fbpx

יצרניות הרכב נכנסות למתח עם פקיעת הטבות המס על רכבים חשמליים בארה״ב

ב-31 בדצמבר פוקעת הטבת המס שנחקקו ב-2015 לטובת הרוכשים רכב חשמלי בארצות הברית. בטסלה כבר העלו את המחיר לרכבים של 2020 וקונגרס שוקלים האם לבצע הארכה נוספת להטבה- שגובהה נאמד היום בכ-2000 דולר.

הקונגרס האמריקאי עסוק בימים אלה בהליכי ההדחה של הנשיא טראמפ שממלאים את לוחות הזמנים ומפלגים אפילו יותר את בית הנבחרים האמריקאי. אבל עם סיום שנת 2019 אמורה גם לפוג הטבת המס לקוני רכבים חשמליים- מה שמחייב את הקונגרס להתעסק גם בנושאים ירוקים.

הטבת המס פגה משום שטסלה ו-GM, שתי היצרניות המרכזיות, חצו את מכסת 200,000 המכירות שעמדה בבסיס ההטבה. כל מכירה החל מינואר 2020 תהיה נטולת הטבות מס או עם הטבה מופחתת ביחס לאלו שהיו עד כה – שינוי שמלחיץ את הקונים כמו את היצרניות כמובן.

עם זאת, בקונגרס נרשמת פעילות מרשימה דו-מפלגתית בדיון האם להאריך את משך ההטבות וכך להגביר את מכירות הרכבים החשמליים, מהלך שמטריד את מנוחת לובי הנפט והפחם החזק, כמו גם את לובי האנרגיות המתחדשות והאקלים. 

בחודש האחרון הוגשה תלונה של איחוד האנרגיה האמריקאי (שמתנגדים בתוקף למעבר לתחבורה חשמלית) המציין כי הטבות המס המדוברות עוזרות בעיקר לצרכנים עשירים ולחברות חזקות, משום שכמעט מחצית מכספי ההטבות מגיעות למדינה אחת – קליפורניה – ומשום שהמרוויחה העיקרית בארה״ב ממכירות רכבים חשמליים היא טסלה, שכאמור כבר ניצלה את תקציב ההטבות עד תום.

הפוליטיקה של האנרגיה- קרב ענקים

מהצד השני של המפה הפוליטית, תנועת ״מסיעים את אמריקה קדימה״ מקדמת הצעת חוק המציעה לשנות את מכסת המכירות המקבלות הטבה מהממשל הפדרלי ל-600,000 עבור כל יצרנית – פי שלושה מהמכסה שהוגדרה ב-2015. כך יוכלו יצרניות הרכב להמשיך ולמכור רכבים חשמליים עוד כמה שנים לפני שיפוג תוקף ההטבה.

במצב הנוכחי, הטבות המס הניתנות כיום לטסלה נמוכות ב-75% מאלו שהיו עד סוף 2018, אז עמדה הטבת המס על 7,500 דולר. מכיוון שבסוף 2018 טסלה הגיעה למכסה של 200,000 מכירות בארה״ב, ההטבה החלה לדעוך כפי שמצוין בחוק, וכעת עומדת על 1,875 דולר בלבד. החל מהרבעון הבא (1.1.2020) לא ינתנו כלל הטבות לרוכשי רכבים חשמליים של טסלה. גם GM חצתה השנה את המכסה המדוברת, כך שבעוד שנה מהיום יבוטלו ההטבות גם על רכביה.

סנאטורים רפובליקאנים המגובים ע״י תעשיית הנפט ציינו זה מכבר שסיבסוד מכירי הרכבים החשמליים הוא נרחב מדי – זאת למרות עשרות שנים של תמיכה במכירות של רכבים מונעי דלקים מאובנים.

טסלה מעלה מחירים אך גם זוכה להמשך ההטבות

טסלה, כאמור, עברה את מכסת המכירות המאפשרת המשך מתן הטבת מס על רכביה כבר ב-2018. לפי החוק, בסיום השנה הקלנדרית העוקבת אמורה לבוא לקיצה המוחלט ההטבה הזמנית. בהתאם לשינוי הצפוי, בטסלה עדכנו את המחירון ומודל 3 הפופולרי התייקר ב-500 דולר כך שמחיר הדגם הפשוט מגיע לכארבעים אלף דולר בסך הכל. באופן דומה התייקר גם הדגם בעל טווח הנסיעה המורחב ועלה לארבעים ותשעה אלף דולר. רק מחיר הדגם היוקרתי יותר נותר כשהיה.

העלאת המחירים בעיקר מעידה על הביטחון של טסלה ביעדי המכירות ברבעון המסכם את שנת 2019 – כ-360 אלף רכבים עד 2020.

במקביל, טסלה, GM וחברות אחרות ניסו לגייס את תמיכת המחוקקים על מנת להאריך את משך הטבת המס, בעיקר כחלק ממהלך ה-״green new deal״ שמקודם על ידי המחוקקים והמועמדים הדמוקרטיים לנשיאות, שבבסיסו מתוכננות הטבות מס נרחבות לשלל אנרגיות מתחדשות. 

למרות המחלוקות הפוליטיות הקשות בין המפלגות בקונגרס, ובפרט בנושא האנרגיה ותחבורה, נראה כי טסלה תצליח לזכות בהארכה של שנה נוספת להטבת המס הנוכחית, כחלק מתהליכי החקיקה של סוף השנה. עם זאת, אין לדעת האם החקיקה אכן תצליח ומה יקרה במהלך שנת 2020, שעשויה לשנות את המצב לכאן או לכאן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button