fbpx

9% מהנהגים בישראל ישקלו מעבר לרכב חשמלי; על פי תוצאות מחקר של משרד האנרגיה

על פי מחקר צרכנים שבוצע על ידי משרד האנרגיה כ - 9% מהנהגים בישראל הכריזו כי ישקלו לעבור לרכב חשמלי. עם זאת עדיין קיימים חסמים בנושא עמדות טעינה לרכבים, בעיקר בבתים משותפים להם אין הסדר בחוק

כיום, פחות מאחוז מקרב כלל הנהגים נוהג ברכבים חשמליים נטענים בארץ. סך כל הרכבים החשמליים בארץ מגיע לכ-700 רכבים, מהם כ-100 מופעלים על ידי קאר2גו באיזור חיפה – חברה המפעילה רכב שיתופי והאחרים כוללים אוטובוסים ורכבים פרטיים. שר האנרגיה קבע כיעד שעד לשנת 2030 כל הרכבים בארץ ייסעו באמצעות תחליפי גז לא מזהמים: רכבים חשמליים, רכבי המונעים על ידי גז דחוס וכדומה. על מנת להפוך את היעד לבר הגשמה, יש להתגבר על חסמים הקיימים בקרב הצרכנים הישראלים במטרה ליצור מאסה קריטית של בעלי רכבים חשמליים שתאותת על פריצה רחבה לשוק.

כמה קריטי זה קריטי?

כאשר בוחנים כניסת מוצרים המבוססים על טכנולוגיות חדשות לשוק, מגלים דפוסים קבועים. הכניסה הראשונית לשוק היא איטית ומאיצה באופן ניכר לאחר שאחוז מסוים מהאוכלוסייה רכשו את המוצר. אחוז האוכלוסייה שרכש את המוצר עד לנקודה בה המכירות מאיצות והמוצר נחשב מוצר רגיל נקרא מאסה קריטית. למרות שהדפוס דומה בין ארצות ומוצרים שונים, בכל ארץ קיימת תרבות שונה המשפיעה על קצב אימוץ טכנולוגיות חדשות ולמוצרים שונים השפעה שונה.

כאשר בוחנים מה המאסה הקריטית שנדרשה על מנת לחצות את השלב בו רכב היברידי הפך על פי דעת הקהל מרכב חדשני לרכב צריכה רגיל, מגלים כי בעוד בארה"ב ויפן נדרש פחות מאחוז מהאוכלוסייה לאמץ רכבים אלו עד שכלל הצרכנים החלו לגלות בו עניין, אימוץ רכבים היברידיים בארץ היה עניין איטי יותר. לפני שמכירת רכבים היברידיים תפסה תאוצה, כ-3% מהאוכלוסייה נדרשה לאמץ טכנולוגיה זו.

נתוני אימוץ רכבים חשמליים בעולם מצביעים על מגמה דומה. בצרפת 0.73% מאוכלוסייה היוו מאסה קריטית בעוד בנורבגיה המאסה הקריטית שנדרשה הייתה 3.41%.

בהנחה כי המאסה הקריטית הדרושה לאימוץ רכבים חשמליים בארץ תהיה דומה לאימוץ רכבים היברידיים, אזי מדובר בכ-3% מהצרכנים – בין 4000-8000 רכבים חשמליים שימכרו עד להגעה למאסה קריטית שתניע את השוק הצרכני של רכבים אלו.

מאפייני שוק צרכני רכב חשמלי בארץ

משרד האנרגיה פרסם מחקר צרכנים לרכב חשמלי. המחקר בדק את מאפייני שוק צרכני הרכב בארץ ומידת מוכנותם לאמץ רכבים חשמליים. למרות שהשוק רחוק מהמאסה הקריטית הדרושה ושוק הרכבים החשמליים בארץ הוא קטן מאד, כ9% מהנהגים הכריזו כי הם ישקלו בסיכוי גבוה מעבר לרכב חשמלי. סיכוי זה התגבר כאשר היה מדובר במשפחות בעלות הכנסה גבוהה מהממוצע, בעלות 2-3 רכבים רכב ליסינג / מהעבודה שמחליפות רכבים כל 2-3 שנים.

