fbpx

בקליפורניה מאמינים שהמהפכה הירוקה תאושש אותם ממשבר הקורונה

החל מהיום שאחרי המגיפה ועד לשינוי נרחב המעוגן בחקיקה, בקליפורניה רוצים לשכנע את הציבור שרכב חשמלי הוא הבחירה הנכונה, גם במחיר מאבק ממושך עם הממשל הפדרלי בזמן מגיפה חסרת תקדים.

נגיף הקורונה פגע בקליפורניה קשות ויצר אבטלה בסדר גודל עצום– 4.7 מיליון איש כבר הגישו תביעה לתמיכה כלכלית, מה שהביא את הממשל להלוות עוד כספים פדרליים לצורך תמיכה באזרחים.

על מנת להניע את הכלכלה החמישית בגודלה בעולם ולהיחלץ משיעורי האבטלה, שעומד כרגע על 18% אחוזים, גיבש המושל ניוסום צוות ייעודי לאישוש כלכלת המדינה השקועה בגרעון של חמישים וארבעה מיליארד דולר. לדברי העומד בראש הצוות המתגבש טום סטייר, הכלכלה עשויה להתאושש בזכות אנרגיה מתחדשת שתהווה ״מקור למקומות עבודה רבים.״

לדעת מומחים רבים, סטייר צודק. אנרגיה ירוקה ומתחדשת יכולה להוות מנוע צמיחה עבור קליפורניה – היא כבר מובילה את ארצות הברית בשוק האנרגיה הסולארית, בפיתוח והטמעה של רכבים חשמליים וממוקמת חמישית באימוץ אנרגיית רוח. מדובר בתעשייה שהולכת וצומחת, הולכת ומתייעלת, מה שהופך את סקטור האנרגיה הנקייה של קליפורניה לגדול בארצות הברית ואבן שואבת לחברות מרחבי העולם העוסקות בתחום.

חלק ניכר מהקידום הנמרץ של אנרגיות מתחדשות בקליפורניה מתאפשר בזכות המדיניות הסביבתית שלה. כיום קליפורניה מכוונת גבוה יותר מכל מקום אחר באמריקה, עם תכנון להפחתת פליטות גזי החממה בשיעור של ארבעים אחוזים תוך עשר שנים והגעה לניטרליות פחמנית עד שנת 2045.

כמובן שמקומה של התחבורה נמצא בלב המהפכה הירוקה ובמדינה מאמינים שיוכלו להוביל את השינוי למרות נשיא לעומתי. האם הרכבים החשמליים יצליחו לדחוק את המונעים בדלק והאם קליפורניה תצליח לעמוד בקצב השינוי שרואים באירופה ובסין?

המדינה מוזהבת, הכלכלה ירוקה

הדרך, מבחינת קליפורניה, ברורה למדי: הפיכת רשת החשמל הארצית לנטולת פחמן ואחר כך להפוך את כל השאר לחשמלי – מה שייצור מקומות עבודה רבים ויציבים, תוך קידום בריאות הציבור וטכנולוגיות ירוקות. כבר היום רוב האנרגיה בקליפורניה מגיעה ממקורות מתחדשים, אך ההגעה לתמהיל אנרגיה בו 80% ממנה היא ממקורות מתחדשים תצריך השקעה מאסיבית מצד המדינה.

על אף ההתחזקות היחסית של הרכבים החשמליים, הפגיעה הקשה בתחום הרכב בעקבות נגיף הקורונה העלתה חשש בנוגע לעתידם. עם זאת, הנתונים בשטח מראים שאלו, ובפרט טסלה, נפגעו פחות מכולם ואף סביר שקליפורניה תעמוד ביעד שהציבה לעצמה – חמישה מיליון רכבים חשמליים תוך עשור.

במקביל (ולמזלה של טסלה), מגמת מכירות הרכבים באירופה הפוכה מזו שנוצרה בסין ובארה״ב בחצי השנה האחרונה, בעיקר בזכות המדיניות בה נוקט האיחוד המחמיר בתקנות פליטת גזי החממה ובדרישה למכור רכבים שיקלו את העומס על הסביבה – ובחמשת השווקים הגדולים של אירופה נרשמו יותר רכבים חשמליים מאשר נרשמו בסין ברבעון הראשון של השנה. 

