fbpx

התחזיות משתפרות: הרכבים החשמליים יהפכו לרוב מוקדם מהצפוי

עם השיפור בהיצע וההתחייבויות החדשות מצד חברות הרכב, נראה כי מכירות הרכבים החשמליים יעקפו את מכירות המזהמים שנים מוקדם יותר מהתחזיות הקודמות. יכול להיות שזה יקרה עוד קודם?

מחקר חדש שפורסם לאחרונה חוזה כי מכירות הרכבים החשמליים יעקפו מוקדם מהצפוי את מכירות רכבי הבעירה הפנימית, בפער של שנים: בארצות הברית ״נקודת ההיפוך״ תגיע בקצב הנוכחי ב-2036, שנתיים מוקדם מהתחזיות הקודמות. בסין ההיפוך יקרה כבר ב-2033 ובאיחוד האירופי יכול להיות שנראה רוב חשמלי כבר תוך שבע שנים מהיום.

המחקר והתחזית שבעקבותיו בוצעו על ידי חברת הייעוץ וניתוח הנתונים EY (Ernst & Young). לפי התחזית של EY, בתוך עשר שנים יהפכו הרכבים החשמליים למרכיב המרכזי בשוק הרכב העולמי, ותוך 25 שנים מכירות רכבי הבעירה הפנימית יהוו פחות ממאית ממכירות הרכב בעולם.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

לפי ראנדל מילר, ראש אגף תחבורה וייצור מתקדם ב-EY, מספר גורמים מאיצים את השינוי: ״השילוב של שינוי בגישת הלקוחות, רגולציה שאפתנית הממוקדת באקלים והתפתחויות טכנולוגיות עומדים לשנות את הגישה לרכישת רכב לעד.

בזמן שתעשיית הרכב התחילה לאמץ באופן מלא את המעבר לחשמל, ההשפעה של השינוי הטקטוני הזה מגיעה מוקדם משרבים ציפוי. לתחזית הזו יש גם השפעה ויישום עבור ממשלות ועבור תעשיית האנרגיה, בכל הקשור לתשתיות, הפקת חשמל ואגירתו. ארגונים המסתכלים לעתיד כבר משתמשים במידע הקיים כדי להבטיח מעבר חלק לשוק חדש המבוסס על רכב חשמלי, שכאמור, יגיע מוקדם מהצפוי.״

שוק חדש בעולם- עוד לא בישראל

תעשיית הרכב העולמי עוד מתאימה את עצמה להתמודדות עם האתגרים החדשים שהציבה מגפת הקורונה, ובין היתר לומדת דרכי התנהלות חדשות. אחד האתגרים החדשים הללו הוא העובדה שחברות הרכב עומדות להיתקל בקהל לקוחות שונה לחלוטין מאשר זה שהיה ערב גל הסגרים הראשון.

הצד החיובי (עבור חברות הרכב) הוא שקהל הקונים הפוטנציאלי גדל בזכות המגפה – רבים כבר אינם מרגישים בנוח עם נסיעה שיתופית או תחבורה ציבורית כמו פעם. למעשה, שליש מחסרי הרכב מבחירה שנבדקו בסקר של EY ציינו כי הם מתכננים לרכוש רכב בחצי השנה הקרובה, ורובם מתכננים לקנות רכב חדש.

אך בניגוד למידע שהיה לפני המגפה, ב-EY מציינים שלפחות שליש מהקונים, בין אם יש או אין ברשותם רכב כרגע, מעדיפים לקנות רכב שאינו מונע בדלק מאובן. בסקרים אחרים, שיעור קוני הרכב החשמלי בפוטנציה אף גבוה יותר. 

במקביל, מתגברת התמיכה הרגולטורית לרכבים חשמליים: אמנם בארה״ב הממשל לא העביר את חבילת החקיקה החשמלית כמתוכנן, אך ימשך מתן תמריצים והטבות מס לרוכשי רכב חשמלי. באירופה, תמריצים לרכישת רכב חשמלי הם חלק מתכנית היציאה מהמשבר לו גרמה המגפה, לפחות בכלכלות הגדולות של האיחוד.

בסין ממשיכה הממשלה בתמיכה ברכבים חשמליים הן באופן ישיר והן באופן עקיף, על ידי קידום חברות הסוללות וחלקי רכב. בבריטניה, הקדמת האיסור על מכירת רכבים פרטיים המונעים בדלק מאובנים ל-2030 צפוי לשנות מהר מאד את תמהיל הרכישות. ובישראל… ובכן, בישראל מערכת התמריצים מורכבת ולא ברורה, ובכל פעם שהמכירות עולות מדברים על שינוי (לרעה) של התמריצים. מעבר לכך אין חקיקה או תקינה שתדחוף השוק להעדיף רכב חשמלי על פני רכב מזהם.

עדיין לא הסוף של הנפט

במקביל לתחזיות על מכירות הרכב, אחד הנושאים החשובים בתחום זה הוא מצב פליטות החממה של התחבורה. צריך לזכור שחלק גדול מהקונים של רכב חשמלי עושים זאת על מנת להפחית בפליטות גזי חממה, ולא כדי להפחית את הלחץ בכיס (למרות שגם החלק השני נכון).

למרות שמכירות הנפט העולמיות עדיין גדלות משנה לשנה, גם חברות הדלק המזהמות יודעות שמדובר בעניין של זמן. אבל כמה?

