fbpx

מחקר חדש: האוויר בקליפורניה נקי יותר

הסיבה - השימוש הגובר ברכבים חשמליים ברחבי המדינה.

קליפורניה היא אחת המדינות החלוצות בכל מה שקשור לרכב חשמלי – כבר לפני שנתיים חתם המושל, גווין ניוסם על צו שיאסור על מכירת רכבים חדשים העושים שימוש במנועי בעירה פנימית – צו שהפך לחוק לקראת סוף שנת 2022. בכך עושה קליפורניה היסטוריה לא קטנה, כשהיא הופכת למדינה הראשונה בארה"ב שמעבירה חוק האוסר על מכירת רכבים מזהמים.

מחקר שנערך על ידי בית הספר לרפואה Keck, שפועל מאוניברסיטת דרום קליפורניה ופורסם לאחרונה באתר ScienceDirect, סוקר את היתרונות שב"אימוץ" המוקדם של רכב חשמלי במדינה. על פי צוות המחקר, מה שמבדיל אותו ממחקרים אחרים בנושא היא העובדה שהוא עושה שימוש בנתונים "מהעולם האמיתי", בשונה ממחקרים אחרים, שהעריכו שאיכות האוויר משתפרת באזורים בהם יש רכבים חשמליים בגלל שהם לא פולטים פליטות מזהמות.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

במחקר נבחנו מספר אלמנטים: רמות זיהום אוויר, רמת "חדירה" של רכבים חשמליים ונתון נוסף ומעניין – ביקורים בחדרי מיון בין השנים 2013 עד 2019. 

במחקר נמצא שכל תוספת של 20 מכוניות חשמליות על 1000 בני אדם התבטאה ב"נפילה" של 41ppb בריכוז רמות החנקן הדו-חמצני באטמוספירה. חנקן דו-חמצני (NO2), שנפלט ממפלטי מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית גורם, בין השאר, להצטברות של ערפיח או סמוג (שילוב של המילים Smoke ו-Fog), דבר שגורם ללא מעט נזקים בריאותיים – לדוגמא 4 מיליון מקרי אסטמה בילדים בכל רחבי העולם או בין 100,000 ל-200,000 מקרי מוות בשנה רק בארה"ב. בקיצור, אנחנו צריכים לשאוף שיהיה כמו שפחות מהסמוג הזה באוויר, וכמה שיותר מהר. 

החוקרים בדקו את ריכוז ה-NO2 באזורים בהם יש יותר רכבים חשמליים והתוצאות היו חדות וברורות – באזורים האלו נרשמו פחות מקרי אסטמה. 

ניסאן ליף נוסעת בכביש מהיר בקליפורניה
ניסאן ליף בקליפורניה (תמונה: Sundry Photography / Shutterstock.com)

מסקנת ה"על" של המחקר היא שרכבים חשמליים משפרים את איכות האוויר, אבל יש כאן עוד שתי מסקנות חשובות שצריך להתייחס אליהן – פחות מקרי אסטמה או כל מקרה רפואי אחר שקשור לזיהום אוויר אומר פחות אנשים שיוצרים עומס על חדרי המיון וזה טוב לכולם – גם כלכלית (כי להתאשפז בארה"ב זה יקררר) וגם לאנשים שבאים למיון עם בעיות אחרות ומקבלים טיפול מהיר יותר.

בל נשכח שמדובר בנתונים שנאספו בין שנת 2013 ל-2019, זאת אומרת שהנתונים החדשים ביותר הם מלפני 4 שנים – ב-2019 אחוז מכירות הרכבים החשמליים בקליפורניה מתוך כלל הרכבים החדשים שנמכרו עמדה על 8% בלבד, היום הנתון הזה עומד על 17%, כך שסביר להניח שהמצב השתפר בעקבות כך.

המחקר מציג פתרון לבעיה אחת אבל מדגיש אחת אחרת – הבדלי המעמדות הקיצוניים בארה"ב. רכב חשמלי הוא עדיין יקר יותר לרכישה ממכוניות מקבילות בעלי מנועי בעירה פנימית, כך שאת בעלי המכוניות החשמליות נמצא  בדרך כלל במעמד הבינוני – גבוה. אלו יהנו עם הזמן מאוויר נקי יותר בעוד שבשכונות העוני ימשיכו לקנות מכוניות משומשות, ישנות ומזהמות וגם לנשום אוויר פחות טוב. 

אוויר נקי? תלוי באיזה חלק של העיר אתם גרים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button