fbpx

בלומברג: שיא מכירות הרכבים המונעים בדלק מאחורינו

יותר ממאה שנות צמיחה באות לקיצן עם סוף עידן רכבי הדלק והתחלת עידן הרכב החשמלי. האנליסטים של מגזין העסקים מעריכים שהשיא של רכבי הדלק מאחורנו.

עם כניסתו של ביידן לבית הלבן, צפינו בשינוי גישה משמעותי בכל הנוגע לתחבורה באמריקה, בעלת השפעה משמעותית על ישראל, והן לעולם כולו – כחלק מהניסיון של הממשל בארצות הברית לרתום את הכלכלות המובילות בעולם לשיתוף פעולה בין יבשתי ורב מגזרי בהתמודדות עם משבר האקלים.

בתוך כך, שלוש חברות הרכב הגדולות בארה״ב – פורד, ג׳נרל מוטורס וקרייזלר – הצטרפו לכיוון החדש והצהירו במשותף על כך שתוך עשור, לפחות ארבעים אחוזים מהרכבים החדשים בארה״ב יהיו חשמליים (במידה זו או אחרת).

כמובן, ארה״ב נמנעה בינתיים מקביעת תאריך לאיסור מכירת רכבי בנזין ודיזל חדשים. כמו כן, נראה כי לוח הזמנים עליו מצהירות החברות הגדולות הוא אטי בהרבה מהמציאות: רוב מומחי הרכב החשמלי צופים שינוי מהיר בהרבה של שוק הרכב, ובפרט מכירות הרכבים החדשים. בין היתר, יש שציינו כי אם עד 2028 רוב מכירות הרכב לא יהיו של רכבים חשמליים, ״אין עתיד ליצרניות הרכב של אמריקה״.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

ואכן, ניתוח שנעשה על ידי בלומברג ופורסם לאחרונה מראה שככל הנראה, שיא מכירות הרכבים המונעים במנוע בעירה פנימית, משמע דיזל ובנזין, היה בשנת 2017. מה שמשנה עכשיו הוא בעיקר הקצב בו ישתלטו הרכבים החשמליים על מכירות הרכבים החדשים.

זול, יותר זול, הכי זול

רכבים חשמליים עדיין יקרים יותר מרכבי בעירה פנימית במעמד הקנייה. אמנם עלות התחזוקה וההנעה המינימלית הופכת את עלות האחזקה הכוללת לנמוכה יותר ומשתלמת יותר, אך מחיר הייצור והרכישה שלהם עדיין גבוה משל הנעה בדלק מאובנים. גם עובדה זו תשתנה, תוך שנים ספורות.

לפי בלומברג, באירופה רכבים חשמליים המונעים בסוללה כבר כמעט מגיעים לשוויון בעלות מול רכבי בעירה פנימית, כך שחיים עם רכב חשמלי הם כבר עכשיו זולים יותר מחיים עם רכב בנזין.

רכבים חשמליים מחוברים לעמדות טעינה בסמוך לשביל אופניים באמסטרדם.
arkanto / Shutterstock.com

העלייה ביכולות ייצור הסוללות בעולם, במקביל לטכנולוגיית ייצור שמשתפרת, מפחיתה משנה לשנה את עלות הייצור שלהן. חשוב לזכור שרק בעשור האחרון המחיר נחתך פי עשרה, וב-2020 המחיר לקילוואט ירד בעוד 13 אחוזים. המרוץ לסוללה היעילה ביותר הוא המרוץ המרכזי כעת בעולם הרכב, שעשוי להכריע מי הן החברות שישלטו בשוק בעוד כעשור. גם הליך הייצור וההרכבה עצמם מתייעלים, מה שמוזיל עוד את העלויות לצרכן.

ומי יתחשמל קודם?

בניגוד לאמונה ובניגוד לדגש ששמות היום החברות על הרכב הפרטי – נראה שהרכבים הפרטיים שלנו יהיו מהסקטורים האחרונים לעבור לחשמל באופן מלא. החשמול של אוטובוסים ושל רכבים קטנים (דו- ותלת-גלגליים) הוא כבר עכשיו מהיר יותר, ונראה שהמגמה הזו תימשך.

כבר עכשיו, כמעט 40% ממכירות האוטובוסים ו-44% ממכירות הרכבים הקטנים הם של דגמים חשמליים. מנגד, רק אחד מכל עשרים וחמישה רכבים פרטיים בעולם שנמכרים בעולם היום הוא חשמלי. עם זאת, עד 2040 שני שלישים מכל הרכבים החדשים, בכל המגזרים, צפויים להיות מונעים באמצעות חשמל.

