fbpx

בנורווגיה נושמים לרווחה: צניחות במכירות רכבי הדיזל במדינה

בזכות מדיניות ממשלתית חכמה ונכונה, במחצית הראשונה של 2019 לראשונה נמכרו יותר רכבים חשמליים מאשר רכבים מונעי דלקים מאובנים בנורווגיה. מהלך זה מסמן הישג אדיר עבור מודל 3 של טסלה, והחברה מקווה להמשיך בכיוון דומה בעוד מקומות בעולם.

במחצית הראשונה של 2019 מכירות הרכבים החשמליים בנורווגיה צמחו לשיא חדש והיוו 55% מכל מכירות הרכבים הפרטיים במדינה. זהו שינוי אדיר בשוק הרכב המקומי, כאשר לראשונה נמכרים יותר רכבים חשמליים מאשר רכבים המבוססים מנוע בעירה פנימית.

שוק הרכב החשמלי הנורווגי, בו נמכרים כ-150,000 רכבים בשנה, זינק באופן מרשים בשנים האחרונות בזכות תמיכת הממשלה המקומית: נתח השוק של הרכבים החשמליים עלה מ- 6% מסך המכירות בשנת 2013 עד ל-49% בשנה שעברה. 

עם עליית של רכבים המונעים בסוללה (BEV) בנורווגיה, נצפתה נפילה משמעותית במכירות רכבים מונעי דיזל. דגמים מסוימים, כמו וולוו V40, V70 ו-XC60 חוו ירידות של 95% במכירות מאז 2013. במקביל, נתח השוק של רכבי דיזל ובנזין נחתך כמעט במחצית, והשיא ניכר בנתוני המכירות שמתפרסים בנוגע למחצית הראשונה של 2019, שמראה כי 55% מהרכבים שנרכשו היו BEV. הנתונים והמחקר נעשו על ידי הגוף העצמאי Rystad Energy.

גרף שמראה ירידה במכירת רכבים בנזין ודיזל לעומת עליה במכירות של רכבים חשמליים בנורווגיה
מכירות של רכבים בנורווגיה בשנים האחרונות. בצהוב: רכבי בנזין, דיזל והיברידים, בכחול ותכלת: רכבים חשמליים ורכבים היברידים נטענים. (מקור: Rystad Energy)

מודל 3 עומד בראש

מודל 3 של טסלה הוביל את ההסתערות לעבר רכבים חשמליים (BEV) בנורווגיה, ורשם לזכותו לא פחות מ-13.5% מכלל הרכבים החדשים שנרשמו ב-2019, עד כה. ראש תחום המידע במשרד התחבורה הנורווגי ציין שמדובר בנתון חריג מאוד, ונדיר שרואים דומיננטיות בולטת שכזו עבור דגם יחיד. 

לפי דו"ח של העיתון המקומי E24! בחודש יוני עמד הרישום של רכבי טסלה בנורווגיה על 40,000 רכבים, כאשר מודל 3 מהווה 70% מכלל רכישות דגמי טסלה בחודש מאי. ראוי לציין שהגרסה החדשה של מודל 3 (Standard Range Plus) הגיעה לנורווגיה רק החודש.

ממשלת נורווגיה דוחפת לשינוי חשמלי מלמעלה

שינוי משמעותי ומהיר כזה לא היה מתאפשר אלא בזכות נקיטת מדיניות של ממשלת נורווגיה במטרה לעודד את המעבר של הציבור לרכבים חשמליים. במדיניות שאומצה על ידי הממשלה ננקטו מספר צעדים שיוצרים העדפה מובנית לרכבים חשמליים וכוללים אגרות דרך ומיסים. לדוגמה, רכבים חשמלים משלמים רק מחצית מהמחיר המירבי עבור אגרות הכוללות מעבר במעבורות, חניה ציבורית וכבישי אגרה. במקביל, כלל הרכבים נתונים למיסוי פרוגרסיבי בהתאם  לרמת הזיהום שלהם – והמזהמים משלמים ביוקר.

בעקבות השינויים המהותיים, נתח השוק של רכבי דיזל ובנזין שעמדו על 60% ו-29% בהתאמה בשנת 2013, הגיעו השנה לשפל של 32% ו-17%. בקצב הזה נראה שהמדינה תעמוד ביעד השאפתני שהציבה לעצמה: לאסור לחלוטין שימוש ברכבים המונעים בדלקים מאובנים עד שנת 2025.

 ההצלחה של נורווגיה היא הנחת של מאסק

כמובילה במעבר לכלכלה המבוססת על אנרגיה נקיה, בטסלה מקווים שההצלחה בנורווגיה תהווה גשר לשינוי העולמי אותו היא רוצה להגשים. מנכ"ל החברה אילון מאסק כבר האדיר מספר בעבר את נורווגיה על חזונה השאפתני לעתיד נקי מזיהום. רשת החשמל הנורווגית מבוססת התחנות ההידרו-אלקטריות, יחד עם המעבר לשוק רכב נקי וההתחייבות לסביבה נטולת פחמן הם עמודי התווך בשינוי שנורווגיה מובילה בשנים האחרונות. "הנורווגים צריכים להיות גאים. אתם יושבים בשורה הראשונה ומובילים את העולם בתחום האנרגיה הירוקה" אמר מאסק ב-2016.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button