fbpx

רולס-רויס חשמלית ראשונה, בלי שיתוף הפעולה של רולס רויס

חברה בריטית תהפוך דגמי פנטום משנות השישים לחשמליים ותציע אותם למכירה בחצי מיליון ליש״ט. הצלחת המהלך עשויה לעזור לחברת היוקרה לחשוב על היום בו תחל לייצר רכבים חשמליים בעצמה.

פרויקט ההפיכה של רכבים קלאסיים ממונעים באמצעות בנזין לבעלי מנוע חשמלי הפך בשנתיים האחרונות מעיסוק נישתי וחביב של כמה ׳משוגעים לדבר׳ לפעילות מוערכת שמצליחה למשוך אליה לקוחות המוטרדים הן ממצב האקלים והן ממצב רכבי האספנות שלהם. כעת כמה מהדגמים האהובים ביותר בהיסטוריה של התחבורה הופכים למושא כמיהתם של משתילי הסוללות.

בדומה לאלקטריק GT בקליפורניה או eClassics בגרמניה, לונאז (Lunaz) היא חברה בריטית קטנה שמחברת את הנוסטלגיה אל העתיד ומעניקה לרכבי יוקרה ווינטג׳ עדנה מחודשת בתור רכבים חשמליים. את דרכה בתחום התחילה החברה עם רכב יגואר XK120 משנת 1953 שהפך חשמלי לפני כשנה ובזכות ההתלהבות לה זכתה חיפשה להרחיב את מגוון הדגמים אותם תוכל להציע.

בזכות הביקוש הגואה לרכבים חשמליים בבריטניה עלה גם הביקוש לשירות אותו מציעה לונאז ובמהלך השנה האחרונה החברה הכפילה את מניין העובדים בה על מנת לעמוד בביקוש. מצדה, בחרה לונאז להציע דגם שאי אפשר לעמוד בפניו – דגם פנטום V משנת 1961 של רולס-רויס.

בת 60 פוקחת עין ומתחברת לספוטיפיי

לונאז רולס רויס פנטום V חשמלית מחוברת לחשמל
לונאז רולס רויס פנטום V (תמונה: Lunaz)

החיבור בין רולס-רויס ישנה ובין מנוע חשמלי הוא אחד החיבורים המתבקשים בהקשר זה, פשוט משום שהעיצוב והגימור שמאפיין את הרכבים מהתקופה הזו משתלבים בצורה כמעט פואטית עם הפעולה החלקה והשקטה של מנוע חשמלי. 

בנוסף, בלונאז מתכננים לאפשר לפנטום ביצועים לא רעים בכלל ולצייד אותו בסוללה עצומה של מאה ועשרים קילוואט-שעה, שתוכל לאפשר טווח נסיעה של יותר משלוש מאות מייל (כמעט חמש מאות קילומטר) – הטווח אותו הגדיר אילון מאסק כטווח הבסיסי המתבקש מרכבים חשמליים.

פרט למנוע עצמו, בלונאז מתכוונים לשדרג את כלל מערכות הרכב – מההיגוי ועד הבלמים, על מנת לאפשר חוויית נסיעה ׳חלקה ככל שניתן׳. הרכב המחודש יקבל לתוכו גם תוספות טכנולוגיות שלא היו קיימות בשנות השישים: מערכת בידור ומידע התומכת ב-WiFi ובבלוטות׳ וכמובן מערכת לבקרת אקלים. כל אלו מוטמעים ברכב בצורה שאינה גורעת ממראהו הוינטג׳י, בצורה עדינה יותר מאשר מסך המגע שהוצב בגג של Type 20 החשמלי.

תחביב אקולוגי לעשירים. מאוד.