לפי בלומברג, על מנת שתחבורת העולם תצליח לעמוד ביעד של ״נטו אפס״ פליטות גזי חממה ב-2050 וכל הרכבים יונעו באמצעות חשמל (או מקורות דלק אחרים לא מזהמים), לפחות 60% מהמכירות צריכות להיות של רכבים חשמליים עד סוף העשור. בתרחיש בו אין השקעה נרחבת במטרה להגיע ליעד המדובר, עד שנת 2050 עדיין שניים מכל חמישה רכבים על הכביש יצרכו דלק מזהם.

לפי הדו״ח, יש לנקוט צעדים דחופים על מנת להאיץ את מעבר התחבורה לחשמל. בין היתר, על האנושות להימנע מייצור של רכבים מזהמים אחרי 2035 (וגם אז, יהיו רכבים שנצטרך להוריד אקטיבית מהכביש במהלך שנות ה-40).

שינוי מדיניות מהיר ואגרסיבי

מהנתונים עולה אמת ברורה, גם אם כואבת – ללא שינוי מהיר ודרמטי במדיניות וברגולציה, וללא השקעה מאסיבית בתשתיות תומכות ובתמריצים לכך, יהיה בלתי אפשרי להגיע לאיפוס פליטות של גזי חממה עד אמצע המאה, מהלך שנועד להאט את התפתחות האסון האקלימי של העשורים הקרובים.

נכון להיום, ממשלת ישראל טומנת את ראשה בחול בכל הנוגע למשבר האקלים בכלל ולתחבורה חשמלית בפרט. המדינה לא מציעה תמריצים משמעותיים להפיכת התחבורה המסחרית, הפרטית או הממשלתית לחשמלית וגם לא פועלת בצורה מספקת להגדלת ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות.

על ידי הגדלת יעדי ייצור האנרגיה הנקייה בישראל, יחד עם הגדלת ההספק המיוצר, תוכל המדינה להקטין משמעותית את המרכיב העיקרי בתרומתה של המדינה למשבר האקלים – פליטות גזי חממה מאנרגיה. מעבר מאסיבי ומהיר של התחבורה בישראל לחשמל תקטין הן את פליטות גזי החממה, הן את זיהום האוויר במרחב בו אנחנו חיים, וגם תוכל לפתור את בעיית האגירה הנלווית לייצור מאסיבי של חשמל מאנרגיית השמש, שהיא המקור המתחדש העיקרי במדינה.

אך נראה שמשרדי הממשלה הרלוונטיים (אנרגיה, תחבורה, כלכלה, הגנת הסביבה ולא רק הם) לא מרחיקים רואי בתכנון – ורק לאחרונה גילינו שוועדת אדירי 2 (הוועדה לבחינת מדיניות הגז הישראלית), עדיין בטוחה שבגז מחצבים יש היתכנות כלכלית, וממליצה למדינה להשקיע בגז במקום להפוך את החשמל (והתחבורה) שלנו לנקיים יותר. בלי הפנמה של המציאות ושינוי המדיניות בהתאם לכך, ישראל תמשיך להישאר מאחור בהתמודדות עם משבר האקלים.

מאמרים נוספים

6 תגובות

  1. אם האנושות תיקח את נושא האקולוגיה / זיהום האויר ברצינות הראויה , צריך לעשות את זה מיד . זה אומר מעבר לרכיבה באופנים , הצריכה חייבת לרדת דרמטית , הסתפקות במועט , והקטנת הילודה באופן דרמטי . והמעטת צריכת מוצרים מן החי . תודה על ההקשבה

  2. מימן זה העתיד, אבל סוללות זה ההווה. כרגע הפקת מימן על כדור הארץ היא יקרה, לא יעילה ומזהמת. ברגע שזה ייפתר יהיה על מה לדבר.

  3. מימן זה הפתרון. הסוללות החשמליות שנגמרות נטמנות באדמה זה זיהום נוראי. יש שריפות בהטענה ולא פתרו בעיית קרינה.
    כמו כן תחנות כח מזהמות. לכן מימן זה הפתרון ורכבים היברידיים. רוב הזיהום בעולם זה תעשיות וכריתת עצים ועל זה לא מדברים.

    1. לגבי הבטריות הכוונה למחזר כמו כן הרכב הכימי של הבטריות הולך להשתנות כך שהן יהיו יותר קלות ויותר יעילות. גם אלה ימוחזרו. לגבי המימן יש קשיים אך גם בפיתוח.

    2. סוללות שגמרו את חייהן. בדרל כלל לאחר כ10 שנים!
      ממוחזרות ב100 אחוז.
      יצור ושינוע מימן דורש הרבה אנרגיה.
      זה מנוע שמתאים לרכבים גדולים. משאיות וציוד מכני הנדסי כבד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button