אחרי שנה מוצלחת של מותג BYD בישראל, שנובעת בעיקר ממכירות דגם ה-BYD אטו 3, שהצליח לקטוף את התואר הרכב הנמכר ביותר בישראל (מכלל הרכבים, חשמליים ולא חשמליים), שלמה מוטורס מתחילה את השיווק של BYD דולפין, שיצטרף לרשימה ארוכה של רכבים חשמליים בישראל.
הדולפין הוא רכב משפחתי קומפקטי, מרווח יחסית, שנכנס לייצור ב-2021, ונמכר בתחילת דרכו בעיקר בסין ובאוסטרליה, באפריל השנה הרכב החל להמכר גם באירופה, בה יש שוק רכבים חשמליים מפותח מאוד, במטרה להתחרות במשפחתיות קומפקטיות כמו הפולקסווגן ID.3.
- משפחתית קומפקטית, אך מרווחת יחסית, עם תא מטען של 345 ליטרים.
- טווח נסיעה מוצהר של 427 ק״מ לפי התקן, טווח נסיעה ריאלי צפוי 300-350 ק״מ.
- טעינה מהירה מ-10 ל-80% סוללה ב-41 דקות.
- שתי רמות גימור – קומפורט ודיזיין.
- מחיר החל מ-141,990 שקלים.
טווח נסיעה, סוללה, הנעה
בשלב זה הדולפין נמכרת בגרסה אחת בלבד, אך בעתיד צפויות להגיע לייצור גרסאות נוספות עם סוללה קטנה יותר, וטווח נסיעה נמוך יותר. לדולפין הנעה קדמית בהספק של 204 כוחות סוס, עם 31.6 קג״מ, ותאוצה מאפס למאה קמ״ש ב-7 שניות בלבד.
BYD דולפין מצוידת בסוללה של 62 קוט״ש, בדומה לאטו 3, אך עם טווח נסיעה מוצהר גבוה במעט העומד על 427 ק״מ, שמושג בעיקר בשל משקל נמוך יותר. טווח הנסיעה בעולם האמיתי צפוי להיות באיזור ה-330 ק״מ, כתלות בדרך ובסגנון הנהיגה.
לרכב טעינה מהירה בהספק של 80 קילוואט, המאפשרת להטעין את הרכב מ-10 ל-80% ב-41 דקות, או לקבל טווח נסיעה נוסף של 100 קילומטרים בכ-15 דקות של טעינה. מדובר במהירות טעינה צנועה יחסית, שיכולה להתאים למי שלא נמצא הרבה בדרכים.
מעבר לכך הרכב תומך ב-V2L – היכולת של הרכב לספק חשמל למכשירים חיצוניים, כמו טעינה של מחשב נייד, או מכשירים שיכולים לשמש לקמפינג – כגון תאורה, קומקום ועוד. בנוסף ניתן להטעין באמצעות ה-V2L רכב חשמלי אחר. שקע ה-V2L של הדולפין יכול לספק חשמל בהספק של עד 3.3 קילוואט.
פנים הרכב ואבזור
לרכב בסיס גלגלים של 2,700 מ״מ – ביחס לרכבים קומפקטיים מדובר בבסיס גלגלים גדול, מה שהופך אותו לרכב מרווח ביחס לקטגוריה, בנוסף לכך שרצפת הרכב היא שטוחה, ללא תעלת הינע. אם אתם מחפשים רכב קומפקטי מצד אחד, אך מספיק מרווח מהצד השני, הדולפין יכולה להיות אופציה נהדרת. לרכב יש תא מטען בנפח של 345 ליטרים.
הרכב משווק בשתי רמות גימור קומפורט ודיזיין. בשתי רמות הגימור הדולפין מצוידת בלוח מחוונים דיגטלי שצף מאחורי ההגה, ובמסך מולטמדיה גדול יחסית, של 12.8 אינטש שבדומה לאטו 3, יכול להסתובב ב-90 מעלות. למערכת המולטמידיה קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, המתחברים באופן אלחוטי.
בקדמת הרכב יש שלל מקום אכסון נוח עם שני שקעי USB-C, בנוסף לשני שקעי USB-C בחלקו האחורי של הרכב. מושב הנהג מתכוונן חשמלית עם חימום למושבים הקדמיים. משענת הראש במושבים הקדמיים ממשיכה את משענת הגב, מה שנותן למושבים עיצוב ספורטיבי.
ברמת גימור דיזיין הרכב מצויד גם בגג פנורמי גדול עם וילון חשמלי, משטח טעינה אלחוטי לנייד, יחד עם חלונות אחוריים כהים ושמשה אחורית כהה. בנוסף רמת גימור דיזיין מגיעה גם עם מתאם V2L לרכב.
בניגוד ל-BYD אטו 3, בשלב זה ל-BYD דולפין אין דירוג במבחני הריסוק של ה-EuroNCAP. ברמת האבזור הבטיחותי הדולפין מצוידת ביו היתר בשבע כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, בלימה אוטומטית בחירום, זיהוי כלי רכב בשטח מת ועוד. דירוג אבזור הבטיחות של הדולפין עומד על 8 מתוך 8.
בנוסף לדולפין יש אפליקציה לסמארטפון, שמאפשרת לבדוק את מצב הרכב והסוללה, לקבל מידע על הרכב, ולהפעיל את מערכת המיזוג וחימום המושבים.
