fbpx

חברת המשאיות החשמליות Xos Trucks מגיעה להנפקה ציבורית

5 שנים אחרי הקמתה, ועם פלטפורמה חשמלית שמשרתת את UPS וחלק מהבנקים בארה״ב, Xos Trucks מתחילה להיסחר בנאסד״ק. ההגעה המהירה לשוק ההון התאפשרה בזכות מיזוג עם חברת SPAC, בתהליך שהופך לחיוני עבור חברות הרכב החשמלי שזקוקות להון, ומהר.

בזמן שכולנו מחכים למשאית של טסלה, חברת ההזנק מצפון הוליווד, Xos Trucks, המייצרת פלטפורמות למשאיות חשמליות גדולות למטרות מסחריות, נכנסת לתחרות אחרי שהונפקה בבורסה בשבוע שעבר. Xos הצליחה להגיע להנפקה אחרי מיזוג עם חברת נקסט-ג׳ן (NextGen), חברת SPAC, המשמשת כקרש זינוק לחברות אל תוך המסחר הציבורי. בזכות המיזוג, זכתה Xos לשווי שוק מוערך של שני מיליארד דולר.

Xos, בדומה לחברות הזנק רבות בתחום, מתמקדת בייצור של פלטפורמות חשמליות. אך Xos מכוונת לרכבים גדולים – רכבי משלוחים, משאיות גדולות ואפילו רכבי עבודה. זאת אולי בניגוד לכיוון בו ממוקדת התעשייה כעת, של התמקדות ברכב הפרטי כסקטור שיניע את השינויים בתחבורה. 

המיזוג הנוכחי הוא עוד אחד בסדרה של מיזוגים שנעשו בעולם הרכב, שעזר לחברות קטנות רבות להפוך לציבוריות ולהתחיל להיסחר בבורסה, וכך להגדיל את הונן ולשקף את ההבטחה הגלומה בהן. המיזוג הנוכחי אפשר ל-Xos גישה להון בשווי 575 מיליון דולר כבר עכשיו, עם עוד 220 מיליון דולר בהשקעה על ידי קבוצות נוספות הקשורות למשאיות חשמליות, כמו ג׳אנוס הנדרסון (Janus Henderson) ותומפסון טראק סנטר (Thompson Truck Center).

עד מאתיים מייל לרכבי משלוחים

ואן משלוחים חשמלי של Xos Trucks בשירות חברת UPS בנסיעה בארצות הברית
Xos Trucks בשירות UPS (צילום: Xos Trucks)

הגעתה של Xos לבורסה אינה מפתיעה – החברה כבר התחילה לייצר רכבי משלוחים חשמליים ל-UPS וללומיס (Loomis), והצליחה ללכוד את עיניהם של רבים בתחום במהלך השנים האחרונות כחברה מבטיחה למדי. בינתיים החברה פועלת רק בארצות הברית, אך נדמה שהיא פורצת לתודעה בדיוק בזמן – כשחברות פרטיות וממשלתיות כאחד מחפשות לחשמל את ציי הרכבים שלהן.

Xos מציעה היום, בגדול, ארבע סוגי רכבים או פלטפורמות חשמליות – מלגזה חשמלית, שני דגמים של וואן חשמלי (שעוצבו עבור UPS ועבור לומיס) ומשאית חשמלית – כולם זמינים בהזמנות מיוחדות של ציים, ולא כדגמים יחידים. 

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

על פי אתר החברה, הפלטפורמה החשמלית שלה, המבוססת על שני תאי סוללות שנמצאים על הציר המרכזי, מאפשרת טווח נסיעה של 160 קילומטרים עבור רכבי משלוחים בגודל בינוני. עם זאת, ניתן להוסיף עוד לפחות שני תאי סוללות הניתנים לשליפה, מה שמאפשר הכפלה של טווח הנסיעה. עבור המשאית הגדולה טרם פורסם מפרט.

