fbpx

מצהוב לירוק: ההסעה לבתי הספר בארצות הברית הופכת חשמלית

יותר ויותר ערים מחליפות את האוטובוסים הצהובים זוללי הדיזל בדגם חשמלי לרווחת בריאות התלמידים והסביבה. בהתמודדות עם פרויקט יקר במיוחד, ספקית חשמל משמעותית בארצות הברית נרתמת לעזרה.

אמנם אנחנו לא גולשים על סקייטבורד מעופף עם נעליים שסוגרות את עצמן והעולם לא נראה לנו עתידני כפי שנראה ליוצרים של ״בחזרה לעתיד״ בשנות השמונים, אך הרבה מאד השתנה בארצות הברית בעשורים האחרונים בזמן שדבר אחד נשאר קבוע – לבית הספר נוסעים באוטובוס הסעות צהוב.

כעת עם התקדמות הטכנולוגיה וקריאה לשינוי עולם התחבורה כחלק מהתמודדות עם משבר האקלים גם פיסות ההיסטוריה הצהובות רואות את קצה הדרך כשיותר ויותר בתי ספר (דרך המחוזות ששייכים אליהם) מחפשים חלופות לאוטובוסים הותיקים בעלי טרטור המנוע והריח ההיסטוריים, באוטובוסים חדשים המונעים באמצעות חשמל.

מספר מחוזות כבר מחוזות יזמו את השינוי המתבקש, מתודלקים בהוכחות מהשנים האחרונות לכך שחשיפת הילדים לגזי המפלט פוגעת הן בבריאותם והן בביצועים הלימודיים של הילדים ובמטרה להצטרך למאמץ העולמי הגובר להפחית את עלויות הדלק והתחזוקה של רכבי ההסעות.

עלות אוטובוס חשמלי: פי 2-3 ממקבילת הדיזל

המכשול העיקרי בסיפור נובע מכך שאוטובוסים חשמליים יקרים מאד, לפחות פי שניים עד שלושה יותר מאשר אוטובוסים המונעים בדיזל, וזה עוד לפני שהוספנו את עלויות ההתקנה של תשתית הטעינה.

כדי להמתיק את הגלולה בוצעו מצד מספר מחוזות מהלכים שנועדו להקל על העלויות: החל מהשגת מענקים המיועדים לרכישה ועד פניה לחוזים המסדירים את הפעלת מערך ההסעות מול הספקים השונים והבטחות לשיתוף פעולה לאורך שנים. הדאגה הסביבתית אף הביאה מספר ספקיות אנרגיה ושירותים לתמוך ביוזמות.

בדצמבר האחרון הודיעה חברת האנרגיה דומיניון (Dominion Energy) מוירג׳יניה שתתמוך ותממן רכישה של חמישים אוטובוסים חשמליים שיסופקו מאחת מחברות ייצור אוטובוסי ההסעות הותיקות במדינה Thomas Built Buses וישמשו לא פחות משישה עשר מחוזות בסביבת העיר ריצ׳מונד במדינה, בתור התחלה. 

חברת דומיניון מספקת חשמל לבערך שבעה וחצי מיליון לקוחות ב-18 ממדינות ארצות הברית ותממן בעצמה את הקמת התשתיות הכלולות בפיתוח צי חשמלי שכזה. כחלק מהתכנית החברה תספוג את הפרש המחיר בין כל אוטובוס חשמלי לכזה המונע בדיזל אם הוא יעמוד על 200 אלף דולר או יותר, כמחצית ממחיר אוטובוס חשמלי היום.

חלק מההתמודדות עם משבר האקלים

״תחבורה היא הגורם המוביל לפליטת גזי חממה״ אמר מארק ווב, לשעבר סגן הנשיא בדומיניון וראש המחלקה ליזמות וחדשנות בריאיון. עוד הוא ציין שהיוזמה הנוכחית היא חלק מהמאמץ של החברה להפחית פליטות גזי חממה. הודעה זו הייתה רק השלב הראשון בתכנית של דומיוניון, שרוצה להגדיל את מספר האוטובוסים החשמליים בארצות הברית כך שעד שנת 2030 כל האוטובוסים החדשים בה יהיו חשמליים.

האוטובוסים שייוצרו כעת בתומאס מסוגלים לנסוע כמאתיים קילומטרים בממוצע לסוללה מלאה ובעלי מנוע עם הספק של 220 קילוואט-שעה. ״אנו לא ממציאים את הגלגל, אלא רק מתאימים אותו לצרכים החדשים שנוצרו״ אמר נשיא דומיניון קיילי אדגרלי.

היצרנית האמריקאית מתכננת ובונה את האוטובוסים שלה לא רק בהתאם למוכתב לה מדיימלר, שרכשה אותה לפני 22 שנים, אלא גם בשיתוף הטכנולוגיה של חברת פרוטרה (Proterra), יצרנית מקומית של אוטובוסים חשמליים וסוללות. פרוטרה בעצמה חתמה על חוזה לאספקת אוטובוסים חשמליים למאה ערים בארצות הברית וקנדה.

פחות זיהום ויותר מוזיקה

מבט אחורי על אוטובוס חשמלי של חברת Proterra להסעת תלמידים בצבע צהוב מקדים וכחול מאחור
אוטובוס חשמלי להסעת תלמידים של חברת Proterra

כעשרים ושישה מיליון תלמידים נוסעים בארצות הברית לבית הספר בעזרת 485 אלף אוטובוסים שמצטברים יחד לצי האוטובוסים הגדול באמריקה. על אף שאוטובוסים חשמליים הם לא המצאה חדשה וכבר מזמן לא רק על נייר השרטוט צי ההסעות לבתי הספר מתקשה להפנים ולאמץ את השינוי.

הסיבה לכך נעוצה בתג המחיר: בעוד שהחיסכון בדלק ובתחזוקה הנעוצים בהחלפה של אוטובוס תיירותי שיכול לנסוע 80 אלף קילומטר בשנה בממוצע הופך אותה למשתלמת, מהלך דומה באוטובוסים של בתי ספר שנוסעים רק רבע ממרחק זה בשנה אינו משתלם לאף בית ספר. לכן במקומות רבים מסתמכים על מענקים שיכולים להינתן על ידי המדינות בזכות ההסכמים שנחתמו עם פולקסווגן או על תמיכת חברות כמו דומיניון ופרוטרה.

האוטובוסים החשמליים גם שקטים לחלוטין במהירות הנמוכה משלושים קמ״ש, מה שמפחית את זיהום הרעש הסביבתי על אף ההוספה של קול מלאכותי בהתאם לתקנות האמריקאיות בנושא, דבר שדווקא שוקלים לאמץ בחברות על מנת לשפר את חיי הקהילה. באופן תיאורטי תלמידים בבתי הספר האמריקאים יוכלו בקרוב לנסוע לבית הספר הקרוב אליהם כשהאוטובוס משמיע שירי ילדים נוסטלגים ולמעשה כל מנגינה שיבחרו בקהילה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button