fbpx

פולקסווגן, פורד ואמזון מתכננות לכבוש ביחד את שוק הטענת הרכבים החשמליים בצפון אמריקה

Electrify America, שהקימה פולקסווגן אחרי ההסכמים עם הרשות האמריקאית להגנת הסביבה, התחילה לשווק מטענים ביתיים מדור מתקדם (level 2) לרכבים חשמליים. בינתיים, החברה הגיעה להבנות עם פורד ועם אמזון להקמת רשת הטענה אימתנית של 12,000 עמדות- יותר מכפול מהתשתית של טסלה.

"רוב נהגי הרכב החשמלי היום מבצעים למעלה מ-80% מטעינת הרכב בבית" הסביר נינה הואסגן, המנהלת הראשית של מחלקת תכנון הפרויקטים בחברת Electrify America, בעקבות ההצהרה על תחילת השיווק של מטענים ביתיים לרכבים חשמליים מדור חדש, מהלך שמכניס את החברה אל שוק המטענים הביתיים בארה"ב ונועד לעודד מעבר נרחב של הציבור לרכבים חשמליים.

Electrify America היא חברת בת שהוקמה ב-2016 על-ידי פולקסווגן כחלק מהסדרי פרשת דיזלגייט, כשמטרתה המוצהרת היא ניהול השקעה בסך 2 מיליארד דולר המיועדת לפיתוח תכניות תשתית לרכבים נטולי פליטות חומרים מזהמים.

עד כה, התמקדו בחברה בהקמת תשתית לטעינה חשמלית מהירה באזורים ציבוריים ותחנות ייעודיות. קרוב ל-1,500 מטעני החברה כבר פרוסים ב-300 מוקדים ב-45 מדינות מתוך כלל ארה"ב (לסקרנים – הוואי, אלסקה, וויומינג ושתי הדקוטות עדיין לא נכנסו למועדון) וכרגע רק 53 מתוכם הם מהדור החדש. 300 מוקדים נוספים נבנים על ידי החברה בימים אלה.

רק 499$ והוא עובד גם כששלג בחוץ

המטען הביתי, שזמין ב-499 דולר דרך אמזון (מעט יקר ביחס למטענים אחרים המפורסמים באתר), מתאים לכל שקעי הטעינה הקיימים בצפון אמריקה כיום. המטען מסוגל להגיע להספק של 7.6kW, מהיר כמעט פי שישה מהמטען מהדור הקודם (Level 1) בתלות בסוג הרכב. בחישוב גס – מדובר על טעינה של בערך 40 ק"מ נסיעה כל שעה, מה שיאפשר למשתמש הממוצע להגיע לטעינה כמעט מלאה כאשר הרכב חונה בבית במהלך הלילה.

המטען עצמו בעל כבל באורך 11 מטר ואמור להיות מוגן לכל מזג אוויר (פרט לאירועי קיצון, כפי שנכתב באתר החברה), מה שמאפשר שימוש בו גם מחוץ לחניה מקורה. המטען מצויד גם בתאורת LED שמאפשרת לעקוב אחר טעינת הרכב.

בנוסף החברה השיקה לאחרונה אפליקציה ייעודית שמאפשרת לעקוב אחר התקדמות הטעינה במטען הביתי, מציאת תחנת טעינה על המפה ורכישת מנוי שיאפשר ללקוחות לטעון את רכבם בתחנה בלי צורך בכרטיס אשראי זמין. המטען מגיע עם אחריות לשלוש שנים ושירות לקוחות פעיל 24/7.

הסניף הקנדי של הגרמנים מתחיל לפעול גם הוא

Electrify Canada היא החטיבה הקנדית של חברת הבת האמריקאית, והוקמה באופן יזום ע"י פולקסווגן, ללא חיוב מרשויות המדינה. החברה הוקמה בשנה שעברה והחודש פרסמה את ההודעה המשמעותית ביותר שלה עד כה – תחילת הקמה של תחנות טעינה חשמלית חדשות ברחבי המדינה.

הספקי המטענים בתחנות החדשות יגיעו עד 350kW, ברכבים שיצליחו לעמוד בכך, ויתאימו לתשתית טעינה מסוג CCS כמו גם CHAdeMO. כך שהם יתאימו לכל סוגי הרכבים בצפון אמריקה.