היתרון בתאי הסוללות של Xos הוא היותם ׳אוטונומיים׳ – הם בעלי מערכת קירור נפרדת ועצמאית ויכולים להתחבר ולהתנתק בקלות לתאים צדדים בפלטפורמה החשמלית, כך שיכולים לאפשר גמישות לחברות המפעילות ציי רכבים לטווח קצר שזקוקים להארכת טווח באופן מהיר או נקודתי, בעלות נמוכה יחסית. 

רק בת 5 וכבר מייצרת משוריינים

המייסדים של חברת Xos Trucks ליד שתי משאיות חשמליות של החברה
מייסדי החברה, דקוטה וג׳יו (צילום: Xos Trucks)

Xos הוקמה בשנת 2016, על ידי דקוטה סמלר וג׳יו סורדוני, שכיכבו לאחרונה ברשימת ׳30 מתחת ל-30׳ של פורבס. ״התכוננו להקים חברה שמשימתה היא להוציא את הפחמן מתחבורה באמצעות עיצוב, הנדסה ופיתוח של רכבים מסחריים מתוכנני מטרה״ אמר סמלר, שמשמש כמנכ״ל החברה, בהצהרה לתקשורת. ״המטרה שלנו היא לספק ללקוחות אלטרנטיבה עדיפה לרכבי דלקים פוסיליים מסורתיים״.

בזכות המיזוג הנוכחי, Xos תוכל להרחיב את יכולות הייצור שלה תוך שימור חטיבת הפיתוח. ג׳ורג׳ מטסון, העומד בראש נקסט-ג׳ן, יצטרף לצוות ההנהלה של חברת המשאיות החשמליות. סמלר יישאר מנכ״ל החברה וסורדוני ימוקם כראש החטיבה המבצעית שלה. הנהלת החברה לא אמורה להשתנות באופן מהותי בעקבות המיזוג. 

עד 2019 נקראה החברה ת׳ור (Thor), ומאז שינוי שמה ל-Xos Trucks הצליחה החברה כבר להעלות רכבים ראשונים לכביש עם מספר חברות, כמו יונייטד פארסל – UPS, וויגינס ליפט וכאמור לומיס, שמפעילה רכבי שינוע משוריינים עבור תעשיית הבנקאות בארה״ב.

מרכיב חשוב בהתמודדות עם משבר האקלים

בהודעה לתקשורת שבעקבות המיזוג נכתב כי קיימות כרגע למעלה מששת אלפים הזמנות בהמתנה, חלקן כבר חתומות וחלקן עוד אופציונליות. בחברה מאמינים כי הם נמצאים במיקום מצוין מול השוק, בשווי של מאה מיליארד דולר לפחות, שמחפש להפוך לחשמלי בהקדם.

הביקוש עבור רכבים מסחריים בינוניים, משאיות קטנות וגדולות ואף טרקטורים ומלגזות המונעים במנוע חשמלי צפוי לזנק בשנים הקרובות, וכבר עכשיו הופך למשמעותי למדי. עד סוף העשור הבא, הביקוש עבור רכבי ׳קילומטר אחרון׳ (אלו המיועדים לשלב האחרון במשלוח סחורות) חשמליים מתוכנן לעלות ב-35 אחוזים בכל שנה, כשבמקביל גם הביקוש לרכבים מסחריים גדולים יותר הנוסעים רחוק יותר צפוי לגדול. 

ההפיכה של ציי רכב מסחריים לחשמליים עומדת בלב ההתמודדות עם משבר האקלים בתחבורה כעת – מתוך הבנה שציים אלו לרוב מורכבים מהרכבים המזהמים ביותר, בעלי מנועים גדולים ועם תחלופה נמוכה, משמע רכבים רבים מזהמים מאוד.

השינוי בתחבורה המסחרית מונע בזכות המודעות הגוברת למחיר הסביבתי של רכבים אלו, אך גם בזכות הירידה המתמשכת במחירי הסוללות שהופכים את הרכבים החשמליים לאטרקטיביים – וגם בזכות החקיקה והרגולציה ההולכת ומתהדקת בנוגע לפליטות מרכבים. בזכות רגולציה ברורה והדוקה עבור רכבי העתיד, חברות הרכב החשמלי רואות השקעות גדולות ומבטיחות כבר עכשיו- וכולנו יכולים להשתתף חגיגה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button