fbpx

בזכות הביקוש: פורד תכפיל את ייצור הטנדר החשמלי שלה

תשקיע עוד 850 מיליון דולר בהגדלת פסי הייצור של הטנדר החשמלי F-150 Lightning. מנגד, החברה ממשיכה להוכיח שבכל הקשור לחשמל היא לא ממהרת לשום מקום – ומונעת מהציבור שינוי חשוב באיכות החיים.

לפי דיווח שפורסם ברויטרס לאחרונה, פורד מתכוננת להכפיל את יעדי הייצור של הטנדר החשמלי שלה, F-150 לייטנינג, בזכות הביקוש המקדים הגבוה לו זכה הדגם.

הטנדר החשמלי ההיסטורי של פורד צפוי להתחיל להימסר באביב הבא, וזכה לעשרות אלפי הזמנות תוך שעות מהרגע שנפתח להזמנה מוקדמת. כדי להגדיל את יכולות הייצור שלה, פורד מתכוונת להשקיע עוד 850 מיליון דולר, כך לפי מספר מקורות. זאת, אחרי שהחברה הודיעה כבר מספר פעמים בשנה האחרונה על הגדלת ההשקעה שלה ברכבים חשמליים לשנים הקרובות.

יעדי הייצור המעודכנים עומדים כעת על יכולת לייצר שמונים אלף רכבים בשנה עד 2024. לשם השוואה, טסלה מכרה בשנה שעברה כמעט 500,000 רכבים חשמליים.

 החברה כבר פרסמה שזכתה למאה ועשרים אלף הזמנות מוקדמות של הטנדר החשמלי דרך אתר החברה. עם זאת, מדובר בהזמנה מוקדמת הדורשת פיקדון של מאה דולר בלבד, כך שהמספרים האמתיים ייוודעו ויעודכנו בהמשך הדרך.

רוצה להיות כמו טסלה: אז מתעכבת במסירות

כך או כך, במהלך 2022 מתכננת פורד למסור רק 15,000 רכבים מהדגם, כדגם הרצה ראשוני. בתגובה לשאילתות מגופי חדשות בארה״ב, פורד לא אישרה את הפרטים אך ציינה כי היא ״תמשיך לבחור דרכים למניעת עיכובים ולמענה על הביקוש של לקוחותינו.״

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

המכשולים איתם פורד רוצה להתמודד אינם רק המכשולים הרגילים של ייצור רכב חשמלי בקנה מידה מסחרי: החל מאספקת המשאבים, בניית הסוללת והרכבים עצמם וכמובן שכנוע הלקוחות לרכוש רכב חשמלי. כעת יש אתגרים דרמטיים הקשורים למחסור העולמי בשבבים ומשאבים אחרים שפוגעים בתעשיית הרכב (אולי חוץ מטסלה) כבר כמעט שנה שלמה.

פורד, בניגוד לחברות אחרות, לא הצליחה להבטיח לעצמה אספקה של חלפים, סוללות ושבבים, ונאלצה לצמצם את הייצור של רכביה במהלך השנה האחרונה. באביב האחרון נאלצה החברה להשהות הרכבה של אלפי רכבים מדגם F-150 ולאחסנם במגרשי חנייה ברחבי דטרויט עד שקיבלה את השבבים הנחוצים בעיכוב של חודשים.

ככל הנראה, זו אחת הסיבות שפורד לא ממהרת להגדיל את יעדי ייצור הרכב החשמלי המדובר. בכל תרחיש אחר היינו מצפים מפורד שתציף את השוק, כי אין דבר שמוכר יותר מאשר הוכחות בעולם האמיתי על הצלחת הרכב, והופעתו בכל פינה. למעשה, התכנון של פורד לייצר רק חמישה עשר אלף רכבים בשנה הבאה הוא מאופק למדי, בהתחשב בכך שבמחצית הראשונה של השנה נמכרו כמעט 13 אלף דגמים ממאך-E, שנמצא כרגע בחזית החשמל של פורד.

למרות הבאז- היעדים של פורד צנועים

פורד F150 לייטנינג חשמלי בנסיעה בעיר

למרות הודעות חוזרות ונשנות על הגדלת היעדים שלה בתחבורה חשמלית, כדאי לזכור שהתכניות של פורד מצומצמות למדי ביחס לנתוני מכירות הרכבים המזהמים של החברה, ובפרט כשמסתכלים על F-150.

עד סוף שנת 2024 החברה מתכנת למכור כמאה וחמישים אלף רכבים חשמליים (15 אלף ב-2022, 55 אלף ב-2023 ו-80 אלף ב-2024). פורד מוכרת כמיליון רכבים מסדרת ה-F בכל שנה, כך שבמקביל היא מתכננת למכור לא פחות מארבעה מיליון רכבים, כולם זוללי דלק מאובנים ומזהמים מאד – כל רכב כזה יפלוט לאטמוספירה כמאה טונות של פחמן דו חמצני בימי חייו, יחד עם מזהמים רבים אחרים הנפלטים מהאגזוז.

ביקוש גבוה לרכב, אך האם נראה אותו במספרים גבוהים?

חברת הרכב השנייה בגודלה בארה״ב היא כרגע המועמדת המובילה בתחרות על הטנדר החשמלי שישנה את התחבורה באמריקה. מדובר בסקטור שעומד להפוך לצפוף במיוחד תוך שלוש שנים מהיום, בין השאר עם כניסת הטנדר החשמלי של ריביאן – ויכולת הייצור המהיר ובקנה מידה גדול הוא כנראה הבסיס להובלה בתחרות.

בינתיים הגדלת ההשקעות שלה בחשמל הניבו לפורד עוד השקעות והביאו לעליות בערך המניה, אבל קשה שלא להתייחס בביקורתיות לחברה, שנראה שעדיין עושה מהלכים מצומצמים בלבד (בעיקר למטרות יחסי ציבור) מאשר מעבר נרחב לחשמל.

הרי כבר ראינו את המצב הזה בעבר – גרירת רגליים והימנעות משינוי משמעותי תחת האמתלה של ״ביקוש נמוך״ לרכבים חשמליים שהופך אותם ללא כדאיים עבור חברות הרכב, ואז השקה של רכב חשמלי עם יעדי ייצור נמוכים – והצגתו כרכב עם ביקוש היסטרי שגבוה בהרבה מיכולות הייצור.

תא מטען קדמי Frunk בטנדר החשמלי החדש של פורד ה-F150 בנפח של 400 ליטרים

אחרי שנים בהם פורד שיחקה על הקלף של ״העדר ביקוש״ כדרך להתחמקות ממעבר לחשמל ומהתמודדות עם ההשלכות הסביבתיות של פעילותה, החברה עוברת לשלב ה-״וואו, הביקוש הרבה יותר גבוה משצפינו״. יאמר לזכותה של פורד שהפעם היא מתכננת להביא דגם חשמלי עם יכולות מעולות שזוכה להערכה ברמה עולמית.

אז למה בדיוק מחכים שם? אמנם הגדלת הייצור היא דבר חיובי, אבל כדי לשנות את הדרך בה אמריקה נוהגת ולהפחית את פליטות גזי החממה שהיא מייצרת בצורה דרסטית עוד בעשור הקרוב, צריך לעשות הרבה יותר מזה. אין ספק שפורד הצליחה למצב את עצמה כאחת השחקניות החשובות בהקשר זה, וכל צעד שתעשה לכיוון הסביבה יזכה לכותרות חובקות עולם: אבל בפעם הבאה, למה לא להגדיל את היעד פי עשרה? כולנו נרוויח מזה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button