סיטרואן Ami הוא הניסיון הבא של סיטרואן להיכנס למרחב התחבורה העירוני עם רכב חשמלי וזול שאף לא ידרש רישיון נהיגה עבורו (לפחות באירופה). בשורה התחתונה מדובר ברכב שנראה ומתוכנן יותר כמו אופניים חשמליים עם שני מושבים, דלתות, גג ומערכת מיזוג ויספק, כך על פי הודעת החברה, הצצה לעתיד התחבורה האורבנית.
הרכב הקטנטן יושק בתחילה באירופה, על מנת להעריך את הצלחתו ויעילותו טרם יוצג לשווקים נוספים כמו ארצות הברית וסין.
בדומה לרכב הקונספט שהוצג בתערוכת הרכב בז׳נבה בשנה שעברה, Ami יהיה רכב קומפקטי ביותר שמוצג כאלטרנטיבה בטיחותית לקטנועים, אופניים חשמליים או שאר כלים קטנים שנכנסו למרחב העירוני בשנים האחרונות ונועדו לספק צרכים ״זעיר-תחבורתיים״ זולים לשימוש.
רכב, מחיר וביצועים מינימליים
חידוש נוסף שמציגה סיטרואן בדגמה החדש הוא במודל רכישת הרכב כך שלצרכנים יהיו שלושה ״דגמי בעלות״ אפשריים לבחור ביניהם.
ראשית ניתן יהיה לרכוש את הרכב במלואו בצורה המסורתית במחיר של ששת אלפים יורו בלבד, מחיר יקר ביחס לקורקינט או אופניים חשמליים אך בהחלט זול משמעותית מכל רכב חשמלי בשוק. אופציה נוספת היא רכישה דרך חברות לנסיעה שיתופית (כמו Free2Move באירופה ואחרות שיחתמו על חוזה עם סיטרואן בהמשך הדרך) במחיר של כרבע יורו לדקת נסיעה או להיכנס להסכם ליסינג (חכירה) מול סיטרואן עצמה במחיר של עשרים יורו לחודש לאחר תשלום פיקדון של כ-2600 יורו.
בממדים של 2.41×1.39 מטרים ובגובה של 1.52 מטר בלבד ה-Ami הוא רכב דו מושבי ״אמיתי״ ובדומה לדגם Twizy של רנו מוגדר באירופה כארבע-אופן ולא כרכב, כך שמבחינה חוקית כל אדם מעל גיל 16 יכול לנהוג בו באירופה בלי צורך ברישיון.
הרכב השוקל פחות מחצי טון מונע באמצעות סוללת ליתיום בהספק של 5.5 קילוואט-שעה עד למהירות מקסימלית של 45 קמ״ש ומגיע בסך הכל לטווח של 75 קילומטרים לסוללה מלאה שניתן לטעון משקע סטנדרטי תוך שלוש שעות.
חיסכון בייצור תוך נסיון לשמירה על תחושה אמנותית
ה-Ami מתואר על ידי מעצביו לא כרכב אלא בתור ״אובייקט״ תנועה ותחבורה שאמנם לא מאפשר את הנוחות המקסימלית אך בהחלט עושה שימוש מירבי בחלל הפנימי הפונקציונלי שלו שבניגוד ל-Twizy של רנו אטום לחלוטין וניתן לחימום.
הרכב שומר על עיצוב דומה לעיצוב המקורי והמצועצע, עם גלגלים שנמצאים ממש בפינות השלד, חלונות שנפתחים באופן ידני (ונוסטלגי משהו) בדומה ל-2CV הישן ובעל תקרת זכוכית פנורמית. שתי דלתותיו נפתחות בכיוונים מנוגדים (אחת עם ציר קדמי ושניה עם ציר אחורי) בעיצוב סימטרי על מנת לחסוך בעלויות הייצור וההרכבה.
אמנם מידת המשחק האומנותי שתתאפשר לרוכשים תוגבל לבחירת צבע חישורי הגלגלים, הגג ובליטות אופנתיות בתחתית הדלת, אך לפחות לפי הודעת החברה גם הנוסעים הגבוהים ביותר יצליחו להיכנס ל-Ami וברכב יהיו מספר חללי אחסון, כולל חלל הגדול מספיק למזוודת נשיאה (carry-on) בתא שנמצא למרגלות הנוסעים.
מחזון למציאות תוך שנה
החדשנות של סיטרואן בהצגת הדגם החדש אינה באה לידי ביטוי במפרט הטכני ובביצועים שלו כמובן, אלא במיתוגו על ידי החברה כפתרון של הדור הבא לתחבורה במרחב העירוני: גודלו מתאים לסמטאות הצפופות שלא חסרות בערי אירופה והמחיר מסוגל להתחרות בתחבורה הציבורית.
בסיווגו ככלי שניתן להפעלה על ידי בני נוער ללא רישיון (בצרפת אפילו בני 14 יוכלו לנהוג בו) הוא מאפשר חשיפה לקהלים רבים ומקל על ההחלטה לבחור בו בקרב תושבי העיר שרוצים לאפשר לילדיהם חופש תנועה ולהמנע מהתשלום הכבד הכלול בהוצאת רישיון, רכישת רכב ותחזוקתו.
נראה שמאז הצגת הרכב לתעשייה בשנה שעברה סיטרואן גמלה בליבה החלטה להקים תשתית תחרותית לתחבורה הציבורית ובהקדם האפשרי: הזמנות מוקדמות בצרפת ובמדינות נבחרות באירופה יהיו אפשריות החל מסוף החודש (מרץ) והרכבים הראשונים צפויים להימסר ללקוחות ולסוכנויות כבר ביוני.
במעמד השקת הרכב אמר מנכ״ל סיטרואן וינסנט קובה: ״במשך מאה שנים הייתה סיטרואן חדשנית ויזמית בקידום חופש התנועה. בשנה האחרונה הגתה ומימשה החברה פתרון חדש בתחום התחבורה העירונית שיהיה נגיש לכולם: קומפקטי, יעיל, בטיחות, חשמלי לחלוטין, לא דורש רישיון ונוח לכל כיס. בתחום התחבורה בעיר, Ami עומד להיות פריצת דרך משמעותית, פתרון שמתכתב ככל הניתן עם צרכנות העתיד. אנו גאים שהצלחנו להביא את הרעיון הזה לפסי הייצור תוך שנה מרגע שנהגה״.