fbpx

ליגת מרוצי רכבי השטח החשמליים, אקסטרים E, יוצאת לדרך

במסגרת העונה הראשונה, יערכו מרוצים ב-5 יעדים בעולם עם אקלים שונה לחלוטין, כשהמטרה היא לעורר מודעות לאתגרים הסביבתיים שבפתח

אחרי ציפייה של חודשים ארוכים, יצאה ליגת מרוצי רכבי השטח החשמליים לדרך – כשהסבב הראשון נערך בדיונות התובעניות והטובעניות של ואדי רם בערב הסעודית. בהמשך, תגיע הליגה לעוד 4 יעדים מסקרנים במיוחד: הסבב השני ייערך באזור העיר דקאר שבסנגל, השוכנת על שפת האוקיינוס האטלנטי (מאי 29-30), הסבב השלישי ייערך בעיר קנגרלוסואק שמוקפת בקרחוני הענק של גרינלנד (28-29 באוגוסט), משם ימשיכו הצוותים לסבב הרביעי בברזיל, במסלול במעמקי יערות האמזונס (אוקטובר 23-24) ועד לסבב המסיים, שייערך בטיירה דל-פואגו, הפרובינציה הדרומית ביותר בארגנטינה, אזור המאופיין בהרים מושלגים וקרחונים. 

מיקומי הסבבים לא נבחרו במקרה – מעבר להיותה פורצת דרך ב'כובע' המוטורי שלה – אקסטרים E היא ליגת מרוצי רכבי השטח החשמליים הראשונה בהיסטוריה, יש לה מטרה נוספת והיא – הגברת המודעות לגבי האתגרים הסביבתיים שיוצר משבר האקלים העולמי – המתעצם כל שנה בצורה משמעותית, בין השאר "הודות" לתרומתה המפוקפקת של תעשיית הרכב. דרום אמריקה נחשבת לאחד האזורים שבהם מורגשת ההתחממות הגלובלית יותר מכל – קרחונים עצומים שנעלמים במעמקי הים בארגנטינה וצ'ילה ויערות ענק שנשרפים בברזיל, מאיימים להפר את האיזון האקולוגי העולמי שנשאר תלוי על חוט השערה. וכמובן שגם במדבריות קרח וחול כמו גרינלנד וערב הסעודית אפשר לחזות בתופעות המדאיגות – אקלים שונה, אותן תמורות. 

רכב של אקסטים E

יכול לעניין אותך:

בליגה החדשה והצעירה ניתן למצוא שמות כמו קרלוס סיינז הספרדי – נהג עטור אליפויות בליגת הראלי העולמית WRC ושלוש פעמים אלוף ראלי דקאר, סבסטיאן לואב הצרפתי (אלוף ראלי ומתחרה דקאר ותיק), ג'אנסן באטן הבריטי נהג הפורמולה 1 לשעבר שאף זכה באליפות ב-2009, ליאה סאנז הספרדיה שמוכרת בעיקר בתחומי רכיבת אופנועי השטח ועוד. מגה סלבס מוטוריים שיהיו אחראים על יחסי הציבור – ובתקווה שהם יוכלו למשוך את עניין קהל הצופים. 

המכונית

כל הצוותים בליגה יתחרו עם אותה מכונית – מה שהופך את האתגר לעוד יותר מעניין כאשר התוצאה תלויה 100% בנהגים ואי אפשר לטעון שיש הבדלי ביצועים בין רכב לרכב. שמו של הרכב – ODYSSEY 21 – אודיסאה – מסע רצוף קשיים ותלאות. הרכב הוצג רק ביולי האחרון, כאשר הוגה הליגה, אלחנדרו אגאג, הציב לוח זמנים של ליגת מרוצים חיה ונושמת עם רכבי מרוצים מתפקדים עד תחילת שנת 2021 – אמר, ועמד במה שאמר. על העיצוב והפיתוח הייתה אמונה סדנת Spark Racing Technology מצרפת, והרכב שהיא בנתה כולל מנוע חשמלי בהספק של 400 קילוואט (550 כ"ס). הרכב שוקל כ-1.6 טונות ורוחבו 2.3 מטר. זינוק מ-0 ל-100, בתוך כ-4.5 שניות. הנהגים והסוללה, אותה פיתחה חברת Williams Advanced Engineering, מוגנים על ידי שלדת מסבך צינורות פלדה, וכלוב התהפכות ייעודי. 

