בית המחוקקים של קליפורניה העביר בסוף השבוע האחרון את האיסור על מכירת רכבים המונעים בדלק מאובנים החל מ-2035 כחוק. במסגרת החוק החדש, נקבעו גם יעדי ביניים שיאלצו את חברות הרכב להאיץ משמעותית את מכירות הרכבים החשמליים במדינה.
המהלך, שהתחיל לפני כשנתיים עם הצו עליו חתם מושל המדינה גווין ניוסם, צפוי להשפיע משמעותית הן על קצב החדירה של רכבים חשמליים לארה״ב והן במישור העולמי. קליפורניה היא שוק הרכב הגדול בארה״ב, ובעלת השפעה ישירה על לפחו 12 מדינות אחרות בפדרציה שעוקבות אחריה בקביעת תקנות הפליטות שלה. משמע, בקרוב סביר שנראה רגולציה משמעותית לטובת הרכבים החשמליים בלא פחות משליש מארה״ב.
במסגרת החוק נקבע כי חברות הרכב יאלצו למכור רכבים חשמליים בשיעור של לפחות 35 אחוזים עד שנת 2026 – תוך שלוש וחצי שנים מעכשיו! – ובשיעור של שני שלישים מכלל המכירות עד שנת 2030.
החל משנת 2035 תאסר מכירה של רכבים חדשים המביאים לפליטה של גזי חממה – טרמינולוגיה חשובה והחלטית בהרבה מזו של מדינות אחרות שקבעו איסורים שונים על מכירת רכבים מזהמים.
מדובר ברגע חשוב מאד עבור עולם הרכב. במידה ותאושר התוכנית של קליפורניה על ידי הסוכנות להגנת הסביבה האמריקאית – מהלך נדרש על מנת שקליפורניה תוכל לקבל תמיכה פדרלית – תפתח הדרך ל-15 מדינות לפחות, כולל ניו יורק, ניו ג׳רזי ופנסילבניה, שמהדקות בימים אלו את הרגולציה על התחבורה בתחומם ונמצאות בתהליכי חקיקה שונים.
בצד השני – שיתוף פעולה ואתגר משפטי
בניגוד לעשורים ארוכים בהם ניסתה קליפורניה לשנות את עולם הרכב, ואפילו בניגוד לשנות הנשיא לשעבר טראמפ, כעת מוצאת קליפורניה חברות רכב שרוצות לשתף פעולה – ואף דוחפות בעצמן את היעדים למכירות חשמליות נרחבות.
מאז כניסת ממשל ביידן חברות הרכב האמריקאיות הזניקו את היעדים החשמליים שלהן, חשפו כמה דגמים מעולים והחלו להתחרות על השליטה בשוק הרכב החשמלי. במקביל אנחנו רואים שגם החברות הלא אמריקאיות מזהות את הפוטנציאל ומשקיעות יותר ויותר באמריקה – החל מ-ID.Buzz של פולקסווגן, דרך האיוניק 6 ועד לתכניות העצומות של סטלנטיס.
עם התיישרות היעדים בין המדינה ובין יצרני הרכב, קליפורניה (ואמריקה) צריכה להתכונן לצונאמי של דגמים חשמליים, שסביר שישבור את ההגמוניה של טסלה ויהפוך את השוק הזה לתחרותי ופורה יותר מאי פעם. יחד עם זאת – מדובר במהלכים שדורשים בחינה מחודשת של מבנה הכלכלה כולה ויגררו שינויים עצומים וקשים לביצוע.
החל ממחיר הקצה, דרך תשתיות הטעינה ורשת החשמל ועד לניהול שרשראות האספקה – מעבר מהיר לתחבורה חשמלית עומד לדרוש המון הן מהרשויות והן מחברות הרכב.
אך הבריחה מהתלות בדלק, שהגיע למחירי שיא בחודשים האחרונים, הוא נושא שיצליח לדבר כנראה לאלקטורט המקומי, שייגש לבחירות לקונגרס עוד חודשיים. המושל ניוסם התייחס למחירי הדלק שנסקו בעקבות המלחמה באוקראינה וציין שהחוק החדש נותן רוח גבית לצורך הדחוף ״להתנער מדיקטטורי-דלק ומהתלות בשוק הנפט״.
