם ג'ויסטיק.