תערוכת EICMA 2024: זירו מציגה שני דגמים חדשים, זירו XE וזירו XB.
עד עתה כלל ליין המוצרים של זירו דגמים יקרים שעלותם הייתה גבוהה יותר מ-10,000 דולר. בעתיד, כך על פי זירו, זה הולך להשתנות. החברה האמריקנית מבטיחה ליין חדש של דגמים דו-גלגליים חשמליים, שהמשותף להם יהיה שהם יעלו פחות מ-10,000 דולר. בשורה חשובה לענף הדו-גלגלי חשמלי שכל כך צריך את זה.
זירו היא נכון להיום החברה הגדולה ביותר שמייצרת רק אופנועים חשמליים ולאחר ההודעה על פשיטת הרגל של אנרג'יקה, אפשר לומר שזירו מובילה, די לבדה, את ענף התחבורה הדו-גלגלית חשמלית.
הדגמים החדשים של זירו מזכירים לנו מאוד את הדגמים החשמליים של סורון (SurRon), הזירו XB מזכיר את הסורון לייט-בי והזירו XE מזכיר את הסורון אולטרה בי.
זירו XB
הזירו XB הוא אופנוע "פלייבייק" חשמלי מינימליסטי וקליל – במשקל של בסה"כ 63 ק"ג. הזירו XB מגיע עם תאורה, אך לא בטוח בכלל שהוא יהיה מורשה לרכיבה על הכביש הציבורי. זו גם כנראה הסיבה לתג המחיר המאד אטרקטיבי שהוא מקבל – הזירו XB עולה 4,195 דולר בלבד.
ההספק המירבי של המנוע החשמלי של הזירו XB עומד על כ-10 כ"ס אבל תסתכלו על המומנט – 38 קג"מ וברכיבה בסינגלים צפופים, באמת שלא צריך יותר מזה. הזירו XB מגיע למהירות מירבית של 47 ולטווח רכיבה של כ-65 ק"מ במהירות של כ-50 קמ"ש. במידה והמהירות עולה, כך תעלה המהירות בה יתקצר טווח הרכיבה.
הסוללה של הזירו XB נשלפת, ניתן להוציא אותה מהאופנוע החשמלי או להטעין ישירות, וזמן הטעינה צפוי לעמוד על כ-3 שעות או להחליף את הסוללה הריקה בסוללה נוספת מלאה ולהמשיך ליהנות.
בולמים זה אחד הרכיבים החשובים ביותר באופנוע בכלל ובאופנועי שטח בפרט, על אחת כמה וכמה באופנועי שטח שמיועדים לרכיבת אנדורו כמו הזירו XB.
הפלייבייק החשמלי החדש של זירו מגיע עם מזלג קדמי הפוך עם מהלך מתלה של 195 מ"מ ואפשרויות כיוון מלאות ובולם אחורי עם מהלך מתלה של 176 מ"מ שגם הוא מתכוונן לחלוטין.
גובה המושב של הזירו XB, שמגיע עם גלגלי 19 אינטש מקדימה ומאחורה עומד על 832 מ"מ, מה שאומר שגם רוכבים נמוכים יותר ירגישו עליו בבית. הפלייבייק החשמלי החדש שלהם מגיע אפילו עם צג קטן בגודל 2.4 אינטש שכולל לא מעט פונקציות:
שלושה מצבי רכיבה (אקו, סטנדרט וספורט), בקרת מדרון שנועלת את הכלי במקום בירידה / עלייה חזקה, ובקרת אחיזה ניתנת לניתוק, כיוון אחזור האנרגיה, חיישן שמדומם את הכלי בעת נפילה, כיוון אספקת המומנט, בקרת אחיזה ועוד.
היה אפשר לחשוב שבמחיר של 4,195 דולר אנחנו צריכים להגיד תודה שיש איפה לשבת, אבל נראה שבזירו חושבים אחרת.
זירו XE
בעוד שהזירו XB נראה כמו פלייבייק לכל דבר ועניין, הזירו XE נראה כמו אופנוע אנדורו פרופר שמציע ביצועים משודרגים באופן משמעותי – ההספק המקסימלי עומד על כ-20 כ"ס, המומנט על 64 קג"מ וטווח הרכיבה על 100 ק"מ (במהירות שלא עולה על 50 קמ"ש).
עם העלייה בביצועים, כך גם העלייה במשקל – הזירו XE שוקל 101 ק"ג. העלייה בטווח הרכיבה התאפשרה בזכות סוללה גדולה יותר, מה שבא לידי ביטוי גם בזמן טעינה ארוך יותר. כדי לטעון את סוללת הזירו XE ידרשו 5.5 שעות, שעתיים וחצי יותר מבזירו XB.
הזירו XE מציע גם כן מזלג קדמי הפוך ובולם אחורי בעלי אפשרויות כיוון מלאות, עם מהלך משודרג ביחס לזירו XB – מהלך של 215 מ"מ מקדימה ומהלך של 248 מ"מ מאחורה.
הזירו XE מגיע עם גלגל 21 אינטש מקדימה וגלגל 18 אינטש מאחורה, מידות סטנדרטיות של אופנועי אנדורו, מה שאומר שזו לא תהיה משימה קשה למצוא עבורו צמיגים. כמו בזירו XB, גם הזירו XE מגיע עם צג קטן דרכו אפשר לבחור מצבי רכיבה ולהפעיל את הפונקציות השונות. גובה המושב גם הוא עולה, עלייה משמעותית מ-832 מ"מ בזירו XB ל-900 מ"מ בזירו XE.
וכמובן שכל השדרוגים / תוספות האלו לא באים בחינם וגם המחיר עלה בהתאם – עלותו של הזירו XE נקבעה על 6,495 דולר, 2,300 דולר יקר יותר מהזירו XB.
בתקופה האחרונה חזרנו והדגשנו שענף התחבורה הדו-גלגלית חשמלית מקרטע בלשון המעטה ושהאור בקצה המנהרה מגיע מכיוון דגמי השטח הקלים – העובדה שגם בזירו, יצרנית הדו"ג החשמלי המובילה בעולם, מזהים את המגמה, מחזקת עוד יותר את התחושה שלנו.
(תמונות כתבה: Simon Palfrader)
הבעיה שיבואן בארץ שזירו בחרה בעייתי, למרות שזה יבואן גדול, אז הייתי חושב פעמיים לקנות זירו עד שלא יסדרו את העניין עם יבואן רשמי
ורק. מטרו בלתי נסבלים. לא נותנים שירות לזירו והשירות רע (מרכז שירות בודד בכפר סבא).