קרס (Ceres), ארגון אמריקאי ללא מטרות רווח ששם לעצמו מטרה לקדם עתיד בר-קיימא הקים לפני מספר שנים את איחוד תאגידי הרכב החשמלי שפועל במטרה להרחיב את שוק הרכב החשמלי ולעודד את המעבר העולמי לתחבורה מבוססת אנרגיה חשמלית.
בשבוע האחרון הצטרפו מספר חברות ענק לאיחוד – אמזון, איקאה, DHL וסימנס הן רק חלק מרשימה הולכת וגדלה של תאגידים וחברות שהחליטו לשנות כיוון ולהשקיע בקידום המעבר לתחבורה חשמלית.
באיחוד מאמינים שאימוץ תחבורה חשמלית בקנה מידה עולמי "הוא מרכיב מפתח בהתמודדות עם משבר האקלים", ומקווים שהחברות החדשות יממשו את ההבטחה ויעברו לתחבורה מבוססת חשמל לצורך משלוחי הסחורות שלהן.
לא רק אחריות ירוקה
בין היתר מציינים בחברה את הצורך לגייס את העולם העסקי ואת יצרניות הרכב על מנת להגביר הן את הדרישה והן את היצור של דגמים מגוונים יותר, המתאימים גם למגזר התעשייתי, בעזרת "הדגמת קנה המידה ורוחב הדרישה מצד התעשייה" ובעזרת תמיכה במדיניות אקולוגית.
בשורה התחתונה, הם אומרים, חברות ייצור הרכב חייבות לייצר יותר דגמים חשמליים ובמספרים גדולים יותר על מנת שיקרה שינוי אמיתי.
בקרס מציינים שלעסקים יש "מניע כלכלי ברור" למעבר לתחבורה חשמלית, בזכות החיסכון בהוצאות על דלק ותחזוקה, פליטות נמוכות יותר, אי תלות במחירי הנפט המשתנים וכמובן – ההטבות והתמריצים הכלכליים שממשלות מעניקות היום, שאולי לא יהיו כשרכבים אלו יהיו הנורמה.
תחבורה, חקלאות ואנרגיה
קרס, הקרויה על שם אלת התבואה הרומית, היא חברה ללא מטרות רווח שהוקמה על ידי קבוצת משקיעים ופעילי סביבה בשנת 1989 לאחר אסון הנפט של אקסון ואלדז, בו נשפכו כרבע מיליון חביות נפט (41 מיליון ליטר) גולמי מול חופיה הדרומיים של אלסקה – האירוע השני בחומרתו בחופי ארה"ב אחרי שפיכת הנפט העצומה של 2010 ע"י BP.
קרס שמה לעצמה כמטרה לעבוד מול קובעי המדיניות, חברות שונות ומשקיעים עצמאיים מתוך מחשבה שאלו יוכלו לייצר את המומנט הכלכלי-חברתי הדרוש על מנת להוביל שינוי רחב. בשלושים שנות פעילותה עזרה החברה בפיתוח מנגנוני הבקרה הסביבתיים השונים המונהגים היום ברחבי העולם, והייתה שותפה בניסוח מדיניות סביבתית בכמעט מחצית ממדינות ארצות הברית.
לאור המידע מהשנים האחרונות שמכתיר את התחבורה כמקור העיקרי לזיהום אוויר בארה"ב, בקרס החליטו להתמקד בחזית זו (יחד עם קידום חקלאות אקולוגית ואנרגיות מתחדשות) ולגייס את ענקיות הכלכלה האמריקאיות לצורך קידום השינוי.
מי במשחק?
החברות המובילות את איחוד תאגידי הרכב החשמלי הן מהחברות עם ציי הרכב הגדולים בארצות הברית: אמזון, AT&T, DHL, Clif Bar, Consumers Energy, Direct Energy, IKEA, LeasePlan, Lime וסימנס. זהו כמובן הישג עצום לקרס שעד כה לא הצליחה להשתלב בשיח ציבורי רחב ומקבלת כעת חשיפה אדירה.
"כחלק מההתחייבות שלנו למלחמה במשבר האקלים, שכוללת גם רכישה של מאה אלף רכבים חשמליים מריביאן והתחייבות לאפס פליטות במחצית מהמשלוחים שלנו עד שנת 2030, אנחנו דוחפים אל עתיד בר קיימא, אך לא מסוגלים לעשות זאת לבד" אמרה קארה הארסט, ראש תחום הקיימות העולמית באמזון. "אנו מסתכלים קדימה ומחפשים שותפים למימוש החזון של איחוד התאגידים על מנת לפתח את הדרכים הטובות ביותר להגשמת המחויבות לתחבורה ירוקה"
החידוש המשמעותי באיחוד החדש ובהצהרות שאנו מקווים שעוד יתממשו בשנים הקרובות הוא ההתחייבות לשיתוף פעולה בין חברות. ארבע התחייבויות מרכזיות עומדות בלב האיחוד והן:
- ייצור יותר דגמי רכב חשמליים במספרים גדולים יותר
- הגדלת שוק הרכב החשמלי
- קידום מדיניות תומכת והסרת חסמים למעבר לתחבורה חשמלי
- למידה ושיתוף בין חברות במטרה לייעל את השימוש התעשייתי של רכבים חשמליים
והשאלה היחידה שנותר לשאול היא – האם ומתי נזכה לראות בין החברות גם שגרירות ישראליות?