עלויות טעינה ואחזקה
טעינה מלאה של הרכב מעמדה ביתית תעלה כ-40 שקלים, עם טווח נסיעה צפוי של כ-330 ק״מ עלות הנסיעה לקילומטר עומדת על 12 אג׳, זאת לעומת רכב בנזין מקביל, שיצרוך כ-40 עד 50 אג׳ לק״מ. חסכון של כ-35 אג׳ לקילומטר או 7,000 שקלים בשנה לנוסעים 20 אלף ק״מ בשנה.
אגרת הרישוי של הרכב עומדת על 558 שקלים בלבד, גם פה מדובר על חסכון של כאלף שקלים בשנה, בנוסף לעלויות תחזוקה נמוכות יותר לרכב חשמלי.
מחירים
- BYD דולפין – רמת גימור קומפורט – החל מ-141,990 שקלים.
- BYD דולפין – רמת גימור דיזיין – החל מ-147,990 שקלים.
על הרכב יש אחריות כוללת של 6 שנים או 150 אלף קילומטרים, אחריות על מערכת ההנעה של 8 שנים או 150,000 ק״מ יחד עם אחריות על הסוללה של 8 שנים או 200,000 קילומטרים. נכון להיום מדובר באחריות גבוהה יחסית למה שמוצע בשוק – רוב היצרניות מספקות אחריות לסוללה עד 150 או 160 אלף ק״מ, למעט טסלה שנותנת אחריות של עד 200 אלף קילומטרים כתלות בדגם.
הזווית שלנו
שוק הרכבים החשמליים הקומפקטיים בישראל עדיין לא מפותח דיו, סקירה של שוק הרכבים החשמליים בישראל מצביעה על כך שרוב הרכבים החשמליים שעולים על הכביש הם רכבי פנאי, והם גם מהווים את חמשת הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר.
הרכבים החשמליים הקומפקטיים שנמכרו עד כה בישראל סבלו ממחיר גבוה יחסית לקטגוריה (ביחס לרכבי בנזין), או מטווח נסיעה מצומצם, ונראה כעת שהדולפין מתחילה לשנות את התמונה עם מחיר נמוך משמעותית משאר הרכבים החשמליים הפופולאריים, וטווח נסיעה ריאלי שנע בין 300 ל-350 ק״מ.
לדולפין יש פוטנציאל לפתוח קטגוריה חדשה בתחום של החשמלי, כאשר היא מתחרה ברכבי בנזין משפחתיים קומפקטיים כמו הקיה סטוניק (114-132 אלף שקלים, ברמת אבזור מינמלית), ורכבי סופרמיני כמו הפיג׳ו 208 (החל מ-127 אלף שקלים). מהצד השני של סקאלת המחיר נמצאת פולקסווגן גולף, שמחירה בישראל עומד על 163 אלף שקלים.
עלויות התחזוקה הנמוכה של רכבים חשמליים ועלויות החשמל, שיכולות לחסוך מעל 75% בהוצאות ביחס לדלק, יכולות להפוך את הרכב לחסכוני יותר מהמתחרות בעלות מנוע הבנזין. עם חסכון צפוי של כ-7,000 שקלים בשנה על הוצאות דלק, יחד עם חסכון של כאלף שקלים באגרת הרישוי ועלויות טיפולים נמוכות יותר, הרכב צפוי לחסוך קרוב ל-9,000 שקלים בשנה ביחס לרכב בנזין.
האם ה-BYD דולפין צפויה להפוך לפופולארית בקרב המשפחתיות הקומפקטיות? ספרו לנו מה אתם חושבים בתגובות.
חכו להנחות… התמחור לא תואם את המוצר והצרכן
מחיר בחול בין 14-18 אלף דולר , היבואן לוקח את כל הנחת המס לכיסו , יש להתנות את ההנחה בתמחור הוגן
האם המחרים שמופיעים כאן הם סופיים או שיש תוספת תשלומם של מיסים, מעם ואגרות?
מחיר יחסית גבוה .הצפי היה 120-130 אבל אנחנו במדינת ישראל דופקים אותנו בכל מחיר.
לא ברור למה באירופה הוא עולה 120 אשח ופה 140 ? לא נראה שווה עבור 140 אשח
אולי כי המיסוי כאן שונה..
אחלה רכב במחיר מצויין
לא לקנות לייבש יבואנים,ואת האוצר,מה גם שרכב חשמלי נשחק במחיר חזק,וכל 3 חודשים יש חידוש,לדוגמא יש כבר סוללות סודיום-יון שיחליפו את הליתיום-יון-יותר בטוחות,לא מתלקחות,טווח פי 3 ואחריות ל-18 שנה-לכן הסבלנות משתלמת,עד שיהיו מחירי אירופה-הכוח בידיים שלנו.
סוללות סודיום-יון מיועדות בעיקר עבור רכבים חשמליים קטנים, לא רק כי מדובר בסוללות גדולות וכבדות יותר שפחות אידיאליות לרכבים גדולים שגם דורשים ביצועים גבוהים מהסוללה, אלא גם כי מהירות הטעינה של סוללות אלו איטית יותר משמעותית, בשלב זה לפחות, כך שנסיעה למרחקים גדולים בהן נדרשת טעינה בדרך היא עניין פחות אידיאלי.
לא עד MG? אותו מחיר