על מנת לעמוד בדרישות האיחוד האירופי, עד שנת 2021 צריכים להימכר בערך שני מיליון וחצי רכבים חשמליים ביבשת. אלו חדשות מעודדות עבור קליפורניה, שרוצה להדק את תקנות זיהום האוויר שחלה על הרכבים שרשומים בה ולהחמיר מעבר לתקנות שקבע הממשל הפדרלי.

הממשל הפדרלי פחות תומך, בלשון המעטה

תחנת טעינה מהירה של חברת evGO בקליפורניה עם פאנלים סולארים
עמדות טעינה סולאריות בקליפורניה (צילום: Tada Images / Shutterstock.com)

נדמה שממשל טראמפ נמצא מצדו השני של המאבק על זיהום האוויר הנפלט מרכבים ובמצב התקפי למדי. הסוכנות להגנת הסביבה, בהתאם לרוח המפקד, למעשה ביטלה את תקנות צריכת הדלק עבור רכבים חדשים שנקבעו בשלהי כהונת הנשיא אובמה ודחפו במידה לא מבוטלת את חברות הרכב להשקיע בתחבורה חשמלית.

כבר שנה שמתנהל מאבק משפטי מתוקשר ומצויץ בנוגע לזכותה של קליפורניה לקבוע לעצמה את התקנות המדוברות – ויותר מתריסר מדינות וערים בארה״ב בחרו לתמוך בקליפורניה ולהצטרף לתביעה שהוגשה נגד הממשל הפדרלי בנושא.

התקפות הנשיא את המושל ניוסום ואת קליפורניה הן רק חלק מהגישה בה נוקט הממשל הפדרלי ושוללת למעשה את קיומו של משבר האקלים. אך המכה היא לא רק אקלימית, על פי פורבס, התנהלות הממשל הפדרלי ״מאטה את התחרותיות של ארה״ב (בשוק העולמי – ש״פ)״, מה שגרם בעקיפין לכך שפרט למודל 3 של טסלה, אף רכב חשמלי של אף חברת רכב אמריקאית לא נמצא בעשרת הרכב החשמליים הנמכרים בעולם. 

חשש נוסף שעולה בעקבות המתח בין הממשל הפדרלי וקליפורניה הוא שבמידה וזה הראשון ינצח במאבק, עשויה קליפורניה לחוות ״בריחת מוחות״ של מומחים מעולם הרכב החשמלי אם התעשייה תחווה עיכוב משמעותי ויעברו לעבוד מעבר לים – מה שעלול לפגוע קשות בבועת ההייטק של קליפורניה.

למה בכל זאת קליפורניה צריכה לעמוד על שלה?

בעוד שהשווקים המובילים בעולם דוחפים את המשק לפעילות המבוססת על אנרגיה מתחדשת והתנתקות מהתלות בדלקים מאובנים יכולה קליפורניה להפגין מנהיגות סביבתית בתחבורה ובאנרגיה – ולהוכיח לעולם ולאמריקאים שיש גם דרך אחרת לתמוך בכלכלה.

בזכות העוצמה הכלכלית שלה, קליפורניה יכולה כבר עכשיו לפעול בצורה שתעקוף את הממשל הפדרלי גם בתחום האנרגיה – תוך הסתמכות על תקדימי עבר בדמות שיתופי פעולה תחבורתיים ואקולוגיים עם סין והאיחוד האירופי. שיתוף פעולה עתידי שכזה בתחום תקנות הרכב, איסור על מכירה של רכבים המונעים בדלקים מאובנים וקידום תכניות לתחבורה ציבורית חשמלית יכול להוות כוח מניע בשטח, שישנה את המציאות על אף המתירנות הסביבתית של הממשל הפדרלי.

צוות המשימה המתגבש של ניוסום יכול להצליח להבריא את הכלכלה של המדינה במידה ויתמידו בפעילותם במספר מישורים: המשך הדברור והרתימה בכלי התקשורת וטיפוח הבריתות התוך-אמריקניות, בדגש על המדינות האחרות באיחוד.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close