מפלצת החשמל של פורד ופולקסווגן: 35,000 מטענים ב-12,000 תחנות

חיזוק משמעותי לרשת הטעינה שהקימה Electrify America הוא הודעת חברת פורד מוקדם יותר החודש כי בכוונתה לחבור לפולקסווגן ולאמזון במטרה ליצור את רשת תחנות הטעינה הגדולה בצפון אמריקה. זאת, כאשר החברה טרם שחררה אפילו דגם אחד חשמלי ממפעליה.

בניגוד לטסלה, שמקימה בעצמה את התשתית לרכביה, פורד בחרו לשתף פעולה עם פולקסווגן ועם Greenlots ליצירת תשתית בשם FordPass. בסופו של דבר, רכבי החברה יופנו לתחנות אלו כאשר יזדקקו לטעינה, באמצעות אפליקציה שתחובר לרכב או דרך מסך הרכב עצמו. פורד מתכננת להפוך את ה-FordPass לרשת הגדולה בתחום בצפון אמריקה עם 12,000 תחנות מתוכננות וסדר גודל של 35,000 מטענים בפועל. טסלה, לדוגמה, הקימה רק 4,375 תחנות עם 15,000 מטענים בארה"ב.

החיבור של פורד עם אמזון – בדומה לחיבור שעשו ב-Electrify America – נועד לשמש ליצירת פלטפורמה שיווקית למטענים ביתיים. בצורה זו מקווים בחברה להקל את כניסת הרכבים החשמליים לשימוש ביום מן הימים, שכן הסיבה העיקרית להימנעות ממעבר לרכב חשמלי בציבור היום היא החשש (הנתון בספק) בנוגע לזמינות תחנות טעינה במרחב הציבורי.

למרות הכול, דיזלגייט עדיין מעסיקה את פולקסווגן

על אף שכבר 22 מיליארד דולר הושקעו על-ידי פולקסווגן רק בארה"ב כחלק מההתמודדות עם פרשיית הרמאות בנוגע לפליטות גזי חממה מכלי הרכב, שפצחה מאז בקמפיין אדיר על מנת לשנות את דעת הקהל העולמית לגביה, הפרשה העגומה עוד רחוקה מאד מלהיכנס לספרי ההיסטוריה של ענקית הרכב הגרמנית.

ועדות חקירה, תביעות פליליות וקנסות עתק ניתנו לפולקסווגן בכל רחבי הפלנטה. בקנדה, בסין ובמדינות נוספות באירופה קראו להחזרת מאות אלפי דגמים שלא עמדו בתקינה, ובחלק מהמדינות אף שילמה פולקסווגן פיצוי לנהגים עצמם. בברזיל החברה שילמה קצת יותר ממיליון ריאל (348 מיליון דולר אמריקאי) כפיצוי לבעלי רכבים. גם בארץ, חברת צ'מפיון שמייבאת את פולקסווגן נדרשה לשלם כמאה מיליון שקל למדינה לאחר שנהנתה מהקלות במס. בסך הכול, עלתה הפרשה כ-30 מיליארד דולר בקנסות שספגה החברה.

אם בפולקסווגן חשבו שבכמה עשרות מיליארדים ובשינוי כל תכניות הפיתוח לעשורים הקרובים הם סגרו את הסוגייה – הם טעו בענק. לאחר התארגנות של 450 אלף אזרחי גרמניה שרכשו את רכבי החברה לפני התפוצצות הפרשה ב-2015, הוגשה השנה תביעה ייצוגית נגד החברה.

בחודש שעבר הוחלו הדיונים במה שנראה כמשפט שייפתר רק בעוד שנים, בטענה שפולקסווגן "גרמה נזק לאזרחי המדינה בכך שפעלה בחוסר יושרה". החברה, ששולטת בכמעט מחצית משוק הרכב הגרמני, הגיבה כי על אף הפליטות החריגות לא נגרם נזק ממשי לאף אדם ולכן אין בסיס לתביעה. 

נציגי החברה בבית המשפט ציינו כי "קשה לדמיין" הגעה להסדר כספי עם כמות גדולה כל כך של אנשים. נראה, אם כן, שקשה לנקות את הכתמים שדיזל משאיר.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close