עד שנת 2026, שוק הרכב החשמלי (וההיברידי) צפוי להגיע לשווי של 567.2 מיליארד דולר, כך לפי מחקר של חברת אקומן (Acumen) שפורסם לאחרונה.
הכניסה של רכבים חשמליים (EV) לשוק בשנים האחרונות שינתה את תעשיית הרכב באופן דרמטי ומגמה זו צפויה להתחזק עם גידול בכדאיות כלכלית שמתומרצת על ידי התקדמויות טכנולוגיות ושינויים רגולטוריים.
כחלק משינויים אלה יותר חברות רכב מגדילות את ההשקעה בפיתוח של טכנולוגיות שיכולות להפוך את הרכבים החשמליים ליעילים יותר, משתלמים יותר ואטרקטיביים לצרכנים- מה שיביא לסנוניות ראשונות של רווחיות בענף ההפסדי ככלל כבר בשנים הקרובות.
מתי הרכב החשמלי ינצח את הרכב ההיברידי?
נכון להיום סוג הרכב העיקרי מבין הרכבים ״הנקיים״ הוא הרכב ההיברידי, שמשלב הנעה מבוססת דלק עם הנעה חשמלית. גם בעוד 7 שנים, כנראה שזה יהיה הסוג העיקרי של רכבים שאינם מונעים בלעדית בדלק, בעיקר משום היתרון שקיים בשילוב בין דרכי ההנעה השונות – מה שמאפשר גם יעילות אנרגטית יחסית וגם הפחתת חרדה בקרב צרכנים המודאגים מטעינה חשמלית זמינה ונגישה (חשש שצפוי לפוג עם התקדמות התשתיות והטכנולוגיה בשנים הקרובות, כמו גם עם 'חינוך השוק').
למרות הדומיננטיות של הרכבים ההיברידיים, הרכבים החשמליים המונעים בסוללה (״רכבים חשמליים״) הופכים ליותר ויותר פופולריים, ונתח השוק שרכבים אלו תופסים צפוי לגדול משמעותית בשנים הקרובות. מבין כלל קטגוריות הרכב, רכבים פרטיים הם המובילים כיום בביקוש ובייצור של רכבים חשמליים, והציפייה היא שגם רכבים קטנים ורכבים מסחריים יהפכו ליותר חשמליים בשבע השנים הבאות.
למעשה, עם הרשתות הנרחבות לתחבורה חשמלית שנפרסות כעת בעולם התמורה בתחום הרכבים המסחריים צפויה להיות הגדולה ביותר בחמש השנים הבאות.
לא על אמריקה ואירופה לבדה
על אף רצונו העז של הנשיא טראמפ להחזיר את אמריקה לימי שריפת הפחם והנפט הגדולים, צפון אמריקה היא הזירה המובילה היום בשוק הרכב החשמלי. עיקר הרכבים עדיין נמצאים שם, וכך גם היצרניות המובילות, כמו טסלה – שרק בשנים האחרונות החלה להתרחב לאירופה ובקרוב גם לישראל.
הסיבות העיקריות לדומיננטיות של ארצות הברית דווקא בתחום זה הן הטכנולוגיה המתקדמת, יחד עם שחקניות חזקות בתחום הרכב שיכולות להשקיע סכומים גדולים בפיתוח, וכמובן כח הקניה העצום של האמריקאים שמסוגל לעמוד במחירים של רכבים חשמליים. המשך קיום התנאים יביא להמשך שינוי וגדילה של השוק האמריקני, כך לפחות על פי המחקר.
באירופה, השניה בחשיבותה בשוק העולמי, ניתן לראות שחקניות חזקות בתחום, במיוחד גרמניה, צרפת ובריטניה- שבה כבר היום פועלות יותר תחנות טעינה חשמליות מאשר תחנות דלק.
אסיה מהווה את השוק השלישי בגודלו בתחום הרכב החשמלי וההיברידי, בעיקר בזכות ההשקעה המאסיבית של סין, בפרט בתחום התחבורה הציבורית החשמלית. דווקא באזורינו רכבים חשמליים יותר נדירים, והשוק הוא שולי וחסר חשיבות מנקודת מבט גלובאלית כעת למרבה הצער.
מה באה קודם, המכונית או תחנת הטעינה?
שוק מקביל ומשלים, למעשה, של שוק הרכבים החשמליים הוא שוק תחנות הטעינה החשמליות. במחקר נפרד שפורסם ע״ חברת אקומן, שוק זה צפוי לחוות נסיקה מפליאה של 40% גדילה בכל שנה בשנים הקרובות, ולהגיע לשווי של 3.4 מיליארד דולר.
על אף שאחד מהמאפיינים הבולטים והחשובים של רכבים חשמליים הוא היכולת להטעין אותם בבית, בלילה, חברות וממשלות רבות עמלות היום על מנת לייצר רשת תחנות טעינה מהירות וזמינות לכלל האוכלוסיה. בצורה זו תדעך ״חרדת הטווח״ ויתאפשר קידום המעבר של הציבור לרכבים חשמליים.
על אף שבמקרה זה אסיה היא שוק גדול ועוצמתי, עיקר תחנות הטעינה החשמליות, כמו גם פיתוח הטכנולוגיה לטעינה מהירה יותר – נמצאים במערב, ובפרט בארה״ב, שם רשת תחנות הטעינה של טסלה מצד אחד ושל פורד ופולקסווגן מהצד השני מתקדמות בקצב מסחרר. המסחר בין ארה״ב לקנדה, שבנוי בחלקו הגדול על העברת סחורות במשאיות, מגדיל את הצורך בקיום תחנות טעינה מהירות על גבי צירי המסחר הראשיים – מעט לפני ובמקביל להפעלת משאיות חשמליות בציר זה.
אפריקה ודרום אמריקה- שווקים חדשים וחשובים
במידה וההתקדמות תתבצע כצפוי אפריקה ואמריקה הלטינית יתחילו להרגיש את השינוי בחמש השנים הקרובות עם התרחבות שנתית של שוק הרכב יחד עם התיעוש שמתרחב באזורים אלה. העיניים כולן נשואות לאפריקה בשאלת האקלים והתחבורה החשמלית, שכן החלטה של ממשלות שם לאמץ כבר היום אנרגיות ירוקות תהיה משמעותית בשאלת ההתמודדות העולמית עם משבר האקלים.
רק במחוזותינו התמונה עגומה למדי – המזרח התיכון הוא שותף זעיר מבחינת המהפכה החשמלית בתחבורה, על אף שמדינות המפרץ הפרסי וחצי האי ערב תורמות לא מעט לפליטת גזי החממה. לדעת החוקרים יקח עוד לא מעט זמן עד שתחבורה חשמלית תשלוט מהנילוס ועד הפרת, בעיקר בשל שדות הנפט הרבים שמצמצמים את הכורח הכלכלי במעבר.