CATL, יצרנית סינית מובילה של סוללות ליתיום-יון, ואחת מספקיות הסוללות העיקריות של טסלה, חשפה ביום רביעי האחרון את סוללות ה-Shenxing Superfast Charging Battery – סוללות LFP המיועדות לרכב חשמלי, שלטענת החברה יכולות לטעון 400 ק״מ של טווח בעשר דקות בלבד, ולאפשר טווח נסיעה של 700 ק״מ.
סוללות LFP הן סוג של סוללות ליתיום-יון, המציעות אורך חיים גבוה יותר ועלויות ייצור נמוכות יותר. בנוסף, מדובר בסוללות ידידותיות יותר לסביבה, שכן הן קלות יותר למחזור.
מהצד השני, מדובר בסוללות עם צפיפות אנרגטית נמוכה יותר, ולכן רוב הרכבים המצוידים בסוללות אלו מציעים טווחי נסיעה נמוכים יותר – לרוב טווח נסיעה של עד 400 ק״מ לפי התקן, בניגוד לרכבים המצוידים בסוללות ה-NMC הנפוצות יותר, המציעים טווחי נסיעה של 500 קילומטרים ויותר.
כך לדוגמה גרסת הבסיס של טסלה מודל 3, המציעה טווח נסיעה של 491 ק״מ מצוידת בסוללת LFP, לעומת גרסת הטווח הארוך, עם טווח נסיעה של 602 ק״מ, המצוידת בסוללת NMC, כמו גם רכבים נוספים עם טווחי נסיעה גבוהים, כמו סקודה אניאק, יונדאי איוניק 6, מרצדס EQE וכו׳.
לפי CATL, החברה מתיימרת להציג סוללת LFP שתאפשר טווחי נסיעה גבוהים – עד 700 ק״מ לטעינה, ונראה שהחברה מנסה לרמוז שהסוללה החדשה תהיה גם נגישה יותר מבחינת המחיר. נכון להיום רוב הרכבים עם טווחי הנסיעה הארוכים נמכרים במחירים גבוהים – בישראל לדוגמה אם תחפשו רכב עם טווח נסיעה מוצהר גבוה מ-500 ק״מ תאלצו לשלם מעל 200 אלף שקלים.
חסרון נוסף של סוללות LFP הוא קצבי טעינה נמוכים בטמפרטורות נמוכות וחורפים קשים – בטמפרטורה נמוכה קצב הטעינה מוגבל בלצורך שמירה על בריאות הסוללה, בעיה שבישראל אנחנו לא נתקלים בה, בזכות מזג האוויר החם. אך נראה ש-CATL פתרו גם את הבעיה הזו. לפי החברה הסוללה החדשה יכולה להטען במהירות, מ-10% ל-80% בחצי שעה, גם בטמפרטורות נמוכות מאוד (מינוס 10°C).
הזווית שלנו
השיפורים בתחום הסוללות ש-CATL מציגה הם משמעותיים מאוד, ויכולים לתת דחיפה רצינית לעולם התחבורה החשמלית, לא רק בתחום הרכבים הפרטיים, אלא גם בכל מה שקשור לתחבורה חשמלית כבדה, תחום שנמצא בחיתוליו.
זו לא הפעם הראשונה ש-CATL מציגה פיתוחים פורצי דרך בתחום הסוללות, החברה משקיעה משאבים רבים בשיפור הסוללות לעולמות התחבורה ואגירת האנרגיה, ורק לפני מספר חודשים החברה חשפה סוללות עם צפיפות אנרגיה גבוהה מאוד שמיועדות לעולם התעופה החשמלית.
למרות האופטימיות, כדאי להיות זהירים – החברה אמנם הציגה לעולם את הפיתוחים החדשים, אך נכון להיום אין עדיין רכב חשמלי שמצויד בסוללות השנשין (Shenxing) החדשות, ובשלב זה לא ניתן לבחון את טענות החברה לגבי מהירות הטעינה או הטווח.
בנוסף, הצהרות על טווח נסיעה יכולות להיות בעייתיות – CATL טוענת כי הסוללות החדשות יאפשרו רכב עם טווח נסיעה של עד 700 קילומטרים, אך החברה לא מתייחסת לעלות הייצור של הרכב, או לתקן לפיו יושגו 700 הקילומטרים הללו (כמו גם 400 הק״מ בטעינה של 10 דקות). אם מדובר בתקן CLTC הסיני או בתקן NEDC המיושן, הרי שמדובר בתקנים מפרגנים מאוד – עם הבדלים של מעל 30% בין התקנים האלו לטווח הנסיעה בעולם האמיתי.
סביר להניח ש-CATL הצליחו להשיג פריצת דרך בתחום סוללות ה-LFP, ואני מקווה שנראה את התוצאות שלהן כבר ברבעון הראשון של 2024, רבעון בו צפויים לעלות על הכביש רכבים חשמליים עם הסוללה החדשה. אבל את המשמעויות האמיתיות של פריצת הדרך הזו, נבין כנראה רק אז.
שלום רב,
חברתנו מעוניינת בפרטים אודות השירותים / מוצרים שלכם .
אנא צרו קשר בהקדם.
בכבוד רב
כל המיליארדים שהושקעו עד עכשיו בתעשיית הרכב לפיתוח מנועים וכל הניסינות של 3 צילינדר/היברידי/טורבו/דיזל. הופנו עכשיו לדבר אחד בלבד.- בטריות .
מה שאומר שהסוללה העכשווית בהשוואה לקצב הפיתוח הצפוי שווה לטוסיק, יקרה בטירוף מסוכנת ומצריכה טעינה ביתית לילה שלם (יש הרבה גאונים שקודם קנו ואחרי זה חשבו על זה).
מה שאומר ירידות ערך רציניות .
וכמובן שהמס הגבוה בעולם על רכב שיש פה יעלה גם כדי למנוע הפסדים.