לוח המחוונים של הלונאז רולס רויס פנטום V

ברולס-רויס עצמה מציינים שעד שנת 2040 יעברו בה לייצר רק רכבים חשמליים (עוד על זה בהמשך) ובינתיים נותנים ללונאז להוביל את המעבר של דגמיה לגרסה חשמלית, בהתאם למשפט הפותח באתר החברה: ״מה אם נספר לכם שהרולס-רויס החשמלית הראשונה היא מ-1961?״

בלונאז מתכננים לייצר בסדנה שנמצאת בסילברסטון שבצפון מערב אנגליה כשלושים דגמים כאלה בסך הכל (בכל זאת רכב יוקרה), במחיר הצנוע של חצי מיליון ליש״ט (655 אלף דולר). עבור אלו מכם שמחיר הפנטום נמצא מחוץ לתקציב, החברה מציעה גם חידוש חשמלי לדגם זול יותר של רולס-רויס, סילבר קלאוד (Silver Cloud) בשלוש מאות וחמישים אלף ליש״ט (450 אלף דולר). בכל זאת – רכב יוקרה. 

לדגם היגואר שמציע החברה ביצועים ירודים ביחס לרולס-רויס והוא מסוגל לנסוע רק מאה ושבעים מייל (מאתיים ושבעים קילומטר). עבורו מבקשים בחברה כארבע מאות וחמישים אלף דולר בערך, בדומה לסילבר קלאוד.

המחיר של החידושים החשמליים לא רק גבוה פי שישה-שבעה מהמחיר של הדגמים המקוריים משנות השישים. הוא גם עוקף את המחיר של הדגם הנוכחי, פנטום VIII, שנבנה במפעלי החברה במערב אנגליה.

הזמן הנכון הוא עכשיו

רולס רויס סילבר קלאוד חשמלית של לונאס נוסעת ליד מלון בלייקס בלונדון
סילבר קלאוד (תמונה: Lunaz)

למרות המחירים הגבוהים, בלשון המעטה, נראה שלונאז היא הפתרון היחיד למי שאינו מוכן להתפשר על המותג בעוברו ממנוע בעירה פנימית לחשמל. בעוד שרוב החברות בשוק נעות אל עבר הרכבים ההיברידיים כשלב ביניים ובכל חודש אנחנו מגלים על דגמים חשמליים נוספים שמתוכננים ויגיעו לייצור בשנים הקרובות, ברולס-רויס אין תכנית סדורה (לפחות לא כזו שהובאה לידיעת הציבור) וההתייחסות האחרונה של מנכ״ל החברה מולר-אוטווס בנושא, לפני שנתיים, הייתה כי רולס-רויס תשיק רכב חשמלי ״כשיגיע הזמן הנכון״.

ברולס-רויס הצהירו על מעבר לחשמל בלבד תוך עשרים שנה ובחרו בגישה של ״הכל-או-כלום״ – לא מתוכנן מעבר הדרגתי, לא מתוכננים דגמים היברידיים ואפילו לא בטוח שימכרו רכבים חשמליים ולא-חשמליים במקביל. 

״אנחנו צריכים לבצע החלטות חכמות בנוגע להשקעת הכסף שלנו״ אמר מולר-אוטווס. ככל הנראה בחברה גם לא נוטים לייצר גרסאות חשמליות של דגמים קיימים – אלא לפנות לאפיקים חדשים. 

בינתיים מתהדרת החברה בדגם החשמלי ואוטונומי היחיד שלה – 103EX – שהושק כבר לפני ארבע שנים כרכב ניסויי ובילה את השנים הללו בנסיעות שונות ברחבי העולם וחזר לאחרונה למפעל החברה לצורך המשך פיתוחו. הרכב הוא ככל הנראה הרכב האוטונומי המלא הראשון ומפרטיו המדויקים אינם ברורים. 

בהתחשב בכך שהממשלה הבריטית מעניקה לכל שוק הרכב באי פחות מחמש עשרה שנים להיפטר מדלקים מאובנים, נראה שהגיע הזמן שרולס-רויס יקדמו את הניסויים שלהם לכדי החלטות ממשיות. למרות שמדובר ברכבים ספורים לעשירי העולם, להחלטת החברה יש משמעות בהקשר הציבורי והתודעתי. כמו כן, האלפיון העליון לא פטור מתביעת רגל פחמנית. אם כבר, ההיפך הוא הנכון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button