יצרנית הרכב הקוריאנית יונדאי ויצרנית הצמיגים הצרפתית מישלן הודיעו על שיתוף פעולה בתחום הצמיגים. ובמאמץ של שתיהן להפוך את פעילותן לבת-קיימא מתכננות להקים מרכז משותף למחקר ולפיתוח של ״הדור הבא של הצמיגים״ – שיורכבו בסופו של דבר מחומרים חדשים ומתכלים.
שיתוף הפעולה המוכרז כעת הוא למעשה הרחבה של הפרויקט המשותף של שתי החברות שהחל בנובמבר 2017, במסגרתו פותחו בשיתוף פעולה הצמיגים המשמשים היום את הרכב החשמלי המוביל של יונדאי, איוניק 5.
במהלך שלוש השנים הקרובות מתכננות קבוצת יונדאי וחברת מישלן לפעול בכמה מישורי פיתוח הקשורים לצמיגים: יצירת צמיגים ידידותיים לסביבה עם הגדלת השימוש בחומרים מתכלים בייצורם; ייעול הצמיגים כך שיתאימו לפעילות עם רכבים חשמליים ופיתוח מערכת לניטור בזמן אמת של מצב הצמיגים, שתוכל להשתלב עם הן בפעילות חשמלית והן בפעילות אוטונומית עתידית.
צמיגים הם אחד המרכיבים המזהמים ביותר בתחבורה, ועד כה לא קיים פתרון יעיל להתמודדות עמם בסוף חייהם. הגומי מהם עשויים צמיגים הוא כמעט ובלתי ניתן למחזור או להשמדה בדרך שאינה מזיקה לסביבה, והמרוץ בדרך ליצירת צמיגים הניתנים למחזור ולייצור במסגרת כלכלה מעגלית כבר הרבה יותר חם משאנחנו חושבים. מישלן כבר התחייבה להפוך את פעילותה לבת-קיימא, ועד 2050 היא אמורה לייצר צמיגים שעשויים מחומרים מתכלים או ברי מחזור באופן מלא בלבד.
לא רק שמירה על הסביבה
לפי הודעת החברות, הצמיגים החדשים שיפותחו יחד ישמשו את רכבי הפרמיום החשמליים של יונדאי (ובכן, מתי יונדאי השיקו דגם חשמלי להמונים?). ״שיתוף הפעולה עם משלן יביא ליזמות אמיתית בטכנולוגיית הצמיגים ויחזק את המקום של קבוצת יונדאי מוטורס כמובילה בתעשיית התחבורה החכמה.״ כך אמר בונג-סו קים, סגן נשיא קבוצת יונדאי וראש מרכז פיתוח השלדה באירוע החתימה. ״על ידי ניצול וקידום טכנולוגיית התחבורה שלנו יחד עם המומחיות של מישלין בפיתוח צמיגים, אנחנו בטוחים ביכולת שלנו לקדם יזמות פורצת דרך בשיפור ביצועים״.
גם סגן הנשיא לענייני רכבים במישלן, ג׳ורג׳ לוי, התייחס לשיתוף הפעולה המוצלח בין החברות ״…בחמש השנים האחרונות, הביא להשקה המוצלחת של איוניק 5. אנחנו שמחים להכריז כי מערכת היחסים שלנו מתרחבת לעוד שלוש שנים לפחות על מנת להמשיך בעבודה המשותפת שלנו על טכנולוגיות חדשות שיביאו לתחבורה בטוחה ונקייה יותר. שיתוף הפעולה בין קבוצת יונדאי מוטורס ומישלין מבוסס על חזון זהה ועל רצון משותף להשגת מצוינות בביצועים וביזמות – מרכיבים חיוניים כשבוחנים את אתגרי התחבורה מולם אנו ניצבים כיום.״
שתי החברות מכירות כי בפיתוח צמיגים חדשים לרכבים חשמליים יש צורך שהוא לא רק סביבתי. צמיגים יעילים יותר יאפשרו למקסם את טווחי הנסיעה של הרכבים החשמליים, ואלו גם צפויים להישאר על הכביש שנים רבות יותר מאשר רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית, כך שהשימוש בצמיגים שיוכלו לשרוד שנים רבות יותר, בתנאי מזג אוויר שהופכים ונעשים קיצוניים, היא חיונית.
בנוסף, החברות מתכוונות להכניס טכנולוגיות לניטור שחיקה, עומס וחיכוך בין הצמיג לכביש – מרכיבים שלא נדרשים כיום בתקני הבטיחות ולא נעשים באופן שגרתי – מתוך הבנה שעם התקדמות מרכיבי ה-AI ברכב והמעבר לאוטונומיה הולכת וגדלה, יש צורך בניטור רובוטי של יכולות הצמיג וכן יכולות איסוף מידע מרכבים רבים לאורך שנים רבות.
ממש לא לבד
המעבר לרכבים חשמליים הוא אחד הכלים המרכזיים של האנושות להפחתת פליטות גזי החממה במהירות, בין האתגרים הגדולים של האנושות בהתמודדות עם המשבר האקולוגי, לו פנים רבות. פן נוסף של המשבר האקולוגי הוא ההתמודדות עם פסולת, ובפרט עם פסולת הפלסטיק – וצמיגים הם בין המזהמים הבעייתיים בעולם.
מישלן, שכבר התחייבה לפתח עד 2050 את הטכנולוגיה שתאפשר להפוך את הצמיגים לחלק מכלכלה מעגלית, מסוגלת כעת לייצר רק 20 אחוזים מצמיגיה מחומרים מתכלים או ברי מחזור. כעת, יחד עם יונדאי, היא שואפת להגדיל את החלק הידידותי לסביבה ללא פחות ממחצית ממשקל הצמיג.
אבל בינתיים היא לא לבד בתחרות הזו, שחשובה לא פחות מהתמודדות עם פסולת סוללות או עם המקום של הרכבים במשק האנרגיה העתידי. בשנה החולפת התחלנו לשמוע עוד ועוד על צמיגים ירוקים, צמיגים מתכלים ועל יזמות בתחום הזה, שנועדה להקטין את המחיר הסביבתי של שימוש בתחבורה: בינואר האחרון הציגה חברת הצמיגים הפינית נוקיאן (Nokian) הציגה צמיג ש-93 אחוזים ממנו מתכלה או בר מחזור.
כמו כן, חברת גודייר (Goodyear) האמריקאית התחייבה לפתח עד 2030 צמיג שעשוי מחומרים ידידותיים לסביבה בלבד, וכבר השנה הציגה צמיג ש-70 אחוזים מהחומרים המרכיבים אותו הם מתכלים או ברי מחזור.