fbpx

מחקר חדש מראה: רכבים חשמליים זולים יותר לאחזקה

מחקר חדש שבחן עלות אחזקה של רכב חשמלי באירופה מראה כי עלות רכישה ואחזקה של רכב חשמלי הוא זול יותר בטווח של ארבע שנים. המחקר התבסס על עלויות אחזקה של פולקסווגן גולף בחמש מדינות שונות באירופה.

כאשר רכבים חשמליים יצאו לשוק לראשונה הטענה הייתה כי בגלל העלות הגבוהה של רכישת הרכב, עלותו הכוללת (רכישה ותחזוקה) גבוהה מעלות אחזקת רכב אחר. מחקר חדש שנערך במדינות אירופה מראה כי מאז, המצב השתנה.

גולף, על כל דגמיה

המחקר הקיף חמש מדינות באירופה: אנגליה, נורבגיה, גרמניה, צרפת והולנד והשווה הוצאות רכישה ותחזוקה בארבעה דגמי גולף של חברת פולקסווגן: חשמלי מלא, היברידי, בנזין וסולר. החוקרים מטעם האגודה הבינלאומית לתחבורה נקייה, ICCT (‏International Council for Clean Transportation) הראו כי המפתח להטמעת רכבים חשמליים הוא במתן הקלות מס וסובסידיות בעת רכישת הרכבים.

ארבע שנים ברציפות

על פי המחקר, בארבע שנים האחרונות, עלות רכישה ותחזוקת רכב חשמלי בכל חמשת המדינות הייתה האופציה הזולה ביותר. העלויות הנמוכות נבעו מעלות ה"תדלוק", הקלות מס וסובסידיות ברכישה. הפער המשמעותי ביותר היה מול רכבי דיזל בנורבגיה, שם הפער הגיע ל- 27% שם יש מיסוי כבד על רכבים מזהמים. בבריטניה, הופחתו ההטבות לרכישת רכבים חשמליים בשנה האחרונה. הפער שם הוא הקטן ביותר ועומד על 5%. בשלושת המדינות האחרות הפערים עומדים על בין 11%-15%. בבריטניה, צרפת והולנד הרכבים היקרים ביותר לרכישה ותחזוקה היו הרכבים ההיברידיים.

מה התחזית לעתיד?

סנדרה וופלהרסט מ- ICCT אמרה כי הטבות ברכישת רכבים חשמליים לא יהיו נחוצות יותר כאשר מחירם ישתווה למחירי רכבי בנזין, דבר הצפוי לקרות בין השנים 2025-2030 עקב הוזלת מחירי הסוללות. ההוצאות אינן מסתכמות בהטבות המס אלא גם באגרות הנגבות מרכבים מזהמים. לדבריה, על מנת להטמיע רכבים חשמליים יש צורך בהקמת תשתית טעינה רחבה ובתקינה המעודדת שימוש ברכב לא מזהם.

מחקר אחר שנערך על ידי ג'יימס טייט מאוניברסיטת לידס השווה עלויות רכבים בבריטניה, יפן וארה"ב הגיע גם הוא למסקנה כי הרכבים הזולים ביותר הם החשמליים. לדבריו, בריטניה יכולה לעשות הרבה יותר להטמעת רכבים חשמליים. לדוגמה: המיסוי יקר יותר על רכבי 4X4 בהתאם לרמת זיהום האוויר אך הוא מוכל רק על רכבי חברה ולא על רכבים פרטיים. טענה נוספת של החוקר היא כי יש שינוי מהיר בביקושי השוק, שינוי שחברות ייצור הרכבים מתקשות לעמוד בו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button