fbpx

באיחוד האירופי מתכוננים לאסור על מכירת רכבים מזהמים החל מ-2035

המועצה האירופית מציעה רגולציה שתאסור למעשה על מכירה של רכבי בנזין ודיזל חדשים – כולל היברידיים – החל מ-2035, כחלק מחבילת צעדים שנועדו להפחית דרמטית את פליטת גזי החממה ביבשת.

הדחיקה של מנוע הבעירה הפנימית אל דפי ההיסטוריה מגיעה גם לאיחוד האירופי, כשהצעת חוק חדשה שנועדה להגדיר את שלבי המעבר לחשמול מלא של משק הרכבים הפרטיים הועלת למועצה האירופית – הגוף המחוקק של האיחוד, היושב בבריסל.

לא מדובר רק בתחבורה, אלא בחבילת חקיקה שאם תעבור תשנה דרמטית את הפעילות הכלכלית באיחוד במטרה לעמוד ביעדי הסכם פריז, ולצמצם ביותר ממחצית את פליטות גזי החממה של המדינות החברות.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

במהלך שעשוי להיזכר כמכונן במאבק העולמי במשבר האקלים, הציג האיחוד טיוטה שתאתגר את יתר העולם בכל הנוגע לפיתוח כלכלה מקיימת. לפי הטיוטה, תוך תשע שנים תצומצם פליטת גזי החממה ביותר ממחצית ביחס לרמות של 1990, ברמת פירוט חסרת תקדים. אחד מסעיפי ההסכם המרכזיים הוא גם ההפסקה של מכירות רכבים מזהמים תוך ארבע עשרה שנים – עד 2035.

הובלה ודוגמה ברגולציה על פליטת פחמן

רכבים חשמליים מחוברים לעמדות טעינה בסמוך לשביל אופניים באמסטרדם.
רכבים חשמליים באמסטרדם (arkanto / Shutterstock.com)

חבילת החקיקה של האיחוד, שבסופו של דבר אמורה לסלול את הדרך לכלכלה ניטרלית פחמנית עד 2050, נכנסת כעת לישורת האחרונה של דיונים. למרות שגופים סביבתיים מתייחסים לתכנית כלא נועזת מספיק, היא בהחלט מעלה את הרף עבור הכלכלות הגדולות והמזהמות בעולם – בין היתר בזכות הוספת מס פחמן על יבוא, ודרישה לקצץ בחמישים וחמישה אחוזים את הפליטות מכלי רכב חדשים עד סוף העשור.

אם החקיקה תעבור, חברות הרכב יצטרכו למכור בכל שנה רכבים בעלי פליטות נמוכות יותר, כשבשנת 2035 שיעור ההפחתה יעמוד על מאה אחוזים. כך, מבלי לאסור מפורשות את המכירה של רכבי בעירה פנימית, התקנות ימנעו זאת הלכה למעשה.

פליטות מאגזוזים מהוות שמינית מכלל פליטות גזי החממה באיחוד האירופי, וכשמוסיפים לכך את העובדה שמדובר בצרכנים בעלי מודעות סביבתית גבוהה, סביר שנראה שינוי מהיר ודרמטי בנושא. עם זאת, באיחוד יצטרכו להשתנות בעוד תחומים על מנת להביא לשינוי המיוחל.

מס פחמן, בפרט על ייבוא, יכול להביא לשינוי משמעותי בכלכלה באירופה, ולא רק בה. לאחרונה התבטאו בכירים בבית הלבן בעד מס פחמן, למרות הביקורת שעולה נגד ההעדפה המקומית שנובעת ממס כזה שמוטל רק על ייבוא.

למרות שנכון להיום האיחוד האירופי אחראי לפחות מעשרה אחוזים מכלל פליטות החממה של האנושות, הפליטות המצטברות של המדינות החברות בו (ובריטניה) מאז המהפכה התעשייתית הן הגבוהות ביותר בעולם. כמו כן, באיחוד לא מתעלמים מהמשמעות של הצעדים הננקטים בתחומו כשוק ענק בעל השפעה גלובלית בלתי מבוטלת, ורוצים להראות הובלה ודוגמה ברגולציה של פליטות פחמן ופיתוח של טכנולוגיות לספיחתו.

