היום כבר אי אפשר שלא לחשוב על רכב חשמלי בתכנון צי הרכב של העסק שלך: ריבוי הדגמים החשמליים בארץ, מחירם היורד, וכניסתן הדרמטית של חברות עולמיות, משנים את סדרי העולם של התחבורה ובפרט של הציים בעסקים. שם, כל חיסכון קטן הופך לרווח של עשרות ומאות אלפי שקלים כל שנה.
עם זאת, עסקים רבים עדיין מהססים לאמץ צי רכב חשמלי– בפרט כשעלות הרכישה הראשונית גבוהה יותר משל רכבי בעירה פנימית. סיבות נפוצות לחשש לפני המעבר לחשמל כוללות טווח נסיעה, צורך בטעינה וירידת הערך.
אספנו כמה מהחששות של בעלי עסקים לפני המעבר לחשמל:
״טווח הנסיעה החשמלי יגביל אותי״
הטווח הקיים כבר עכשיו ברוב הרכבים החשמליים הוא הרבה יותר ממספיק בשביל רוב הנהגים.
עם נסועה יומית ממוצעת של עשרות קילומטרים, הרכב החשמלי הממוצע יוכל לאפשר חמישה או שישה ימי עבודה בקלות בלי צורך בטעינה. גם הרכבים החשמליים הפשוטים והוותיקים מאפשרים טווח נסיעה של כ-250 קילומטר לסוללה מלאה, והרכבים החשמליים החדשים שיכולים להתאים לצי הרכב החשמלי שלך כבר מכפילים טווח זה.
תוסיפו לזה את אפשרויות הטעינה המהירה הזמינות היום, את עמדות טעינה שיוקמו בחניון הקרוב לעסק או בבית העובד והפגתם את החשש מהטווח.
על הדרך חסכתם גם את הביקור בתחנת הדלק בדרך הביתה, ושיפרתם את חוויית היום של העובדים.
״העובדים שלי יהיו משועבדים לעמדות טעינה״
לא, לא צריך לחבר את הרכב למטען למשך כל הלילה כדי למלא את הסוללה.
גם לא צריך להתקין במקום העבודה מטענים בהספק של מאתיים קילוואט בעלות מטורפת. מגוון המטענים ועמדות הטעינה הקיימים היום מאפשר הקמה של עמדות מהירות מספיק בעלות סבירה בהחלט.
הטעינה של סוללות רכבים תלך ותתייעל, ועם כל דגם משך הזמן הנדרש מתקצר וגם פתרונות הטעינה נעשים זולים ומשוכללים יותר, וסביר שבקרוב נראה גם תכנית ממשלתית שתתמוך בהתקנת מטענים נוספים במקומות עבודה, בדומה לנעשה בבריטניה, וכפי שמשרד האנרגיה כבר החל לעשות בארץ – כך שהחסם הזה גם הוא יתמוסס מהר מהצפוי.
״ירידת הערך תקשה עליי למכור את הרכב״
קשה ויקר להיפטר מרכב חברה: לא רק שהניצול והבלאי שלו לכל שנה גבוה משמעותית משל רכבים פרטיים, גם ירידת הערך של רכבי בנזין או דיזל היא חדה ומהירה בשנים הראשונות לאחר ייצורם.
לרכבים חשמליים בלאי נמוך יותר: פחות חלקים נעים שווים הקטנה של בלאי הרכבים. השימוש בבלימה רגנרטיבית שנמצאת הלכה למעשה בכל רכב חשמלי מקטינה גם את הבלאי של הבלמים, אחד החלקים היחידים ברכב שצריך להחליף (וגם זה, אחת לכמה שנים).
נזכיר גם שמרבית הרכבים החשמליים מגיעה עם אחריות לסוללה שמגיעה אף ל-8 שנים או למאות אלפי קילומטרים.
בשורה התחתונה, הרכבים החשמליים זוכים לחיים ארוכים יותר על הכביש, ושומרים על ערכם למשך שנים. אם חושבים על צי עסקי/מסחרי, בו התחלופה של רכבים עשויה להיות מהירה יותר מאשר תחלופה בשוק הפרטי, מדובר בחיסכון עצום של עד עשרות אלפי שקלים לכל רכב.
״באותו המחיר אוכל לקנות רכב בנזין מתקדם יותר״
רכבים חשמליים הם מכשירים שונים לחלוטין מאשר רכבי הבעירה הפנימית – ומהווים כלי חכם שמתעדכן כל הזמן, גם אחרי הרכישה. הרכב החשמלי שתקנו בחודש הבא, יהיה חכם וטוב יותר מעדכון גרסה אחד למשנהו.
הרוב המוחלט של הרכבים החשמליים מצויד בחיישנים שונים ומתקדמים שנועדו הן להגביר את הבטיחות והן לאפשר נהיגה אוטונומית בעתיד, כך שיכולות החיזוי למניעת תאונות דרכים הן גבוהות משל רכבי בעירה פנימית רבים – שלא בהכרח מצוידים במערכות אלו כבר על פס הייצור.
לא רק זאת, גם אם וכאשר מגיעים למצב של תאונה, הרכבים החשמליים זוכים לתוצאות טובות יותר במבחני הריסוק. לא מדובר רק במודל 3 של טסלה, שזכה לאחד מציוני הבטיחות הגבוהים בעולם, אלא בדגמים חשמליים של כל החברות, שזוכים באופן עקבי לציונים גבוהים מרשויות בטיחות הדרכים ברחבי העולם.
למרות שלא נעים לתכנן את היום בו עובד יעשה תאונת דרכים, בטח שלא לכמת את העלות של אירוע כזה – אי אפשר להתחמק מכך. הבחירה ברכבים בטוחים יותר היא מתכון לחיסכון בעלויות על ימי מחלה אחרי תאונות וכמובן שמירה על חיי אדם- שלהם אין מחיר.
הבחירה ברכב חשמלי היא לא מובנת מאליה, מדובר בשינוי תפישתי שמצריך גם שינוי בתרבות הנהיגה והניהול של ציי רכב. על כן, ההפיכה של צי רכבים לחשמלי היא לא פשוטה ודורשת הבנה גם בצד המקצועי של מעבר לרכב חשמלי וגם בצד הכלכלי.
בדיוק בשביל זה אני כאן.