בעקבות מגמת העלייה בכמות הרכבים החשמליים שעולים על הכביש בישראל, חברות הביטוח החלו לספק מסלולי ביטוח יחודיים עבור רכבים חשמליים. במדריך זה נסקור את סוגי הביטוחים הקיימים בשוק, ונראה למה צריך לשים לב בבחירת ביטוח עבור רכב חשמלי.
אילו סוגי ביטוח קיימים?
לפני שנכנס להבדלים שמייחדים ביטוח לרכב חשמלי על פני סוגי רכב אחרים, חשוב לדעת אילו אפשרויות ביטוח קיימות לכלל סוגי הרכב. כיום קיימים שלושה סוגי ביטוח רכב:
1. ביטוח חובה
כשמו כן הוא, חלה חובה בחוק לבטח כל כלי רכב ממונע בביטוח זה. למעשה ביטוח החובה לא מבטח כלל את הרכב או כל רכוש חומרי שמעורב בתאונה, אלא נזקי גוף שנגרמים בעקבות פגיעת הרכב. כל פגיעה גופנית הנגרמת על ידי הרכב המבוטח, בין אם מדובר באדם חיצוני, הנהג או יושבי הרכב, תכוסה על ידי חברת ביטוח החובה בה מבוטח הרכב. ביטוח החובה נוצר במטרה למנוע מקרים של אי קבלת טיפול רפואי קריטי בשל חוסר יכולת לממנו.
מחיר הביטוח משתנה בהתאם לרקע ומאפייני הנהג, סוג הרכב, מחיר ומערכות הרכב ועוד. עם זאת, הכיסוי שמציע ביטוח החובה זהה בין כל החברות, כך שההבדל היחיד בין ביטוחי החובה הוא המחיר המוצע לכם בהתאם לנתונים שלכם.
חשוב לוודא שהביטוח חל על הרכב לפני שנוסעים בו, בין אם רכשת רכב חדש או העברת בעלות מיד שנייה, וכן לשמור את טפסי הביטוח ברכב בכל זמן.
2. ביטוח צד ג'
בניגוד לביטוח החובה, אין סעיף בחוק שיוכל להכריח אתכם לבטח את הרכב בביטוח צד ג', אך ישנם יתרונות רבים בביטוח זה. ביטוח צד ג' מספק כיסוי לפגיעה ברכוש של הזולת על ידי הרכב שלכם. אם חלילה הרכב התנגש ברכב אחר גדר בית, או כל רכוש חומרי אחר, ביטוח צד ג' יכסה חלק מהנזק. חשוב לציין שבהתאם לשמו, ביטוח צד ג' מכסה רק נזקים שנגרמו לרכוש חיצוני, שכן עלות תיקון הנזק ברכב של משלם הביטוח לא תכוסה בביטוח זה. בעקבות כך, גם לרכבים ישנים בשווי שוק נמוך מומלץ לעשות ביטוח צד ג', שכן הוא מכסה נזק שנגרם כלפי חוץ, ללא קשר למחיר הרכב הפוגע.
כמו בכל עסקת ביטוח, גם בביטוח מסוג זה המחיר משתנה בין חברות הביטוח, בהתאם למאפייני הנהג. אך בביטוח צד ג' נוספים לשקלול גם סוג הרכב ומערכות הבטיחות המותקנות בו, למניעת תאונות ככל הניתן, וכמובן – סכום הכיסוי המירבי במקרה תאונה. בניגוד לביטוח החובה, בביטוח צד ג' קיימים הבדלים בהיקף הכיסוי, ברמת הסכום המקסימאלי וסכום ההשתתפות העצמית. ביטוח שמכסה נזק לרכב במצב טוטאל-לוס יהיה יקר יותר, אך יכסה סכום גבוה יותר בעת תאונה.
3. ביטוח מקיף
זהו הביטוח בעל הכיסוי המלא ביותר, המכסה נזקים בגוף וברכוש כלפי כל המעורבים. ביטוח מקיף אינו חובה על פי חוק, אך מומלץ ביותר למי שרוצה לנהוג בראש שקט. הוא כולל בתוכו את ביטוח החובה וביטוח צד ג', אך נוסף לו גם ביטוח כלפי נזקים שנגרמו לרכב שלכם. בין אם מדובר בתאונה, גניבה, אסון טבע, נדליזם או כל דבר שעלול לפגוע ברכב, במקרה של נזק לרכב שלכם ו\או לרכוש סביבכם, הביטוח המקיף מכסה חלק נכבד, כמובן בהתאם לתנאי הפוליסה שבחרתם. הביטוח המקיף מכסה גם חפצים שנותרו ברכב בזמן הנזק.