חברת ווד מקינזי, שמייעצת זה שנים רבות לתעשיית הנפט, פרסמה לאחרונה תחזית בנוגע ליום שאחרי הנפט. לפי התחזית, שיא צריכת הדלק העולמית תהיה ב-2036, ומאותה שנה והלאה הצפי הוא לירידה בשימוש בו – בערך במקביל לנקודת ההיפוך העולמית בשוק הרכב. התאריך המצוין הוא מוקדם משמעותית מכפי שחזו חברות הדלק.

למרות שמדובר בחדשות ״טובות״ עבור עולם הרכב החשמלי, פעילי סביבה וכנראה שגם רבים מקוראי המגזין, צריכים לזכור שעל מנת לעמוד ביעדים של הסכם פריז צריכה האנושות לצמצם במחצית לפחות את פליטות גזי החממה שלה עד שנת 2030.

זו רק ההתחלה

שיא של צריכת דלק ב-2036 משמעותו שהאנושות עוד רחוקה מאד מהצמצום הנדרש בשריפת דלקים. כמו כן, לא ברור איך יראו השנים שאחר כך – האם מדובר בדעיכה מהירה בצריכת הדלק כפי שהיינו רוצים לראות או שמא דעיכה הדרגתית לאורך עשרות שנים, או אפילו התייצבות על סף צריכה מחודש, שיותיר חלק מבארות הנפט פעילות למשך שנים? 

במקביל, היפוך בעולם הרכב רק בעשור הבא יכול גם הוא להצטרף לרשימת הדברים שהאנושות עושה ״לא מספיק טוב״ בניסיון להתמודד עם משבר האקלים, משבר שעשוי וצפוי להביא לפגיעה בכל תחומי החיים, ושלתחבורה מזהמת יש מרכיב משמעותי בהזנתו.

הדוגמה של החקיקה האירופית (ואולי יותר מכך – הבריטית) היא הזדמנות עבור מדינות העולם לבחון מחדש את המדיניות שלהם כלפי תחבורה בכלל ורכבים חשמליים בפרט, ולנקות את פליטות האגזוז של האנושות מהר יותר. עדיף עוד בעשור הזה.

מאמרים נוספים

7 תגובות

  1. מי שעומד על ברז הכסף פה במדינה מרגיש איש עסקים עם התפירה של הכסף מהאזרחים רק מיסוי יש לו בראש אבל אין שום הטבות כדי לקדם את המדינה לתקופה שאנו נמצאים. למה אנחנו מדדים 5 שנים אחורה בעניין הזה משאר מדינות העולם. ובמדינה קטנה כמו שלנו אפילו אין חסימת טווח רק יעול עמדות טעינה והטבות כנגד העלאת מיסים .לאיפה הולך כל המס שלקח שר האוצר השנה .חסר הבנה בסיסית ?????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. תוך 4-5 יהיה רוב לרכבים חשמליים ומחירם יהיו שווה או זול יותר מרכבי בעירה פנימית. לא ברור מדוע הרבה אנליסטים לא מבינים חדשנות משבשת וקובעים תחסיות לינאריות בעוד שקצב אימוץ רכבים חשמליים הוא אקספוננציאלי. אנחנו כבר רואים 3 שנים של קרוב להכפלה מידי שנה. עוד 3 הכפלות ויש רוב לרכבים חשמליים. המהפיכה כבר כאן. בנורווגיה פלאג אין כבר מעל 90% מהרכבים שנמכרים בשבדיה קרוב ל 70% בסין בנובמבר היה כ 20% מהמכירות של רכבים פלג אין שרובם חשמלי על מלא. בדצמבר כנראה נתון זה יגדל. להכירכם שסין הוא שוק הרכב הגדול בעולם! לטויוטה ישאר דרום אמריקה אפריקה וחלק מאסיה עבור רכבי הבעירה הפנימית. השאר יעברו לחשמלי!. ותרשמו שכתבתי את זה היום כדי שתוכלו לבדוק בעוד 4 שנים!

  3. בישראל כמו כל דבר בישראל, שום דבר לא הולך חלק! בין אם אלו התמריצים ו/או המיסוי. הבעיה העיקרית, לדעתי, תהיה ענין תשתית הטעינה – הביתית, ויותר מכך זו שבדרכים. גופים שונים ישימו כל כך הרבה רגליים עד שנקודת ההיפוך אצלנו תידחה שוב ושוב.

  4. משתמש ברכב חשמלי (לא זול, לצערי) מזה שנתיים.
    תענוג ! נוח, נעים, בטוח (לדעתי).
    נכון, זקוק לנקודות טעינה מחוץ לביתי אך עדיין מסתדר …
    סיכום: נהנה מאוד מתמיכה באיכות הסביבה וחוסר 'התעסקות' במוצרי נפט מלווים.
    תקווה כי כ ו ל ם ייצטרפו.
    תמיר

  5. רכבים כמו טסלה 2 (אם תצא) שיעלו 25K דולר, ללא מתווכים, יוכלו להאיץ משמעותית את המעבר לרכבים חשמליים.
    מדובר ברכב חשמלי בפחות מ 100K להערכתי (אולי אפילו 90K?).
    אישית אני חושב שזה יגיע מוקדם מהצפוי, עם התחרות המתגברת על הרכבים החשמליים.
    בעוד מספר שנים בודדות, יהיו כל כך הרבה רכבים חשמליים (ותשתית טעינה תומכת), שבעת רכישת רכב חדש, רוב האנשים יעדיפו את החשמלי על פני רכבי דלק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button