ההתערבות של ארצות הברית במלחמת העולם השנייה בשנת 1944 וההתפרקות של ברית המועצות בשנת 1991, נתפסים כשני האירועים הבולטים כמאורעות המרכזיים שמיצבו אותה כמעצמת העל שמובילה את העולם. יותר משלושים שנה עברו והיום, ביתר שאת, יש ישויות שמנסות לאתגר את המעמד הזה, אחת הבולטות בהן היא סין.
בעוד שעימות "קלאסי" של צבא מול צבא לא מתקיים בין ארה"ב לסין, לפחות לא באופן ישיר, זה לא אומר ששתי המעצמות האלו נמצאות במלחמה אחת מול השנייה – היא פשוט מתנהלת במישורים אחרים, אחד המרכזיים בהם היא תעשיית הרכב, במיוחד תעשיית הרכב החשמלי.
סין עושה מאמצים כבירים להשיג את דריסת הרגל שהיא כל כך רוצה בשווקים המערביים, ובארה"ב עושים כל מה שבכוחם כדי למנוע את זה – בחודש מאי האחרון הודיע ממשל ביידן כי הוא מעלה את המכס על יבוא של רכבים חשמליים סיניים לארה"ב ל-100%, במטרה להקשות ואף למנוע לחלוטין מבול של רכבים חשמליים סיניים שישטפו את ארה"ב וכעת מודיעה קנדה כי היא מתכוונת ללכת בעקבותיה ולהעלות את המכס על יבוא של רכבים סיניים למדינה ל-100%.
שומרים על הכלכלה או על בטחון המדינה?
הסיבה העיקרית לתעריפים הכבדים שהטילו שתי המדינות השכנות על מוצרים מסין (לא רק מכוניות, המכס על פלדה ואלומיניום שמגיעים מסין עלה גם הוא באופן משמעותי) היא שמירה על הכלכלות המקומיות. אבל יש עוד סיבה, שפחות מדברים עליה, ויכול להיות שהיא לא פחות חשובה. על פי בכירה בממשל האמריקני, המכוניות החשמליות מסין אוספות מידע על המשתמשים בהן ועל הסביבה בהן הן נעות, מה שהוגדר כ"סכנה לבטחון הלאומי של ארה"ב", לא פחות.
אין יוצאי דופן
בעוד שההגבלות נועדו להשפיע באופן ישיר על יצרנים רכב סיניים גדולים כמו BYD למשל, גם יצרניות לא-סיניות, שבחרו להעביר את פעילות הייצור שלהן לסין, יפגעו מהמהלך. טסלה, שעל פי הדיווחים שולחת כמויות לא קטנות של רכבי טסלה מודל 3 וטסלה מודל Y שמיוצרים בסין לקנדה, יצרנית הרכב החשמלי פנתה לאחרונה למדינה הצפון אמריקנית בבקשה להוריד את המכס על הייבוא של רכבי טסלה שמיוצרים בסין.
"זהו מס של 100% על כל רכבי החשמל מתוצרת סין. אם חברות המייצרות כיום כלי רכב בסין יבחרו להעביר את הייצור שלהן למדינה אחרת, הן כבר לא ייתפסו על ידי התעריף הזה." מסר אחד הבכירים בממשל הקנדי בתגובה לפניה של סוכנות הידיעות רויטרס.
הסיוע האדיר שמקבלות יצרניות הרכב הסיניות מהממשל שלהן מקשה מאד על יצרני הרכב מהמדינות המערביות להציב להן תחרות ראויה – "אני חושב שכולנו יודעים שסין לא משחקת לפי אותם כללים" הצהיר ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה.
בטסלה ביקשו מהקנדים להשוות את המכס לזה שנהוג באיחוד האירופאי, שם הוא עלה גם כן אבל לא לרמה של 100% – האירופאים לא מתנגדים לחלוטין ליבוא של רכבים חשמליים מסין, אבל כן רוצים לשמור על תחרות ראויה לטובת הפעילות המקומית של יצרני הרכב.
באופן לא מפתיע, ההצהרות של הממשלה הקנדית לא התקבלו באהדה. גורם מטעם הממשל בבייג'ינג הצהיר כי המהלך של קנדה "ישבש את היציבות של שרשראות תעשייה ואספקה גלובליות", וש"הצד הקנדי טוען שהוא תומך בסחר חופשי ובמערכת הסחר הרב-צדדית המבוססת על כללי ארגון הסחר העולמי (WTO), אך הוא מפר באופן בוטה את כללי ה-WTO" קנדה נוקטת ב"פרוטקציוניזם מסחרי", האשים עוד הגורם.
נראה שהמהלך של קנדה הוא צעד נוסף שיגדיל עוד יותר את המתיחות בין מדינות המערב שמנסות לשמור על כוחן לבין סין שמנסה להגדיל את כוחה.
הקנדים בהחלט צודקים, הסינים רוצים להציף את כל שווקי העולם במכוניות חשמליות זולות ע"ח היצרנים המקומיים ולכן הם מטילים 100% מכס על יבוא המכוניות.
יש כיום בסין כ-150 יצרני מכוניות, לקוחות שרוכשים רכב חשמלי תוצרת סין לא מבינים שרובם יגיעו לפשיטת רגל, ישארו אולי 2 או 3 יצרנים, יהיה מצב שלא יהיו גם חלקי חילוף, חוץ מזה רוב היצרנים הם די חדשים בשוק העולמי, אין עדיין מידע לגבי אמינות הרכבים, שמירת/ירידת ערך וכו'
קניית רכב סיני – הימור מסוכן !!!