fbpx

הרכבים החשמליים שקטים מדי- והיצרניות מוכרחות להתחיל 'לזייף'

רכבים חשמליים הם שקטים, שקטים מדי. העובדה שמנוע החשמלי מפיק מעט מאוד רעש מעלה חשש שהולכי רגל לא ישמעו את הרכבים מתקרבים. מדינות האיחוד האירופי כבר מכריחות את היצרניות להתקין ברכבים רעשי מנוע מזויפים והן כבר מבלות לא מעט זמן באולפני ההקלטות. איזה רינגטון תרצו שהרכב שלכם ינגן?

שימור של רעשים היסטוריים ומיושנים נפוץ בתחומים רבים, גם כאשר הטכנולוגיה הדיגיטלית כבר אינה מצריכה שימוש בצליל. בסמארטפונים, לדוגמה, פעולות של נעילת המסך או צילום תמונה מלוות פעמים רבות בצליל של מנעול מכני או של צמצם מצלמה. באפליקציות פיננסיות, העברות כספים מגיעות עם צליל של מטבעות מרשרשים או קופה שרושמת.

עם זאת, במקרה של רכבים היברידיים וחשמליים, הצורך בתוספת צליל הוא יותר מאשר שיפור חוויית המשתמש – מדובר בבטיחות. לאור החסר במנוע בעירה פנימי, רכבים חשמליים שקטים בהרבה מאלו המונעים בדלקים מאובנים. 

משמע, רכבים חשמליים מועדים לסכן משתמשי דרך אחרים, הולכי רגל בכלל ובפרט עיוורים או כבדי ראיה המסתמכים על אוזניהם ושמיעתם לצורך הכרת סביבתם המיידית וחציית כבישים. החשש הוא שללא רעשי מנוע מתקרב אנשים ירגישו בטוח יותר לחצות את הכביש ויוכלו להיפגע מערב השקט.

רכבים היברידיים וחשמליים פוגעים ביותר הולכי רגל

כבר לפני עשור, הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים מצאה שרכבים היברידיים מועדים ב-35% יותר לתאונות המערבות הולכי רגל מאשר רכבים המונעים במנוע בעירה פנימי. כך למשל, רכבים היברידיים היו מעורבים ב-57% יותר תאונות המערבות רוכבי אופניים.

בנובמבר 2017, ארגון הצדקה Guide Dogs לאילוף כלבי נחיה הגיש דו"ח לפרלמנט הבריטי בו צוין כי רכבים חשמליים והיברידים בעלי סיכון הגבוה ב-40% למעורבות בתאונת דרכים הכוללת הולך רגל.

החל מנובמבר הקרוב, כל הרכבים החשמליים שייוצרו בארה"ב ידרשו לכלול צליל או רעש מסוים במהירות נסיעה הנמוכה מ-30 קמ"ש. מעל למהירות זו, חיכוך הצמיגים והרוח אמורים כבר לעשות את שלהם ולייתר את הרעש המלאכותי. עד ספטמבר 2020 אמורים כל הרכבים החשמליים בארה"ב לעמוד בתקן. 

באיחוד האירופי החוק נכנס לתוקף כבר ביולי האחרון, ולפיו על רכבים להשמיע צליל עד למהירות של 20 קמ"ש. כלל הרכבים אמורים להשמיע צליל עד יולי 2021 לכל המאוחר.

מלחינים מנועים

בעקבות החקיקה, יצרניות הרכב הגדולות החלו לעבוד על יצירת צלילים המתאימים לדרישות אלו. פיתוח המרכיב החדש, המכונה AVAS (ראשי תיבות של Acoustic Vehicle Alert Systems) הוא מורכב ודורש יצירתיות כמו גם מחשבה מעמיקה מיצרניות הרכב ומחברות סאונד.

בחברת יגואר ציינו את העובדה שאצלם עובדים כבר ארבע שנים על עיצוב צליל עתידני לרכב ה-SUV I-PACE. הצליל נכנס לדגמי החברה כבר עם יציאת הרכב לשוק ב-2018, מהלך שקיבל חיזוק מקהילות העיוורים בעולם.

ניסאן פנתה בשנת 2017 לחברת הסאונד Man Made Music לצורך יצירת הצליל הנכון עבור דגמי הליף. בריאיון לניו יורק טיימס התייחס מייסד החברה, ג'ואל בקמן, לאתגר המרכזי שלה: "אם אנחנו עושים את עבודתנו נכון בסיטואציה הזו, אתם לא תשימו לב שעשינו משהו בכלל. המטרה היא ליצור צליל שמגיע בטבעיות, שהוא חלק מהחיים וחלק מרעשי הסביבה הרגילים. כשעושים זאת לא נכון – אז אנשים שמים לב."

היצרניות מתייחסות לרעש המזויף כמותג

לעת עתה, ניסאן מתכננת לכלול רק צליל אחד בדגמי ליף של השנה הקרובה: "Canto". הצליל, שפותח במשך חצי שנה ע"י Man Made Music נשמע כהמהום שהולך ומתגבר עם האצת המכונית.

השקט היחסי של רכבים היברידיים וחשמליים מאפשר ליצרני הרכב לקדם צלילים ייחודיים, בדומה למנוע רכב בעלי צליל מוכר בציבור. כפי שמנועי הארלי דיווידסון מאופיינים בצליל ייחודי ומוכר (שנקרא באופן רשמי "potato-potato potato chug"), כך חברות הסאונד ויצרניות הרכב מחפשות צליל שיהיה מחד אסתטי ומתאים לחוויית הנסיעה ברכב ולמרחב העירוני, ומאידך ייחודי ויבדיל את המותג משאר הסביבה.

"אם אתם קונים רכב חשמלי ואתם מתעניינים באנרגיה נקיה, את כנראה רוצים מכונית שמרגישה 'נטולת חיכוך'" אמר בקמן. "רעש המנוע יהווה את דרך התקשורת התדירה ביותר בין אנשים בסביבה לדגם מסוים או לרכבים מחברה מסוימת, ורעש נכון מעצים גם את המותג".

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close