לא בטוח שאתם מודעים לכך, אבל כנראה שכבר יצא לכם לראות את אחד מהרכבים החשמליים שחברת יו.די.אס אינטרנשיונל בע"מ מייבאת לישראל – מדובר ברכבים חשמליים עירוניים זעירים מתוצרת סין, שמציעים בדרך כלל שני מקומות ישיבה ונכללים תחת קטגוריה L7e – מה שאומר שמותר להם לנוע בדרכים עירוניות בלבד.
למרות שהם מורשים לנוע רק בדרכים עירוניות, הרכבים שמוגדרים תחת קטגוריה L7e עדיין מצריכים רישיון נהיגה (בדרגת B), מעבר מבחן רישוי שנתי לרכב (אגרה בעלות מזערית של 45 ש"ח בלבד) וביטוח.
לחברה, שמשווקת בין השאר גם פתרונות שינוע חשמליים, גם 4 דגמי רכבים חשמליים – שניים עירוניים זעירים – ליצ'י, שמציע טווח נסיעה בין 70-100 ק"מ, מהירות מירבית עד 70 קמ"ש ותג מחיר העומד על 40,000 ש"ח, סאן שיי M2, שמציע טווח נסיעה של כ-120 ק"מ, מהירות מירבית עד 80 קמ"ש ותג מחיר העומד על 46,000 ש"ח, ושניים חשמליים מהמותג האמריקני סנטרו (מיוצרים בסין) המיועדים לשימוש מסחרי – מטרו, שמציע טווח נסיעה בין 120-200 ק"מ (תלוי בגודל הסוללה הנבחר) מהירות מירבית עד 85 קמ"ש, 3 תצורות מרכב ותג מחיר העומד על 80,000 ש"ח.
הדגם הרביעי הוא הלוגיסטאר 200, גם הוא ממותג סנטרו, ובשונה משלושת הדגמים האחרים שהצגנו עד עתה, הלוגיסטאר 200 מוגדר תחת קטגוריה N1, מה שאומר שהוא רשאי לנוע בצורה חוקית גם על כבישים בין-עירוניים. הלוגיסטאר 200 מגיע למהירות מירבית של עד 100 קמ"ש ומציע טווח נסיעה ממוצע של כ-180 ק"מ. כמו דגם המטרו העירוני, גם הלוגיסטאר 200 מוצע בשלושה תצורות מרכב.
כעת, מתרחב היצע דגמי הרכבים החשמליים הזעירים עם תחילת השיווק של הפוני, שמיוצרת בסין על ידי חברת BAW השייכת לקבוצת BAIC שמייצרת מגוון גדול של רכבים, החל מרכבי שטח ועד אוטובוסים.
הפוני נראה כמו שדרוג רציני ביחס לרכבים החשמליים שהביאה היבואנית עד כה לישראל: מבחינת ביצועים, אפשר לספר שהפוני מצויד בסוללה בנפח 13.7 קוט"ש שמייצרת טווח נסיעה של כ-170 ק"מ, זמן הטעינה אורך בין 6-8 שעות בשימוש במטען ביתי רגיל, והמהירות המירבית עומדת על עד 100 קמ"ש. למרות שמדובר ברכב חשמלי זעיר, מציע הפוני רשימה די מרשימה של מערכות בטיחות ועזר לנהג כמו ABS, מערכת לחלוקת עומסי בלימה, מצלמת 360, חיישני רוורס ואפילו בקרת שיוט.
מה שקצת פחות מחמיא בעייננו זו העובדה שהפוני מצויד בכרית אוויר אחת בלבד, לנהג.
תא הנוסעים כולל שני מקומות ישיבה, צמד מסכי תצוגה דיגיטליים שמתמזגים לאחד וחיבור בלוטוס ו-USB. תא המטען מפתיע בגודלו, עם נפח מוצהר של 750 ליטרים ועם אורך של 315 ס"מ ורוחב של 150 ס"מ בלבד, מדובר בפתרון המושלם למי שסובל ממצוקת חנייה.
לפוני אחריות יבואן מלאה למשך 24 חודשים.
שאלת מיליון הדולר
לא פעם, כשמגיע לישראל רכב חשמלי במחירים האלו, אנחנו שואלים את עצמנו האם אנחנו חושבים למי הרכב מתאים, והאם מישהו היה רוכש רכב שכזה כרכב שני בבית, או כרכב לרווקים וזוגות צעירים. גם הפעם עלה הדיון לגבי הפוני – האם זה הגיוני לרכוש אותו כרכב שני בבית?
היתרונות:
- מדובר ברכב חדש מ"הניילון" שעולה פחות מ-70 אלף ש"ח בלבד – זול יותר מכל רכב בעירה פנימית או חשמלי חדש שמשווק היום בישראל.
- האחזקה שלו זולה באופן משמעותי ביחס לרכבים אחרים.
- מימדיו קטנים במיוחד מה שמקל על מציאת חנייה.
החסרונות:
- מדובר ברכב חשמלי זעיר במחיר של 69,000 ש"ח – ונשאלת השאלה – האם אין חלופות יותר טובות במחיר זול יותר?
- לפוני אין טעינה מהירה, מה שמגביל משמעותית את טווח השימושים בה.
- הפוני מציעה שני מקומות ישיבה בלבד ואינה מורשת לצאת מהעיר.
- כרית אוויר אחת לנהג בלבד – הנוסע לא חשוב?
נכון לעכשיו, הדיון נותר בעינו – האם רכבים כמו הפוני יכולים לשמש כרכב שני במשפחה? חלק יגידו שעדיף כבר לקנות קורקינט או קטנוע לשימוש עירוני – אבל צריך לקחת בחשבון שמדובר בכלים שהמשתמש בהם נמצא בסיכון גבוה הרבה יותר וחשוף לפגעי מזג האוויר – מה גם, שבאופציה הראשונה רוכבים לא מבוטחים ובמקרה של תאונה אין כל כך את מי לתבוע.
על פניו, סגמנט ה"מיקרו" חשמלי היה יכול ללכת טוב בערים הגדולות וביישובים עירוניים בישראל – אבל בפועל, לא ראינו את זה עדיין קורה למרות שהדגמים שמביאים ב-יו.די.אס נמצאים כאן כבר כמה שנים.
בסין מדובר בלהיט – אז למה פה לא?
אולי אם הרכבים הזעירים היו נמכרים במחירים נגישים יותר, היינו מצפים לראות הרבה יותר מהם על הכבישים.
ומה אתכם? הייתם רוכשים לעצמכם את הפוני או רכב חשמלי זעיר אחר? שתפו אותנו בתגובות.
רכב מעניין מאד נסעתי בו נכמד מה לגבי ביטוח וכבישים בין עירוניים
אני לא רואה מציאות שקשישים קונים רכב כזה יקר, אולי נשים שבעלם עשיר ומפנק כן אבל כמה כבר כאלה יש.
ממתין לסיטי טרנספורמר
מאיפה קונים אותו לא מצאתי בגוגל
הפרסומת מעולה אך אותי זה לא קונה , הרכב כנראה מותאם עד גיל מסויים , מעבר לאותו גיל גודלים , מה יעשו הגדולים ברכב קוביה .