חסמים ומוטיבציות במעבר לרכבים חשמליים

עיקר המחקר התרכז סביב נושאי חסמים ומוטיבציות לרכישת רכב חשמלי על ידי הצרכנים בארץ. במסגרת המחקר זוהו מספר חסמים הגורמים לצרכנים הישראלים להסס לפני שיחליטו לרכוש רכב חשמלי נטען.

החסם העיקרי המהווה תנאי סף שבלעדיו צרכנים גם לא ישקלו רכישת רכב חשמלי הוא נושא טעינת הרכבים ובעיקר האפשרות להתקין עמדת הטענה לרכב חשמלי בבית ובמקומות העבודה. במקום השני ברשימת החסמים לרכישת רכב חשמלי עמד נושא כדאיות הרכישה – עלות רכישת רכב חדש, עלויות תחזוקה וכדומה. נושאים נוספים שעלו כחסמים כללו את מערכות התמיכה ברכבים חשמליים: מוסכים המטפלים ברכבים חשמליים, עלויות ביטוח, שירותי דרך. וידע חסר של הצרכנים לגבי רכבים חשמליים נטענים.

המוטיבציות העיקריות שיניעו צרכנים ישראלים לרכוש רכב חשמלי נוגעות לשיקולים כלכליים:  חסכון בהוצאות דלק, תחזוקה זולה, מחיר רכישה נמוך בזכות הטבות המס ומתן אחריות ארוכה.

המלצות המחקר

ההמלצה העיקרית של עורכי המחקר היא להעלות את רמת הידע בציבור בכל הקשור לרכבים חשמליים נטענים. כאשר נבדק המתאם בין ידע הנשאלים לבין הנכונות לרכוש רכב חשמלי נמצא מתאם גבוה בין שני הדברים. ככל שהידע היה רב ומדויק יותר, כך הרצון לרכוש רכב חשמלי עלה.

רכב חשמלי ובתים משותפים

אחת ממסקנות המחקר נוגעת לחסם המהווה תנאי סף לרכישת רכב חשמלי נטען – היכולת לטעון רכב כזה בבית. כשלושה רבעים מהאוכלוסייה בישראל גרה בבתים משותפים, בתים בהם קיים קושי בהתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי.

כאשר מסתכלים על נתוני הלמ"ס, בשנת 2015, מתוך 42,516 דירות שבנייתן הסתיימה, 14,764 דירות היו צמודות קרקע. נתוני בנייה צמודת קרקע יורדים עם השנים: בחמשת השנים האחרונות התחלות הבנייה של צמודי קרקע צנחו ב-34% ומיקום מרבית צמודי הקרקע נמצא רחוק בדרום ובצפון – דבר המחייב תשתית טעינה מהירה בכבישים או מרחק נסיעה של רכבים עד טעינה גדול יחסית.

למרות טענות משרד האנרגיה כי הם טיפלו בנושאים הרגולטוריים הנוגעים לכניסת רכב חשמלי לשוק הישראלי, עדיין לא קיים הסדר בחוק המטפל בנושא התקנת עמדת טעינת רכב בבתים משותפים. דייר בבניין משותף שמעוניין בהתקנת עמדת טעינה בחנייה הפרטית שלו בבניין, יהיה זקוק להסכמת כל בעלי הדירות בבניין המשותף על מנת להעביר את החיווט הדרוש. בנוסף, אין הסדרה בחוק ובתשתיות הנוגעת לתשלום החלק היחסי בצריכת החשמל המופנה לטעינת הרכב ואין תשתית ציבורית או עירונית לטעינת רכבים לטובת מי שאין לו חנייה צמודה כלל.

היתרון הגדול של רכבים חשמליים לחברה הוא הורדת זיהומי האוויר ורעש הקיימים בעיקר במרכזי הערים, מקומות בהם בנייה צמודת קרקע היא נדירה. ללא פעילות נמרצת מצד הממשלה, רשות החשמל והרשויות העירוניות נראה כי דווקא במרכזי הערים שם הצורך הוא הגדול ביותר – כניסת רכבים חשמליים עלולה להתעכב בגלל משיכת זמן רגולטורית.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. שלום.
    אני מתעניין ברכישת רכב חשמלי משפחתי.
    היכן ניתן למצוא מידע הקיף ומעמיק הכל האספקטים שנוגעים בדבר:
    ביטוחים, טיפולים עלויות ומכונים, חלקי חילוף, טסט, טעינה באמצע הדרך… וכו..
    תודה מראש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button