fbpx

האימפריה שבה השמש לא שוקעת: הרכבות הסולאריות מגיעות לבריטניה

אחרי הצבת יעד שאפתני לפני חודשיים, בריטניה כבר חושפת פרויקטים ראשונים בדרך להפיכתה למעצמה ירוקה: רכבות שמונעות אך ורק בכוח השמש התחילו לפעול באי החודש. האופטימיים כבר מחכים להתקנת לוחות סולאריים בתחנה הקרובה לביתם.

חברת הרכבות הבריטית הדרום מערבית (SWR) השיקה בחודש שעבר באירוע פתוח לציבור פרויקט ראשון מסוגו, שיבוצע תחילה כפיילוט בתחנת אלדרשוט (Aldershot) שנמצאת במחוז השוכן מדרום מערב ללונדון. במסגרת הפיילוט תפעל לראשונה רכבת הפועלת באופן ישיר על-ידי חשמל שמופק מלוחות סולאריים, שלא יחוברו קודם לרשת החשמל.

במסגרת הפרויקט, שהחל לפעול החודש, הותקנו 135 לוחות סולאריים בסמוך לתחנת הרכבת, שייצרו חשמל עבור צרכי הרכבת בלבד, ללא חיבור שלהם לרשת החשמל הכללית.

לא הפעם הראשונה שאנרגיה סולארית פוגשת מסילה

בשנת 2017 נחנך קו הרכבת הראשון שהונע בכוחם של לוחות סולאריים בלבד באוסטרליה. עם קו באורך של 3 ק"מ בלבד, הוכיחו האוסטרלים לעולם את האפשרות לתחזק קו רכבת בכוחה של השמש בלבד. באותה שנה גם הודו חשפה "רכבות סולאריות" משלה – שהונעו במנועי דיזל, אך השתמשו בלוחות סולאריים על מנת להפעיל את מערכות הנוחות הפנימיות כמו מיזוג אוויר ותאורה.

ב2017 גם הודיעה הולנד על השלמת ההסבה של מערכת הרכבות החשמליות במדינה למופעלת בחשמל שהופק על-ידי תחנות רוח בלבד, והייתה המדינה הראשונה שהפכה את כל מערכת הרכבות בה לניטרלית בפליטות פחמן דו-חמצני.

על אף שרכבות המונעות בכוח סולארי כבר קיימות, השימוש הייחודי בלוחות סולאריים המוקמים לצד התחנה במקרה זה מבדיל את הפרויקט מאחרים בעולם. הצלחתו של הפרויקט תוכל להביא להעתקת המודל גם לתחנות אחרות בעולם, במיוחד כאשר פרברי לונדון אינם ידועים בשמש הנצחית שלהם. 

חברת הרכבות כבר חתכה שליש מפליטת הפחמן בשנה

באירוע החניכה שהתקיים בתחנת הרכבת, אמרה אמיליה וודלי, שעומדת בראש מחלקת הקיימות של SWR: "תעשיית הרכבות משחקת תפקיד מרכזי בהפחת פליטות הפחמן בארצנו. SWR הפחיתה כבר שליש ברמת הפליטות במהלך השנה האחרונה, ואנחנו ממשיכים להתקין אמצעים טכנולוגיים וכלים הפועלים על מקורות אנרגיה מתחדשים." המטרה המוצהרת של החברה היא להפחית את פליטות גזי החממה ב-60% בחמש השנים הקרובות.

הפרויקט, שיצא לדרך החודש (אוגוסט) מופעל על ידי חברת Riding Sunbeams. מימון הפרויקט נעשה על-ידי משרד התחבורה הבריטי ורשות היזמות הממשלתית שפועלת תחת משרד הכלכלה, האנרגיה והתעשיה הבריטי. הפרויקט עצמו התאפשר בעקבות שיתוף פעולה בין מספר גופים הפועלים בבריטניה למען קידום אנרגיות ירוקות, בהם 10:10, network rail ו-community Energy South יחד עם איגוד ייעודי של מהנדסים ויועצים בתחום האנרגיה המתחדשת, ומחלקות מחקר אוניברסיטאיות.

חניכת הפיילוט, בתקווה שיתרחב לכל רחבי בריטניה, מהווה עוד צעד בדרך להגשמת היעדים שהועברו בחקיקה הירוקה הנרחבת שבריטניה העבירה לאחרונה.

בריטניה עוברת מהפכה ירוקה חסרת תקדים 

בסוף חודש יולי הפכה בריטניה לכלכלה הגדולה הראשונה בעולם שהעבירה חוקים במטרה לסיים את תרומתה להתחממות הגלובלית עד שנת 2050. הממשלה הבריטית הציבה כיעד להגיע ל"נטו" אפס פליטות גזי חממה עד 2050, יעד שאפתני יותר מאשר הקודם שכיוון להפחתה של 80% ביחס לרמות שנפלטו ב-1990.

בריטניה כבר הפחיתה את פליטות גזי החממה ב-42% בזמן שהכלכלה צמחה בלא פחות מ-72%, בזכות הצבה של צמיחה נקייה וברת קיימה כבסיס האסטרטגיה התעשייתית והכלכלית שלה.

היעד של בריטניה הוא אחד השאפתנים שנצפו עד כה, והתקבל בעקבות המלצותיה של וועדה מייעצת בלתי תלויה בנושא שינוי האקלים. היעד של אפס בסה"כ אומר שאם יהיה צורך בשימוש בטכנולוגיות שמביאות לפליטה של גזי חממה ינקטו צעדים שסותרים ומבטלים אותם כך שתתבטל השפעתם השלילית – כמו נטיעת עצים או שימוש בטכנולוגיות שמסוגלות ללכוד ולאגור פחמן מהאטמוספירה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button