fbpx

דקאר 2021: נעים אל עתיד חשמלי

מרוץ הראלי הקשה בעולם עדיין נשלט על ידי אופנועים, מכוניות ומשאיות בעלי מנועי בעירה פנימית, אבל בשטח כבר מורגשים ניצנים של שינוי

תשאלו כל חובב מוטוריקה בכלל וחובבי שטח בפרט, מהו המרוץ המפורסם בעולם, וסביר להניח שתשמעו את אותה תשובה. במשך עשרות שנים ראלי דקאר נחשב לאתגר האדם-מכונה האולטימטיבי – מרוץ שטח במהירות גבוהה בתנאים קשוחים. ניצחון בדקאר הוא פסגת השאיפות והחלום של כל נהג ורוכב שטח מקצועי, עונג שרק מעטים זכו בו. 

עם כמה שזה יישמע משעשע – המרוץ עם ההפקה הכי יקרה וגרנדיוזית שיש היום בעולם נוסד בכלל בטעות. הדקאר הוא פרי מוחו של בחור צרפתי בשם טיירי סאבין, שהתחרה בשנת 1978 בראלי אבידיג'ן-ניס. באחת הפעמים מיני רבות בהן הוא איבד את הדרך במהלך המרוץ (מדובר בימים בהם אין טכנולוגיות ניווט ותקשורת כמו שיש היום) הוגה סאבין את רעיון הדקאר – במחשבה שבטוח שיהיו עוד לא מעט כאלו שירצו ללכת לאיבוד במדבריות אינסופיות בלי שום עזרה וסיוע לחילוץ. 

רוצים לקבל את כל העדכונים על מירוצים חשמליים, על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם?
הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

שנה אחרי הראלי ההוא, סאבין מוציא את הרעיון שלו לפועל, ראלי פאריז דקאר הראשון מוזנק והשאר – היסטוריה. 

רכב מירוץ חשמלי של GCK Motors בשטח
E-Blast 1

במשך עשרות שנות קיומו ידע הדקאר שינויים רבים – המרכזי שבהם ב-2008 עם הנטישה של יבשת אפריקה המיתולוגית בעקבות איומי טרור ומעבר לדרום אמריקה, שלאחריו הגיע מעבר נוסף למזרח התיכון – עד למהדורת 2021 הנוכחית שתצא לדרך בערב הסעודית. 

אתגר גדול שכזה לא מגיע ללא סכנות – והדקאר הוא כנראה המרוץ המוטורי שגבה את הכי הרבה קורבנות במהלך שנות קיומו. כל שנה נפתחת בתקווה שהשנה יסתיים האירוע ללא אבדות בנפש, ואיכשהוא, התקווה הזו תמיד מתבדה.

לא מעט רוכבים אנונימיים סיימו את דרכם בעולם הזה באירוע הגדול ביותר של חייהם, אבל גם לא מעט רוכבים מוכרים – הבולטים שבהם הוא כמובן פבריציו מאוני רוכב האופנועים אלוף הדקאר שנהרג ב-2005, ועד למהדורת 2020 בה קיפח את חייו פאולו גונקלבס הפורטוגלי, רוכב קבוצת הירו שנהרג בתאונה בסטייג' השביעי של המרוץ, מוות שהשאיר את קהילת הדקאר בתדהמה. 

קווין אברינג בתוך תא הנהג של ה-E-Blash 1
קווין אברינג על האי-בלאסט 1 (צילום: Paulo Maria / DPPI)

תיירי סאבין, מייסד הדקאר עצמו, לא זכה לראות את המיזם שהקים מגיע למימדים שהוא נמצא בהם היום, לאחר שנהרג בתאונת מסוק בדקאר של 1986. 

בראלי, שמתקיים בתחילת חודש ינואר ואורך כ-12 ימים בהם יעברו המתחרים אלפי קילומטרים בשטח קשוח ביותר, משתתפים גברים ונשים, נהגי ג'יפים, טנדרים ורכבי באגי, רוכבי אופנועים, רוכבי טרקטורונים, נהגי רכבי SBS ונהגי משאיות. 

בשנים האחרונות צצים להם מידי פעם בפעם גם כלי רכב חשמליים שלוקחים חלק בדקאר – השיא הגיע בשנת 2017 עם מכונית ה-ACCIONA 100% EcoPowered, שהפכה להיות המכונית החשמלית הראשונה שמסיימת את הראלי הקשה בעולם. אחרי שתי הופעות פחות מוצלחות ב-2015 ו-2016, סיים הצוות הארגנטיני במקום ה-53 עם המכונית שמספקת טווח נסיעה של כ-250 ק"מ בתנאי מרוץ. 

Acciona Dakar רכב מירוצים חשמלי
Acciona Dakar רכב מירוצים חשמלי בשטח
Acciona Dakar

למרות ההישג המכובד, התחום החשמלי לא התפתח בדקאר – היו פה ושם הופעות קצרות כמו האופנוע החשמלי של חברת טאקיטה האיטלקית שהשתתף בסטייג' האחרון של מהדורת של 2020 אבל מעבר לכך – לא נרשם בדקאר איזה אירוע ששווה לכתוב עליו הביתה. טאקיטה הצהירה בעבר על הרצון להשתתף במרוץ מלא, אך משיחות שלנו איתה – הכוונה הזו נדחתה ובחברה העדיפו לוותר זמנית על ההשתתפות בדקאר ולהתמקד במבחנים לכלים. 

האופנוע החשמלי של חברת טאקיטה האיטלקית

בשנת 2021, נראה שדברים מתחילים להשתנות. 

נתחיל עם אאודי, שהודיעה שתגיע לדקאר 2022 (לראשונה בראלי) עם רכב חשמלי שיציע על פי הדיווחים טווח נסיעה גדול במיוחד ויכולת טעינה עצמית – תוך כדי נסיעה. ההשתתפות בדקאר באה על חשבון הפעילות של אאודי בליגת הפורמולה E, שם היא זכתה להצלחה רבה עם לא מעט ניצחונות והישגים במהלך 6 השנים בהן היא לקחה חלק בליגה. 

הרכב המעניין הבא שייך לקבוצת GCK Motorsport שהוקמה בשנת 2017 על ידי נהג המרוצים הצרפתי Guerlain Chicherit. הקבוצה תציג בדקאר הקרוב את רכב המרוצים החשמלי שלה, ה- E-BLAST 1, שהמטרה היא אחת – השתתפות בראלי באורך מלא כבר בשנים הקרובות. 

ה-E-BLAST 1 מבוסס על שלדת הפיג'ו 3008 DKR – שזכה בשתי אליפויות ומצויד במנוע חשמלי 250 קילוואט המפיק הספק של כ-340 כ"ס ומומנט של כ-101 קג"מ ובסוללת 150 קוט"ש שאמורה לספק לרכב טווח נסיעה מכובד. גם הסוללה וגם המנוע פותחו על ידי קבוצת המרוצים עצמה. 

קבוצת GCK עתידה לקחת חלק גם בליגת Extreme E (אקסטרים E) – ליגת מרוצי שטח לרכבים חשמליים שתצא לדרך בחודש מרץ 2021 ועלייה עוד נרחיב בהמשך. 

זה ייקח כמה שנים עד שנראה עוד רכבים חשמליים לוקחים חלק במרוץ השטח הקשה בעולם, אבל אם יש זירת ניסויים שמתאימה לבדיקות בתנאים הקשוחים ביותר, הלא היא הזירה של ראלי דקאר.

ראלי דקאר 2021 יצא לדרך ב-3 לינואר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button