fbpx

ב.מ.וו. מתחילה בייצור של iX5 עם תאי דלק מימני

בינתיים מדובר בייצור בקנה מידה קטן לבחינת תאי הדלק והביצועים, אבל הוא כבר מעורר את השיח על המקום של מימן בתחבורת העתיד - ועל ההיערכות של התשתיות לקראת רכבים אלו.

אחרי שנה וחצי של הכנות, ב.מ.וו. הודיעה כי החלה בייצור של מערכות תאי-דלק מבוססי מימן במפעליה. החברה מתכוונת לשלב את תאי הדלק יחד עם סוללות בסדרה מזערית של רכבי iX5, שייכנסו לקראת סוף השנה לנסיעות מבחן בשווקי הרכב המובילים בעולם – אירופה, ארה״ב, יפן, קוריאה וסין.

נכון לעכשיו ב.מ.וו. מתכננת להפיק פחות ממאה רכבים, והם לא יוצעו למכירה או לליסינג, אלא ישומשו רק על ידי החברה.

בב.מ.וו. רואים בצעד החדש הזדמנות גדולה עבור הקידום של תחבורה נטולת פליטות, שתגדיל גם את מבחר הכלים שמשמש אותה ושיהיה זמין ללקוחותיה בעתיד – וגם תאיץ את ההבשלה והיישום של פתרונות אנרגטיים ותחבורתיים להם השוק זקוק.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

היתרונות של רכבים מונעים במימן, על פי יו״ר דירקטוריון החברה אוליבר זיפסה, ברורים: ״בתור מקור אנרגיה רב-שימושי, למימן תפקיד מפתח בדרך לניטרליות סביבתית. הוא יהפוך למשמעותי גם בתחום התחבורה הפרטית, שהיא תחום חשוב. אנחנו חושבים שרכבים מונעי-מימן הם תוספת טכנולוגית אידיאלית לצד הרכבים החשמליים מונעי הסוללה, וכך משלימים את תמונת התחבורה החשמלית. על ידי הפקה בקנה מידה קטן של תאי דלק היום, אנחנו מציגים את הבשלות הטכנולוגית של הנעה מסוג זה ומדגישים את הפוטנציאל העתידי שלה.״

פתרון לבעיות כבדות

עם כל האהבה שלנו לרכבים שמונעים בסוללה, שיהוו ככל הנראה את המסה העיקרית של הרכבים בעולם התחבורה המשתנה, עדיין מימן נשאר הגביע הקדוש של התחום – והדלק שנחשב ככזה שיפרוץ את תקרת הזכוכית ויאפשר שינוי מהיר של עולם התחבורה, שיערב גם את הסקטורים המסחריים והכבדים (כולל התעופה והספנות).

אחד האתגרים בהפיכת עולם התעבורה (כולל ים ואוויר) לכזה שלא מבוסס על דלק מאובנים, הוא הפתרון של הדחיסות האנרגטית הלא מספקת של הסוללות הקיימות כיום.

ייצור של תאי דלק מימניים עבור ב.מ.וו.

הצורך בהרבה אנרגיה עבור המראה של מטוס או יציאה להפלגה ממושכת עם משקל רב, מבלי יכולת למלא את הסוללות באמצע הדרך, יוצר סתירה פנימית: על מנת לספק למטוס את האנרגיה הדרושה להמראה, יש לשים עליו סוללות בכמות כזו שתגרום לו להיות כבד במידה שהסוללות לא יוכלו להתמודד איתה – ואז נצטרך להוסיף עוד סוללות, ושוב המטוס יהיה כבד מדי, וכך הלאה. כאן נכנסים תאי הדלק המימני, שיוכלו לספק פתרון.

תאי דלק מימני – בהם החשמל מופק באמצעות בתהליך הדורש מימן וחמצן – נחשבים כהזדמנות להפיק אנרגיה ללא פליטות (עוד נחזור לאמירה הזו) תוך שמירה על משקל נמוך, בזכות הדחיסות האנרגטית הגבוהה שלהם. כך, ניתן ליצור מספיק אנרגיה עבור המראה של מטוס, נסיעה או שיט עם משקל אדיר למרחק גדול, ולפתור את פרדוקס המשקל של הסוללות.