ההבדלים במחירי הביטוח המקיף גדולים מאוד, שכן גם בהתאם לנתוני הנהג והרכב, תנאי הפוליסה משתנים וניתן לבחור בביטוח המקיף שמתאים לכם יותר. ככל שהרכב אותו אתם מבטחים יקר יותר, כך כדאי לשקול כיסוי רחב יותר מחברת הביטוח במקרה של נזק.
בביטוח המקיף ניתן לבדוק בחברות רבות אם ניתן להוריד סעיפים מסויימים שלא רלוונטים עבורכם, ביצירת ביטוח מודולרי מותאם אישית.
מה צריך לדעת על ביטוח לרכב חשמלי?
בחלק זה נעסוק באופן ממוקד בביטוח מקיף, שכן ביטוח חובה וצד ג' אינם מושפעים מסוג הרכב שבבעלותכם. עבור מי שרוצה לשמור על ראש שקט בכל הנוגע לרכב, ביטוח מקיף הוא האופציה המומלצת יותר, במיוחד עבור רכבים חשמליים, שעלותם גבוהה יותר.
1. המחיר
הקריטריון שרובנו מתכננים את חיינו על פיו לא פוסח על ביטוח מקיף לרכב. בעקבות ההסתגלות המהירה יחסית של ישראל למהפכת הרכבים החשמליים, מרבית מרכבים אלה הם בבעלות יד ראשונה, חדשים באופן יחסי, ומכאן גם נחשבים לרוב יקרים יותר. בביטוח מקיף, באופן צפוי, מחיר הרכב משפיע ישירות על מחיר הכיסוי. למרות שרכבים חשמליים נוטים להיות יקרים יותר מרכבים המונעים במנוע בעירה פנימית, עלות הביטוח אינה בהכרח תהיה גבוהה יותר בכל המקרים. אבזור מערכות הבטיחות המתקדמות בהם לרוב מוריד ממחיר הביטוח בעקבות סיכונים מופחתים, כך שהמחיר צפוי להתקזז.
מרבית חברות הביטוח מאפשרות לבטח רכבים חשמליים, אך קיימים הבדלים בין היחס והניסיון של החברות מול כלי הרכב הנטענים. הבדלים אלו יוצרים פערי מחירים משמעותיים מאוד בין חברות שונות, בתנאי ביטוח זהים. לכן אנו ממליצים בחום לבצע השוואת מחירים מעמיקה אם אתם בעלי רכב חשמלי.
2. שירותי טעינה, גרירה ודרך
על אף ההתפתחות המהירה בתשתיות הטעינה בישראל, רבים חוששים להתקע בדרך ללא סוללה. בעקבות המודעות הגוברת לנושא בשיח על רכבים חשמליים, מרבית מפוליסות הביטוח המקיף כוללות שירותי טעינת חירום לרכב חשמלי או שירותי גרירה ודרך במקרים שבהם נתקעתם באמצע הדרך. מומלץ לבדוק את האופציה המוצעת בכל חברת ביטוח, ולבדוק את זמינות השירות המוצע לכל רחבי הארץ, ומהירותו. לרוב טעינה כזו תהיה מוגבלת במספר מועט של שימושים בשנה, וחשוב לציין שמדובר בטעינה מינימאלית, שתספיק עבור נסיעה לעמדת הטעינה הקרובה ביותר. שירות זה מיועד עבור מצבי חירום ואינו אמור לקרות, אך אם אתם מודאגים מהנושא, כדאי בהחלט לבדוק זאת.