המהלך של קליפורניה גורר, כמובן, ביקורת מהצד השני של המפה הפוליטית. ״מאיפה יגיע החשמל לביקוש שעומד לגדול? מפחם? מהשמש? מהמים? מהרוח?״ אמרה בנושא אן בלונצר, מנהלת המכון לאנרגיה באוניברסיטה הנוצרית של טקסס.
לא רק זאת, החוק של קליפורניה כבר זכה לאתגור על ידי תובעים ממדינות אחרות, שמוחים על הניסיון של קליפורניה לקבוע לעצמה את תקנות הרכב בשטחה – טיעון שהעלה בזמנו ממשל טראמפ, שלא הצליח להגביל את קליפורניה.
בתמיכת הממשל
החוק של קליפורניה מגיע רגע אחרי שארה״ב עשתה את אחד הצעדים החשובים במאבק שלה במשבר האקלים. רק החודש הועברה חבילת החקיקה הגדולה ביותר שהעביר הממשל הפדרלי בנושא, שעומדת על 370 מיליארד דולר ויביאו להפחתת פליטות גזי החממה של ארה״ב ב-40 אחוזים ביחס לרמות של 2005 עד סוף העשור.
עם זאת, לא מדובר ביעד מספיק הן בטווח הקרוב ובטח שלא בדרך לאיפוס הפליטות של הכלכלה הגדולה בעולם עד 2050. לכן, כבר עם החקיקה ציינו גורמים בבית הלבן את הצורך בשיתוף הפעולה של המדינות השונות באמצעות חקיקה ורגולציה מקומית – שדרושה על מנת להאיץ את המעבר של ארה״ב לאנרגיות מתחדשות ולתחבורה נטולת פליטות.
תחבורה היא כיום הגורם היחיד המוביל לפליטות גזי חממה בארה״ב, ואחראית באופן ישיר לכמעט 30% מפליטות הפחמן בשטחה. על מנת לאפס את הפליטות הללו דרושה מערכת תמריצים ותקנות שתדחוף את הן את הקונים הפרטיים והן את גורמי התעשייה למעבר לתחבורה חשמלית, במקביל לניקוי מערכת ייצור החשמל.
בינתיים קליפורניה עוד מתכננת את המעבר שלה, בעודה נערכת ונלחמת לשרוד מול אסונות אקלימיים בלתי פוסקים, ובראשם שריפות שאינן פוסקות. אבל כדי להפוך את התחבורה שלה לחשמלית, תצטרך קליפורניה לדאוג לפתור שני אתגרים מרכזיים: אספקה יציבה ונגישה של רכבים חשמליים, וכן שמירה על התיאבון (הכלכלי) של התושבים, שתגרום להם להחליף את הרכבים המזהמים בנקיים.
הגלים יגיעו גם לפה – אם נרצה
קליפורניה היא מובילה עולמית בתחבורה נקיה, ומעגלי ההשפעה שלה רחבים משנדמה לנו. תוך שנה, כך מעריכים גורמים במדינה, ניתן יהיה לראות חקיקה דומה לזו של קליפורניה לא פחות מ-12 מדינות בארה״ב, ואולי אפילו 16. החלטות שכאלה יציבו את הרכב החשמלי בראש סדרי העדיפויות של כל חברות הרכב הפועלות באמריקה, יאלצו אותן להאיץ את המעבר שלהן לחשמל ויהפכו מפעלי רכב בכל העולם ממזהמים לחשמליים ונקייים.
במקביל, הרגולציה ההדוקה באירופה והביקוש האדיר בסין ישאירו מעט מאד סיבות להמשך ההשקעה בהפקה של רכבים מזהמים – וכך אולי נראה, למעשה מחוסר ברירה, גם כניסה של עוד ועוד דגמים חשמליים גם לישראל, משום שאלו יהפכו לרכבים העיקריים.
עם זאת, חשוב להיזהר מהתלות בשינויים העולמיים. למרות שהנושא לא נמצא על סדר היום הציבורי, הישראלים ראויים לאוויר נקי יותר ולתחבורה שאינה חונקת אותם. כדי לא להפוך לפח הזבל בו ימכרו חברות הרכב את שאריות הרכבים המזהמים שלהן ברווח אדיר שיממן את המעבר לחשמל באירופה – על ישראל לקבוע תקנות ברורות ונשכניות שיגבילו את הזיהום בכבישיה.