fbpx

דאצ'יה מתכננת רכב חשמלי ראשון

בחברת הרכב הרומנית בשליטת רנו מתכננים ייצור של מיני-SUV המבוסס על הרכב שרנו מוכרת בסין ויקרא "spring" ויהיה "הרכב החשמלי הזול באירופה". ומה בנוגע לביצועים? נצטרך להתאזר בסבלנות.

ה"ספרינג" של דאצ'יה הוצג כרכב קונספט בתחילת מרץ באופן מקוון במקום בתערוכת הרכב של ז'נבה שבוטלה. בחודשים שעברו מאז ,ייצור הדגם אושר ודאצ'יה מתכוננת להציג לאירופאים את הרכב החשמלי המשתלם ביבשת.

ספרינג מתוכנן להיות מיתוג מחודש של דגם K-ZE החשמלי של רנו שנמכר כעת בסין. באורך 3.73 מטר, הדגם החדש מעט גדול יותר מ-Up! של פולקסווגן, אך צפוי להיות מיני-SUV גבוה יחסית על הכביש, אם כי הוא מיועד למרחב העירוני על פי החברה.

ייצור הדגם החשמלי הראשון של דאצ'יה תואר כ"מהפכה נוספת" בשוק הרכב האירופי על ידי מנהלי החברה. אמנם טרם הוחלט על המחיר, אבל כדי להפוך לרכב החשמלי הזול ביותר באירופה החברה תצטרך למצוא את הדרך למכור מיני-SUV בפחות מ-19,500 יורו.

"התמורה הטובה ביותר למחיר"

הדגם צפוי להיות זמין החל מהשנה הבאה ולהימכר ללקוחות פרטיים כמו גם לשירותי רכב שיתופי, בעקבות ההצלחה היחסית שזכתה רנו בתחום זה עם הפרויקטים של זואי, טוויזי (Twizy) וקאנגו ZE (Kangoo ZE). 

לדברי בכירים בחברה, טווח הנסיעה של ספרינג יהיה "לפחות" מאתיים ק"מ, אך לא צפוי להיות גדול בהרבה מכך אם מדובר בביצועים דומים לאלו של רנו K-ZE. ייצור הרכב יתרחש במפעל במחוז חוביי בסין על ידי חברת eGT New Energy Automotive שהוקמה בסין בשיתוף פעולה של רנו, ניסאן והחברה הסינית דונגפנג.

"זה יהיה רכב שיספק את הלקוחות אבל גם ישמור על כדאיות כלכלית" אמר מיהאי בורדנאו, מנהל השיווק העולמי בדאצ'יה. "המטרה שלנו היא להיות המותג שמעניק את התמורה הטובה ביותר ביחס למחיר ונמשיך לעשות כך בכל דגם שנייצר."

ככל הנראה עיקר השינוי בייצור עבור השוק האירופי יתמקד באיכות העיצוב והחלל הפנימי, כמו גם הוספה של כלים ושירותים המתאימים יותר לצרכי הנהגים האירופאים. לפי בורדנאו "דאצ'יה בוחרת ומשתמשת רק בטכנולוגיה מוכחת ונחוצה (כדי להתאים את המחיר לצרכנים – ש"פ) בדרך שמתווה רנו"

רכב חשמלי בפחות מעשרת אלפים יורו

המפעל מייצר עבור רנו את רכביה החשמליים הזמינים בסין ומתוכנן להרחיב את פעילותו לאור הודעת החברה שבכוונתה להפחית את מכירות הרכבים הלא חשמליים באסיה והתמקדות בייצור חשמלי. בשנה שעברה מכרה רנו 2,658 רכבים מדגם K-ZE בסין – מספר לא מבוטל בשוק הרכב החשמלי אך רק טיפה בים הרכב הסיני.

המנוע המתוכנן לספרינג זהה לדגם שנמכר בסין ועבור האירופאים מבצעת החברה התאמות: החלפה ועיצוב מחדש של כל החלקים החיצוניים והעיצוב, כמו גם החלפת הלוגו של רנו בזה של דאצ'יה – מהלכים שמאפשרים הוזלה של ייצור הרכב, וגם 'הוזלה' של ציפיות הציבור. עם זאת, מחיר סופי כמו גם ביצועים מדויקים טרם פורסמו באופן רשמי.

K-ZE נמכר בסין בשמונת אלפים יורו ליחידה, מה שנותן לנו מידע בנוגע למחיר הצפוי עבור הספרינג. כמו כן, לדברי המנכ"ל הקודם של רנו תיארי בולו, בחברה שקדו רבות על מציאת הדרך להכניס לשוק רכב חשמלי במחיר שנמוך מעשרת אלפים יורו. כנראה שדאצ'יה ספרינג יהיה הרכב שיאפשר לחברה להשיג את היעד המדובר.

דרך משתלמת להתמודדות עם משבר האקלים

הדגמה של רכב הקונספט החשמלי של דאצ׳יה

ההגעה למחיר נמוך עבור דאצ'יה אפשרית בעיקר בזכות בנייה של רכבי החברה על בסיס טכנולוגיות "ישנות" יחסית מבית רנו וניסאן, שלא מצריכות פיתוח מחודש. המחיר הזול מאפשר פניה לקהלים רחבים בהרבה מאשר בהשקה של SUV עתיר ביצועים עם מחיר של רכב יוקרה.

תחילת ההפיכה של דאצ'יה לחשמלית תעזור לרנו להימנע מקנסות משמעותיים בשנים הקרובות, במידה והמכירות יעלו כצפוי, משום שפליטות גזי החממה של רכבי המותג הרומני נכללות בסך הפליטות הממוצעות של רנו.

על פי תקנות האיחוד האירופי שמוחלות בהדרגה השנה, ממוצע פליטות גזי החממה של כלל הרכבים המיוצרים תחת אותה חברה צריך לעמוד על 95 גרם של פחמן דו-חמצני לקילומטר או פחות מכך. 

בדאצ'יה נשארים נגישים לצרכנים. האם זה מספיק טוב?

בשורה התחתונה, קשה שלא להעריך את דאצ'יה ואת הקו עליו מקפידים בחברה שהוקמה לנופי הרי הקרפטים ושפך הדנובה. גישת החברה ברורה למדי והיא דבקה בה עד כה, לא משנה באיזה דגם מדובר: לוגאן, סאנדרו ודאסטר, דגמיה המובילים והנמכרים בישראל, שמרו כולם על מחיר זול ונגיש, יחד עם תפעול פשוט שמשאיר את המותרות לבחירת הלקוח, אם בכלל. 

נראה שהקו החסכני והמשתלם הזה ישמר גם בייצור של ספרינג שיחל בשנה הבאה ואמור להכניס את החברה הרומנית לשוק הרכב של העתיד.

השוני המועט ביחס לדגם החשמלי של רנו, שמתמקד בעיקר בעיצוב הפנסים השונה שמזכיר יותר את הכיוון העיצובי של דאצ'יה, אמנם פוגע קצת בתחושת "גאוות היחידה" של הדגם, אך קל למחול על הגאווה הפגועה במידה והרכב יהיה זול ונוח לשימוש, כפי שיודעים לייצר בדאצ'יה.

השאלה המהותית היחידה היא האם טווח הנסיעה הקצר יתאים לשוק האירופי (ואולי גם הישראלי)? שכן מדובר בטווח נסיעה משוער מהקצרים שנראו בשוק הרכב בשנים האחרונות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button