3. ביטוח לעמדת טעינה
חברות שונות מציעות במסגרת הביטוח המקיף גם כיסוי על נזקים שעלולים להיגרם עבור עמדת הטעינה הביתית. מדובר בכיסוי שמאפשר לכל מי שבבעלותו עמדת טעינה לרכב חשמלי ראש שקט לא רק בנוגע לרכב. ניתן לבחון אפשרות לכלול בביטוח המקיף גם ביטוח עמדת טעינה לרכב חשמלי. ביטוח זה אינו בגדר חובה, אך תוכלו לבדוק האם הוא משתלם לכם, שכן בחלק מהעסקאות ישנה אפשרות להשיגו כחלק מובנה מהביטוח המקיף. בבדיקה שימו לב גם להיקף כיסוי הביטוח, וודאו מה מהירות השירות, כך שתאלצו לחכות כמה שפחות עד לתיקון או החלפת העמדה במקרה של נזק.
נציין כי בלאי של הסוללה הנובע משימוש סביר ברכב אינו מכוסה על ידי הביטוח. לצורך כך יצרניות הרכבים החשמליים מספקות אחריות נרחבת על הסוללה. למידע נוסף ראו אחריות על סוללה של רכב חשמלי.
אילו חברות מציעות ביטוח לרכב חשמלי?
כאמור, כמעט כל חברות הביטוח מאפשרות לבטח רכבים חשמליים בכל מסגרות וסוגי הביטוח. החברות הבולטות המציעות את השירות הן ביטוח ישיר, AIG, הפניקס, הראל, מגדל, ליברה, כלל, מנורה מבטחים וביטוח 9. גם חברות ביטוח קטנות יותר נותנות את השירות, אך כדאי לבדוק היטב את הפוליסה שהן מציעות.
מחירי הביטוח המקיף לרכב חשמלי, כאמור, תלויים במשתנים רבים בהתאם להיקף הכיסוי, דגם הרכב, השנה, ופרטי הנהג, אך עשויים להשתנות באופן משמעותי בין החברות.
כמה עולה ביטוח לרכב חשמלי?
מחיר הביטוח משתנה בין נהג לנהג ובין רכב לרכב, אך חשוב לנו לציין שמשום שמדובר בתחום צעיר יחסית פערי המחירים בין חברות שונות עשויים להיות גבוהים מאוד, ולכן אנחנו ממליצים בחום לבצע השוואת מחירי ביטוח מקיפה לפני שאתם רוכשים פוליסה.
לשם המחשה, השוונו מספר אפשרויות ביטוח – אחד עבור רכב חשמלי יד שניה (רנו זואי 2016), לצד רכב חשמלי חדש. המחירים שנציין הם מחיר הביטוח המקיף בלבד, ללא תשלום החובה. עוד נציין כי המחירים הם לפרופיל נהג ספציפי והם עלולים להשתנות בהתאם לגיל, מספר שנות הרישיון, העבר הביטוחי, עבירות קודמות, ואפילו בין המגדרים.
עבור הזואי ההצעה הנמוכה ביותר עמדה על כ-4,200 שקלים לשנה, ומהצד השני ההצעה הגבוהה ביותר כבר טיפסה עד ל-6,100 שקלים. ברכב החדש, הבדלי המחירים כבר מזנקים – ההצעה הנמוכה ביותר עמדה על 7,900 שקלים, זאת לעומת ההצעה הגבוהה ביותר – 16,900 שקלים בשנה. מדובר בהפרש גדול מאוד.
במידה ואינכם נוהגים הרבה, קיימים גם ביטוחים זולים יותר, לרוב של אותן חברות, המוגבלים במספר הקילומטרים השנתי שהרכב עובר. לרוב מדובר במגבלה של 8,000-10,000 קילומטרים בשנה, כך שאם אינכם נוסעים יותר מכך, אתם עשויים לחסוך כרבע מעלות הביטוח המקיף.
איך לבחור ביטוח לרכב חשמלי?
בבחירת ביטוח לרכב חשמלי, חשוב לשים לב להבדלים בין הכיסויים והשירותים הניתנים בין הפוליסות – כגון שירותי טעינה בחירום, או ביטוח לעמדת הטעינה שלכם. בנוסף, בשל הפערים הגדולים במחירי הביטוח בין החברות, מומלץ לבצע השוואת מחירים מקיפה ולפנות למספר חברות ביטוח שונות כדי לקבל הצעת מחיר.
החברות השונות מספקות הצעות מחיר פרטניות, שלרוב ניתנות על ידי נציג ביטוח אנושי. נצלו את ההזדמנות לברר את כל הפרטים החשובים לכם, ולהתמקח על עסקה שתתאים לכם.