״היבשת הניטרלית פחמנית הראשונה״

עמדות טעינה סופר מהירות של רשת IONITY בגרמניה
עמדות טעינה סופר מהירות בגרמניה (צילום: Sebastian EV / Shutterstock.com)

החקיקה החדשה מיישרת את אירופה, בערך, עם הרף שהוצב על ידי בריטניה מוקדם יותר השנה – בה הממשלה מתכננת לאסור על מכירה של רכבים חדשים שאינם חשמליים החל משנת 2030, אך תאפשר לרכוש רכבים היברידיים עד שנת 2035. 

בתגובה להחלטות של הממשלות, שורת חברות רכב אירופיות כמו בנטלי, אופל, וולוו ואפילו הזרוע האירופית של פורד כבר הודיעו על הפסקת המכירה של רכבים מזהמים החל מהעשור הבא. חברות שלא יעמדו בסטנדרט האירופי החדש, יעמדו מול קנסות שיגדלו משנה לשנה.

״אירופה היא היבשת הראשונה להכריז על (הכוונה להגיע ל)ניטרליות פחמנית עד 2050, ועכשיו אנחנו הראשונים להציג מפת דרכים ברורה לשם״ אמרה נשיאת המועצה האירופית, אורסולה פון דר ליין.

כבר עכשיו נאלצות חברות הרכב להתמודד עם קנסות בגובה של מיליארדי יורו על אי עמידה בתקנות, מה שהביא חברות כמו פולקסווגן ורנו להגדיל משמעותית את נתח הפרסום לו זוכים הרכבים הלא מזהמים שלהן. החידוש בחקיקה המוצעת הוא הכללה גם של יצרני רכב קטנים, שעד כה לא הוכללו, כך שגם חברות שמייצרות בין אלף לעשרת אלפים רכבים בשנה בלבד יצטרכו לעמוד בתקנות הזיהום של האיחוד.

באיחוד מוסיפים גם חיוב להקמת התשתית הנדרשת: עד 2025 צריכות חברות האיחוד להקים עמדות טעינה ציבוריות לאורך כבישים ראשיים במרווחים שלא עולים על שישים קילומטר עבור רכבים חשמליים, ועמדות המתאימות לרכבים המונעים בתאי מימן כל מאה וחמישים קילומטר.

אור לגויים, וניסוי רציני ראשון עם מימן

ב.מ.וו i3, מיניוואן חשמלי של ניסאן ומונית שחורה חשמלית מחוברת לעמדות טעינה לרכב חשמלי ברחובות לונדון בריטניה
רכבים חשמליים בלונדון (צילום: Dani Berszt / Shutterstock.com)

על מנת שהשינוי יאושר, החקיקה צריכה לעבור פה אחד במועצה – משמע 27 המדינות החברות יצטרכו להצביע בעדה. בעוד שלא מעט מדינות באיחוד כבר דוחפות בעצמן להגשמת יעדים שאפתניים אפילו יותר, יכול להיות שנראה את המדינות הגדולות באירופה מתקשות לאשר את החקיקה הדרמטית. 

בתכנית של המועצה האירופית יש חידוש דרמטי אפילו יותר מהחשמל – למעשה, אנחנו עדים לניסיון הראשון להקים בצורה מסודרת וממלכתית תשתית שתוכל לתמוך ברכבים חשמליים וכאלה המונעים במימן – שטיעון העדר התשתית היה אחד מהטיעונים המרכזיים נגד המעבר לשימוש בו.

הצלחה של קביעת היעדים החדשים עבור אירופה יכולה לזרז משמעותית את המעבר לטכנולוגיות נקיות יותר ברכב, שיכולות בתורן לפתוח גם סקטורים אחרים במשק לאנרגיות חלופיות. הצלחה בתחום המימן תאפשר ניקיון של תעשיות המלט והפלדה המזהמות, ויכולה גם לסלול את הדרך לתעופה ושיט עם פליטות מינימליות.

הצלחה בפיתוח רגולציה נכונה באירופה תסמן גם לאמריקאים ולסינים שלא די בהצהרות ובהסתמכות על חברות מצוינות כמו טסלה – וכי גיוס של המדינה למען האקלים הוא מחויב המציאות ואפשרי.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. מאוחר מדי! וזה רק מדובר על הגבלה במכירות הרכבים.המזהמים יסעו כמות זמן שהחיפושיות זחלו ברחובותינו [הרבה אחרי מלחמת העולם השניה]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button