fbpx

האם יצרניות הרכב יצליחו לעמוד בתקני האיחוד האירופי?

במהלך השנה הקרובה אמורות תקנות הרכב האירופאיות להחמיר את המגבלות על רמת הזיהום המותרת מכלי רכב ברחבי היבשת, מה שעלול להעמיד את היצרניות המרכזיות בסיכון לקנסות מצטברים של מיליארדי יורו. האם הקנסות יספיקו לתמרץ את יצרניות הרכבים או יביאו לסגירתן?

האיום בקנסות כבדים של האיחוד האירופי כלפי חברות הרכב במידה שלא יעמדו ביעדי הפחתת פליטות גזי החממה עלול לפגוע בתעשיית הרכב ככלל אך להמריץ את החברות המתקדמות בתחום הרכב החשמלי.

בחלק מההערכות שנעשו לקראת כניסת התקנים המחמירים נאמד סך כל הקנסות מולם עומדות שלוש עשרה חברות הרכב הגדולות באירופה בלא פחות מ-14.5 מיליארד יורו בשנים הבאות. הדרך העיקרית לעמוד בתנאי התקן החדש היא כמובן להגביר את מכירת הרכבים החשמליים להוריד את ממוצע פליטות גזי החממה ברחבי היבשת, אך לא בטוח שהשינוי נעשה בקצב מהיר מספיק כדי לעמוד ביעד.

הביקוש לרכבי שטח מעכב את השפעת הרכבים החשמליים

בנובמבר האחרון פרסמה סוכנות האנרגיה הבינלאומית את דיווחה השנתי ל-2019 ובין היתר זעזעה את אמות הסיפים של תעשיית הרכב, בפרט של המתנחמים בעליה ההדרגתית במכירות רכבים חשמליים.

הסוכנות היושבת בפריז ציינה את חשיבות המעבר העולמי לתחבורה חשמלית ככלי להתמודדות עם משבר האקלים, שלמרבה הצער לא מצליח לקרב את השוק לניטרליות פחמנית או אפילו להפחית את הפליטות ביבשת. זאת, עקב העלייה בביקוש לרכבי שטח ופנאי שטח (SUV) שנרשמת באירופה, כמו גם בארצות הברית ובישראל- הרכבים המזהמים פשוט מוחקים את ההתקדמות הירוקה שכלי הרכב החשמליים מצליחים להשיג.

העליה בביקוש לרכבי שטח מותירה את אירופה תלויה בנפט לעוד עשור או שניים לפחות: על פי התחזית של הסוכנות האטה בביקוש לנפט ולדלקים מאובנים תורגש רק בחציו השני של העשור הקרוב, עם הגעה לפלאטו בביקוש ובצריכת דלקים אלו לקראת 2040. בינתיים הן תחזית הסוכנות הבינלאומית, שנחשבת שמרנית יותר, והן התחזיות של בלומברג בנושא לא צופות ירידה בביקוש לנפט בעתיד הנראה לעין ובפרט כשחלקם של רכבי השטח בתמהיל הרכבים העולמי, שעומד כיום על 40%, ימשיך לגדול. 

ההיברידיים של טויוטה הפכו אותה למובילה. בינתיים.

התקווה האירופית לשינוי נעוצה בתקנות המתהדקות יחד עם הכניסה של רכבי שטח חשמליים לשוק שצפויה להתחיל בתוך שנתיים ואולי תצליח לעדן את העליה הכללית בפליטות גזי חממה ולשנות את שוק הרכב האירופי בצורה משמעותית סוף סוף- מגמה שתלויה ביכולתן של החברות להציג רכבי שטח חשמליים שמהווים חלופה אמיתית לג'יפוני הדלק.

את המירוץ לממוצע פליטות נמוך מובילה לא אחרת מאשר טויוטה, שלמרות שאינה מציעה כיום כלי רכב חשמלי באופן מלא שומרת על יתרון ביחס לשאר החברות בזכות הכניסה המוקדמת של דגמים היברידיים רבים, במיוחד דגמי פלאג-אין שיכולים להיות למעשה רכבים חשמליים וכמעט נטולי פליטות.

כך, סביר מאוד שבאירופה מכירות רכבים היברידיים והיברידיים פלאג-אין של החברה יהוו יותר מ-70 אחוזים מכלל המכירות שלה עד שנת 2021 ויאפשרו לחברה היפנית ״מרווח נשימה״ לפחות לשנתיים הבאות. אך החברה עדיין צריכה להכניס ליבשת רכבים נטולי פליטות לחלוטין על מנת לעמוד ביעד של 2025 – אז ידרשו כל חברות הרכב למכור רכבים נטולי פליטות בשיעור של 15 אחוזים לפחות. 

הכל תלוי בצרכנים

למעשה הדרך העיקרית של החברות להצליח ולהימנע מהקנסות תלויה במידת הנכונות של הצרכנים האירופים לעבור לרכבים חשמליים – נכונות שהודגמה בשנה שעברה בנורווגיה עם הבהלה לטסלה שנכנסה למדינה וכבשה את השוק המקומי. תוך פחות משישה חודשים הפך מודל 3 לרכב הנמכר במדינה ובשיעור שגבוה מ-50 אחוזים מכלל המכירות במדינה.

באופן דומה דיווחה המועצה לתחבורה נקיה באירופה – הארגון שחשף ראשון את פרשת דיזלגייט – שקיים ״סיכוי סביר״ לכך שהחברות יוכלו לעמוד בתקנים לשנים 2020/2021 ואולי להימנע מהקנסות, כך על פי נתוני המכירות של ינואר 2020 שהיו מעודדים ומבטיחים. אחת הדוגמאות המרשימות מגיעה מצרפת, בה פליטת הפחמן של רכבים חדשים צנחה ב-15 אחוזים בתוך חודש אחד.

מנגד, הועברה ביקורת על האיחוד עצמו שלא הציב יעדי ביניים בין 2019 ו-2020, כשביניהן הבדל של 27% בדרישות לפליטה הממוצעת וללא תמריצים חיוביים לשינוי מוקדם מצד החברות (למרות שלקנסות של מיליארדי דולרים אמורה להיות השפעה לא מבוטלת). 

בסופו של דבר על מנת לעמוד ביעדים החברות יצטרכו להשקיע לא מעט אנרגיה וכסף במספר מישורים, אך ככל הנראה יתחזק מאד מעמדם של רכבים היברידיים וחשמליים בשנים הקרובות.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. הבעיה היא פסיכולוגית . בסה״כ בעיה של אגו של נהגים/ת. אני יותר גבוה – אני יותר חשוב. לא מבין למה הממשלות, במיוחד ממשלת ישראל, לא גולשות על הבחירה החופשית והמטופשת של הנהגים ומטילים מיסים גבוהים ואגרות על רכבים מזהמים כמו suv ושבי קמרו 8 צלינדרים ו 5,000 cc ? בא לך להיות סופר קול , לנסוע על ריינג׳ רובר ספורט טורבו לקנות נייר טואלט בסופרפארם בשיכון ל׳, סבבה, לך על זה..אבל תשלם אגרת אגו בטסט שלך.. עוד 4,000-5,000 ₪ לשנה מעל למחיר הרגיל. בכסף הזה ניתן לסבסד רכבים היברידים או חשמליים התקנת מאות תחנות טעינה בכל הארץ וכו׳.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button