
מאז החשיפה של צ'אט GPT בשנת 2022, חברות הטק הסיניות לא הצליחו לפתח מוצר שיתן פייט לכלי שהנגיש את הבינה המלאכותית להמונים – עד לפני מספר שבועות, אז חברת הזנק בשם דיפסיק (DeepSeek) הציגה כלי בינה מלאכותית שלטענתה מתקדם וזול הרבה יותר, מה שגרם לזעזוע בשווקים ולחברות טק ענקיות כמו אנבידיה למחוק (באופן זמני לפחות) שווי של מאות מיליארדים משוויין.
כעת, ואחרי שהפך לאפליקציה הכי מורדת בחנות האפליקציות של אפל, מגיע דיפסיק גם לעולם הרכב. מספר יצרניות רכב סיניות, ובניהן ג'ילי ודונפנג (שאחראית בין היתר על מותג Voyah), כבר הודיעו שהן מתכוונות לעשות שימוש בכלי ה-AI החדש מסין.
בג'ילי (וכשאומרים ג'ילי צריך לקחת בחשבון שזה בא ביחד עם מותגים כמו זיקר, פולסטאר ו-וולוו) ישתמשו בדיפסיק כדי לשפר את כלי ה-AI שהחברה מפתחת אין-האוס, לו תפקיד מרכזי בדורות הבאים של הדגמים החשמליים מבית המותגים הללו.
ויש גם כאלו שכבר מתכוננים להטמיע את הכלי של דיפסיק בדגמים קיימים – אחת כזו היא חברת דונפנג, שאחראית על מותג Voyah. על פי החברה הסינית, החל מבעוד כמה ימים, יהפוך כלי הבינה המלאכותית של דיפסיק לזמין עבור בעלי רכבי Voyah Courage, דגם פנאי חשמלי של המותג הסיני שנקרא גם Voyah Zhiyin בשוק המקומי, דרך עדכונים דרך האוויר (OTA).

בהמשך הדרך צפוי גם דגם וויה דרים, רכב ה-MPV, המיניוואן החשמלי, לקבל את כלי הבינה המלאכותית של דיפסיק. ה-Dream של Voyah משווק גם כן בישראל, לצד וויה פרי, דגם הפנאי החשמלי הבכיר של החברה, אם כי לא ברור אם העדכון לצירוף הטכנולוגיה של דיפסיק לרכב תהיה זמינה ללקוחות הישראלים.
היינו שמחים שגם ה-Voyah Courage שלטעמנו נראה מצוין, יגיע לכאן.
בשביל מה צריך AI ברכב?
שאלנו את עצמנו… הרי אף אחד לא כותב מאמרים אינפורמטיביים או מבקש תמונה של פרה רוכבת על אופנוע באמצע הנהיגה… אז למה?
בג'ילי אומרים שהשימוש בכלי בינה מלאכותית יעזור למכונית להבין את הפקודות הקוליות בצורה טובה יותר, וגם להגיב להן בהתאם בצורה טובה יותר. בפולקסווגן, שכבר הטמיעו את צ'אט GPT בחלק מהדגמים שלהם, כמו בדגם החשמלי פולקסווגן ID.4, אמרו ש"בינה מלאכותית יכולה לספק מידע על אטרקציות תיירותיות, לדווח על טורנירי כדורגל בעבר או לעזור בפתרון בעיות מתמטיקה".
ההסברים של יצרניות הרכב הם איך לומר אפעס, פחות משכנעים, אך נראה כי בתעשייה מוטת טכנולוגיה החברות האלו יקחו כל מה שהן יכולות כדי להבטיח את מקומן במרוץ ולא להישאר מאחור – מרוץ שהוא הרבה יותר ממכונית חשמלית או כלי בינה מלאכותית – אלא מרוץ על שליטה עולמית דרך תעשיות הרכב והטכנולוגיה.