איך זה עובד?

בליגה יתחרו 9 צוותים – מגרמניה, ספרד, ארה"ב ואנגליה. כל צוות כולל שניים – גבר ואישה, כשכל מרוץ כולל שני סיבובים, אורכו של כל אחד מהם – 16 ק"מ. סה"כ 32 ק"מ של תנאי שטח קשוחים ביותר. הנהגים יתחלפו בין הסיבובים, והצוותים יכולים להחליט איזה נהג מתחיל את המרוץ. 

נהגי המירוץ של אקסטרים E
נהגי המירוץ של אקסטרים E

כל מרוץ מתפרש על שני ימי סוף שבוע, כאשר ביום הראשון כל קבוצה תשתתף פעמיים בשני מקצה דירוג. הרכבים יתחלקו לשני קבוצות, כשהמיקומים של מקצה הדירוג השני יקבעו על פי התוצאות של הראשון. ביום השני, העניינים מסתבכים – 4 הצוותים שסיימו את היום הראשון בזמנים הטובים יותר, יצאו למקצה קל יותר שנקרא חצי גמר – הקבוצה השניה – תצא למקצה הישרדות שנקרא Crazy Race. שלוש המכוניות הראשונות שיסיימו את המסלול של מקצה חצי הגמר עולות לגמר בצורה אוטומטית, ואליהם תצטרף המכונית שסיימה ראשונה את מקצה ה-Crazy Horse. 

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

למקצה הגמר יצאו 4 מכוניות בסה"כ – ורק אחת מהן תהיה זו שתנצח את המרוץ. הזכייה בליגה, לאחר 5 מרוצים, תינתן לקבוצה שהשיגה את הכי הרבה נקודות אליפות בטוטאל. הקבוצות יכולות לאסוף נקודות נוספות על קפיצות. 

את המקום הראשון במרוץ הראשון בערב הסעודית תופסת קבוצת X44 של סבסטיאן לואב וכריסטינה גוטיירז, שמסיימים את המסלול ב-21 דקות, 55 שניות ו-998 מאיות. 41 שניות אחריהם מסיים את המרוץ הצוות הספרדי שכולל את ליאה סאנז וקרלוס סיינז – נראה שנהגי הראלי המנוסים מרגישים בבית במדבר גם ברכב עם מנוע חשמלי. 

לדירוג המלא, לחצו כאן

בסרטונים שאנחנו מקבלים מהמרוץ הראשון (את חלקם נשתף כאן), ניתן לראות שחלק מהנהגים עדיין לא התרגלו לחלוטין לעוצמות של הרכבים החשמליים. במהלך מקצי הדירוג וגם ביום המרוצים עצמו ראינו המון עדויות לאיבודי שליטה – חלקם הסתיימו רק בזריקת זנב שהוציאה את הרכב מהמסלול וחלקם – בריסוק טוטאלי של הרכב, אבל מה שהיה משותף כמעט לכולם – שהם היו נראים לא מחוייביי המציאות. 

סיטואציות שהיו נראות יחסית פשוטות גרמו לתאונות ונזקים, שנראה היה שלא היו קורים במרוץ של רכבים עם מנועי בעירה פנימית. כל כך הרבה תאונות היו במקצי הדירוג של הסבב הראשון, ששאלנו את עצמנו האם ישארו רכבים תקינים ליום המרוץ עצמו. אבל זה לגמרי בסדר – גם כי זה עושה אקשן טוב לצופים (זה בסדר ליהנות מאיזה גלגול וירטואוזי כל עוד אף נהג לא נפגע…) וגם כי מדובר בליגה חדשה מסוגה – משהו שאף אחד לא עשה לפני – אז ברור שלא הכל ילך חלק. לנו אין תלונות. 

בסבב הבא יצאו הצוותים למסלול בעיר דקאר, למרוץ שמשאיר אותם באווירה מדברית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button