לאחרונה משרד האנרגיה פרסם מספר מכרזים להקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים ברחבי המדינה. המטרה של המכרזים היא לפתור את מחסור התשתיות לרכבים חשמליים בארץ ולתמרץ עסקים לפרוס רשת של עמדות טעינה.
בישראל פועלות מספר חברות המקימות עמדות טעינה, אחת החברות הפועלות בתחום היא EV Meter חברת בת של Nayax. לפני מספר שנים החברה קיבלה מענק פיתוח ממשרד האנרגיה לשם פיתוח עמדות טעינה לרכבים חשמליים המאפשרות תשלום באמצעות כרטיס אשראי ואפליקציות תשלום שונות (Mobile Wallet). בנוסף לכך עמדות הטעינה יודעות לווסת את עצמן בהתאם לכמות הרכבים המחוברים והיכולות של תשתית החשמל.
בפגישה במשרדי החברה, מנכ"ל החברה, ניסו חזן, הסביר כי כל בעל רכב חשמלי יכול להגיע לעמדת טעינה של החברה, לחבר את הרכב ולשלם באמצעות כרטיס אשראי או באמצעות כל אפליקצית תשלומים ללא צורך במנוי או ברישום למערכת, וללא תלות ביצרן הרכב.
החברה פורסת עמדות טעינה באירופה ובארצות הברית, ולאחרונה בעקבות התעוררות הרכב החשמלי בארץ והמכרזים שפרסם משרד האנרגיה מוקמות עמדות של EV Meter גם ברחבי הארץ.
האם משתלם לעסק להקים עמדות טעינה?
בשונה מתחנת דלק, עמדת טעינה היא מתקן קטן יחסית שיכול להיות מותקן ליד כל חניה של רכב. מתחמי נוחות ומרכזי קניות יכולים לפרוס עמדות טעינה בחניונים, כך לקוח שמגיע למתחם יכול להטעין את הרכב בזמן שהוא בקניות, במסעדה או כשהוא עוצר לקפה.
"באירופה זה מקובל שבנסיעה באוטוסטרדה יש איזורי נוחות, אתה מגיע, מתדלק, יש לך מסעדה, ממש מן קומפלקס של עצירת דרך ומנוחה". לפי חזן באירופה מתחמים כאלו שהתקינו עמדות טעינה ראו גידול בכמות התנועה והלקוחות, "ברווחיות שלהם הם לא ראו מהטעינה הרבה כסף אבל כן היה גידול בהכנסה מסביב".
גם בארצות הברית מתחמי קניות וקניונים רבים מקימים עמדות טעינה בחניונים שלהם. כפי שחזן מסביר הרווח בהתקנת עמדות הטעינה מתבטא מהרווחים שנובעים מגידול בכמות הלקוחות ובהגדלת התנועה, ולא באופן ישיר מהתשלום עבור הטעינה.
ומה לגבי עסקים בארץ?
נכון להיום כמות הרכבים החשמליים בארץ היא קטנה יחסית, למרות שיש קפיצת מדרגה גדולה במכירות בשנת 2019 ביחס לשנים קודמות. לדברי חזן, כיום לעסק קטן כמו מסעדה לא בהכרח משתלם להקים עמדת טעינה, וההתמקדות צריכה להיות בקניונים ומתחמי קניות.
בסופרים כמו שופרסל פה בארץ אני מאמין ובמידה ויתנו טעינה חינם הצרכן הסופי יעדיף להגיע למקום, לערוך בו את הקניות, לשתות קפה ולהיות עם הילדים שלו בג׳ימבורי בזמן שהרכב שלו נטען.
לדברי חזן עסקים בארץ עדיין לא מודעים לשוק הרכב החשמלי ולקצב ההתפתחות הצפוי.
קצב ההטמעה והחדירה של רכבים חשמליים בארץ הוא נמוך ביחס למדינות מערביות בעולם. מחקר של משרד האנרגיה שבוצע לאחרונה ניסה לבחון את החסמים העיקריים לכניסת הרכבים, מעבר לכך שאחד החסמים שמונה המחקר הוא מחסור בתשתית של עמדות טעינה, ההמלצה העיקרית של עורכי המחקר היא להעלות את רמת הידע בציבור בכל הקשור לרכבים חשמליים.
עמדות טעינה ביתיות
בעיה נוספת הקיימת כיום בשוק הישראלי, היא שעמדת טעינה בבניין משותף דורשת הסכמה של כל דיירי הבניין, וכפי שדיווחנו בעבר, כשלושה רבעים מהאוכלוסייה בישראל גרה בבתים משותפים, וכמות בניית צמודי הקרקע יורדת עם השנים.
מכיוון שאין תשתית מוכנה בבניינים משותפים להתקנת עמדות טעינה, דיירים לעתים נדרשים לפתרונות יצירתיים כמו משיכת קו חשמל מארון החשמל של הדייר, או סגירת הסכם עם ועד הבית לגבי השתתפות בחשבון החשמל. במקרים מסוימים בעלי רכב חשמלי נתקלו בקשיים בהגעה להסדר עם שאר הדיירים.
חזן מציין כי עמדת הטעינה של החברה פותרת גם את הבעיה הזו – התקנת עמדת הטעינה של EV Meter בבניין משותף יכולה להתחבר למערכת החשמל של החניון, עמדת הטעינה מודדת את צריכת החשמל מהעמדה ומחייבת את הדייר באופן אוטומטי. בדרך זו אין צורך בהעברת קווי חשמל מסובכים, והתהליך מפשט את ההתקנה.
החברה מפתחת ומייצרת את עמדות הטעינה בארץ, העמדות כוללות גם מסך אינטראקטיבי. מרכז הפיתוח נמצא בתל אביב, וניתן למצוא עמדות טעינה מדגמים שונים פרוסות במשרד ואף בחדרי הישיבות.
כיוון לא נכון לא צריך שהישראלי הממוצע יחנה את הרכב בעמדת טעינה ויצא לשעה וחצי שופינג
צריך ההיפך שישהי בקרבה לתדלוק יסיים מהר ויפנה את העמדה לנהג הבא
לכן הרבה יותר נכוןו להתקין עמדות בתחנות דלק ליד חניות הנוחות
החשיבה הישראלית מאוד מאוד לא בכיוון