fbpx

עלייה במכירת רכבים חשמליים באירופה במחצית הראשונה של השנה

על פי בדיקת הנתונים מחצי השנה הראשונה בשנת 2020, נראה שיש מגמה של עלייה במכירת רכבים חשמליים, בעיקר במדינות החזקות כלכלית באירופה. בשל נגיף הקורונה, הנתונים מראים האטה במכירה של כלל הרכבים, בעיקר אלה המונעים על ידי בנזין, אך למרות שיש פחות מכירות באופן כללי, דווקא המכירות של רכבים חשמליים לא נפגעו.

מבחינה מספרית, חלה ירידה של 38% במכירות הכלליות של הרכבים באירופה במחצית הראשונה של השנה. המכירות של הרכבים החשמליים אמנם גם היו בירידה, אך הגיעו לשמונה אחוזים מכלל המכירות, שהם פי שניים מאותה התקופה המקבילה בשנה שעברה, כך שמצב המכירות יחסית לזמן הנוכחי הוא טוב.

ברבעון הראשון של 2020 הרוב המוחלט של מכירות הרכבים החשמליים באירופה היו בארבע עשרה המדינות העשירות באיחוד ולהן יש להוסיף את בריטניה ונורווגיה שהן לא חברות בו אך המכירות אצלן גבוהות.

מבחינת כמות הרכבים החשמליים שנמכרה באירופה במחצית הראשונה של השנה, צרפת מובילה עם קרוב לארבעים וחמישה אלף רכבים, אחריה גרמניה עם קרוב לארבעים ושלושה אלף, בריטניה עם שלושים ואחד אלף ואחריהן נורווגיה, הולנד, איטליה ושוודיה.

ביחס לכלל המכירות בשוק הרכב, במחצית הראשונה של 2020 המדינה שעומדת בראש היא נורווגיה שאצלה כמעט חצי מהמכירות הן של רכבים חשמליים. אחריה איסלנד עם למעלה משליש מהמכירות, הולנד עם יותר מעשרה אחוזים ובסדר יורד: שוודיה, צרפת פורטוגל ושוויץ. אלה גם המדינות שאצלן בכל שנה יש עלייה במכירות של רכבים חשמליים באופן עקבי.

ההסבר שניתן הוא שבמדינות העשירות יותר כלכלית באיחוד האירופאי ישנם תמריצים והטבות לרכישת רכבים חשמליים, המדינות הללו משקיעות יותר בתשתיות טעינה חשמליות ועל כן רואים אצלן יותר קונים של רכבים חשמליים. זאת היתה גם המגמה בחודשים האחרונים על מנת לשמור על רמת צריכה בענף הרכב גם כשמגפת הקורונה הכתה בכלכלה.

מדינות אחרות באירופה, אלה שהן חלשות יותר כלכלית, אמנם נפגעו קשות גם במגפת הקורונה, אך נתוני המכירות אצלן מהשנה שעברה מראים שגם אז הם היו חלשים לעומת המדינות החזקות יותר. חוסר השוויון בין המדינות בולט מספרית ובאיחוד האירופאי מחפשים פתרונות לכך, כשאחד הרעיונות שעלו הוא התאמה של רמת התמריצים לרכישת רכבים חשמליים.

בהשוואה לאירופה, בארצות הברית המצב קצת שונה. נתוני מכירות של איגוד סוכני הרכב בקליפורניה מראים שבהשוואה לשנת 2019, הייתה עלייה של פחות מאחוז במכירות, נתון חלש יחסית לתקופה. בנוסף, גם נתוני המכירות המוקדמות של טסלה מראים האטה ועומדים על כמחצית מהמכירות של התקופה המקבילה בשנה שעברה.

מעבר לנתונים, המכירות והתמריצים תלויים כרגע לא מעט בפוליטיקה האמריקאית ובעיקר בבחירות הקרובות לנשיאות שייערכו בנובמבר. הנשיא טראמפ מתנגד לתמריצים לרכישת רכבים חשמליים ואילו המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן, דווקא מציע להרחיב את ההטבות לרכישה וגם תוכנית בסגנון של כסף תמורת הרכב הישן. כך או כך, כל אחת מהגישות הללו תשפיע על שוק הרכבים בעתיד ואת זה נראה בשנים הקרובות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button