קצת עזרה מטויוטה

על פי הודעת החברה, תא המימן (הוא למעשה ״הסוללה״ של הרכב החשמלי) יאפשר הספק מתמשך של 125 קילוואט (170 כו״ס), ויפעיל את המנוע החשמלי מהדור החמישי של ב.מ.וו. ויטען עוד סוללה שתוכננה במיוחד עבור הרכב – כך שבסופו של דבר יגדל ההספק האנרגטי של הרכב ביותר מפי שניים ויעמוד על 275 קילוואט (374 כ״ס). בסדרה המצומצמת של iX5 המימני צויד הרכב בשני מערכות הנעה – שמורכבות משני מיכלי מימן, תא דלק ומנוע חשמלי – לתוך ה-X5 הקיים.

אמנם ב.מ.וו. מציינת כי פיתוח המרכיבים נעשה בתוך החברה, אבל תאי הדלק עצמם – אלו שממירים את המימן לחשמל – יובאו לחברה הגרמנית מטויוטה, כנראה המובילה העולמית בפיתוח של תאי דלק מימניים. למעשה, שתי החברות חתמו על הסכם לשיתוף פעולה בפיתוח מנועים מבוססי מימן כבר ב-2013, ועכשיו אנחנו רואים את הפירות מתחילים להקטף.

תחנת מימן לאוטובוסים ומשאיות מבוססות תאי דלק מימניים
תחנת מימן

ה-iX5 החדש הופך למעשה לניסוי משותף של שתי החברות, שכל אחת מובילה בתחום אחר הדרוש לרכבי העתיד: טויוטה תזכה לראות את הביצועים של תאי הדלק שלה בייצור חשמל, וב.מ.וו. תוכל לשכלל עוד את הסוללות שלה, שכבר עכשיו מעניקות לרכבים החשמליים שהיא מייצרת טווחים וביצועים מעולים, והציבו אותה בראש המעבר לרכבים חשמליים.

פוקוס על התשתיות

נראה שב.מ.וו. מקדימה את התכניות של רבים בשוק הרכב – ובפרט, מדגישה כי השימוש בתאי דלק אמנם אידיאלי עבור כלים כבדים, אבל יכול להתאים גם לתחבורה הפרטית. לא רק זאת, בב.מ.וו. מאתגרים את השוק ומדגישים שדווקא החדירה של הטכנולוגיה יכולה (ואולי צריכה) להתבצע דרך הרכב הפרטי קודם – בצורה שתביא לשינוי תפישה מהיר יותר מצד הנהגים, ותתחיל להניע את גלגלי השוק לתת פתרונות תדלוק וייצור עבור מימן – שבהמשך יוכנס לספינות, למטוסים ולמשאיות הכבדות.

בינתיים, כך נראה, המדינות עוד רחוקות מלהשקיע את הכסף הדרוש כדי ליצור את התשתיות שיביאו לכאן את המימן בקנה מידה מסחרי. בכל רחבי גרמניה יש רק 94 תחנות תדלוק במימן, ורובן לא מאפשרות שימוש בדלק בלחץ שמתאים לתחבורה מסחרית אלא רק לתחבורה פרטית. זאת אחרי שהושקע סכום של כחצי מיליארד יורו בפיתוח תחנות אלו.

עם כל הכבוד לתחבורה הפרטית, ההפיכה של התחבורה המסחרית לנקיה היא הבסיס לטיהור התחבורה כולה: רכבים אלו אחראיים לכמות לא מבוטלת של פליטת גזי חממה, וההפיכה של ציים מסחריים לחשמליים דורשת השקעה כספית מאסיבית, יחד עם הטמעה של טכנולוגיות לניהול צי – זה הרבה יותר מורכב מאשר להזמין מודל 3 של טסלה באינטרנט.

בנוסף, כפי שכבר ציינו בעבר, על מנת להביא את המימן להפחית פליטות צריך להשקיע רבות בייצור של המימן – שאם לא מבוצע באמצעות אנרגיות מתחדשות, יכול להביא ליותר פליטות בהפקתו מאשר השימוש הישיר בדלק מאובנים.

לכן, למרות שטוב לראות את ה-iX5 מתחיל לקרום מנוע וגלגלים, צריך לחשוב על כל המערכת שנבנית סביבו ועל המחיר שהיא דורשת מאיתנו ומהסביבה ועל ההשלכות לטוב ולרע של פיתוח המערכת הזאת – כדי לנווט את ההשקעות הציבוריות בצורה שתועיל לכולם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button